
Nebankové subjekty si odkrojili viac ako tretinu reklamného koláča
Podľa prieskumu reklamného trhu agentúry ACNielson v januári tohto roku mali Horizont Slovakia, AGW a Drukos 36,3-percentný podiel na trhu reklamy. Z toho Horizont Slovakia 12,3, AGW 9,5 a Drukos 14,5 percenta. Podobný vklad do reklamy si dovolili len telekomunikačné spoločnosti. (hr)
BRATISLAVA – Nebankové spoločnosti získavali klientov najmä masívnou reklamou na vysoké výnosy – bez upozornenia na riziko investovania. Takejto reklame mohol zabrániť zákon prijatý ešte v minulom roku.
Pôvodný návrh zákona o reklame totiž počítal s tým, že reklama finančných subjektov nesmie zneužívať dôveru ľudí.
„Pri druhom čítaní v parlamente som si všimla, že v zákone toto ustanovenie chýba. V legislatívnom procese to vypadlo,“ povedala prezidentka Rady pre reklamu Zuzana Mistríková.
Kto zo zákona odstránil toto ustanovenie, sa nevie.
Podpredseda vlády pre legislatívu Ľubomír Fogaš vylučuje, že by sa tak stalo v jeho legislatívnej rade vlády. „Nepamätám si, že by práve legislatívna rada bola orgánom, ktorý by mal záujem nejako obmedzovať alebo prikazovať reklamu na nebankové subjekty,“ povedal. Vylúčil aj to, že by v rade niekto loboval v prospech nebankových subjektov.
„Problém nebankových subjektov nie je v reklame. Zákon o reklame obsahuje ustanovenia o takzvanej klamlivej reklame. A o tom, že to klamlivá reklama je, príslušné médiá vedeli. Mali rozhodnúť orgány, ktoré kontrolujú činnosť reklamy,“ povedal Fogaš.
Rada pre reklamu pozastavila pre nepravdivosť len formulku Rizikový stupeň 0 v reklamnom šote Drukos-výnos. Ostatné šoty mohli bežať, lebo „zákon neupravuje spôsob reklamy pre takéto spoločnosti“, povedala Mistríková.
Reklamné šoty nebankových inštitúcií má podľa nového zákona o cenných papieroch a investičných službách od januára kontrolovať Úrad pre finančný trh. Ten môže zakázať reklamu, ak neobsahuje upozornenie na riziko investície a doterajší alebo propagovaný výnos nie je zárukou budúcich výnosov.
Podľa Ľubomíra Mojžíšeka z Úradu pre finančný trh sa zatiaľ na nich so žiadosťou o posúdenie reklamy nikto neobrátil. Úrad teda zatiaľ žiadnu reklamu ani nepozastavil.
Je to aj preto, lebo nový zákon počíta s prechodným obdobím do 30. júna 2002. „Prechodné obdobie sa dotýka produktov, ktoré nebankové subjekty začali ponúkať pred účinnosťou tohto zákona,“ povedal pre SME Mojžíšek. Ešte pred pár dňami sme teda mohli vidieť muža v obleku, ktorý ľuďom sľuboval, že pri vklade do B.M.G. ich čaká „zisk z rozumu“. Paradajkám sa uhýbajúceho konkurenta z AGW a počuť nadšený výkrik „vždy viac“ blondínky z Drukosu výnos. Obrovský účinok mala reklama všetkých troch.