Reklama zneužívala dôveru klientov vinou zlého zákona

BRATISLAVA – Nebankové spoločnosti získavali klientov najmä masívnou reklamou na vysoké výnosy – bez upozornenia na riziko investovania. Takejto reklame mohol zabrániť zákon prijatý ešte v minulom roku.


Nebankové subjekty si odkrojili viac ako tretinu reklamného koláča



Podľa prieskumu reklamného trhu agentúry ACNielson v januári tohto roku mali Horizont Slovakia, AGW a Drukos 36,3-percentný podiel na trhu reklamy. Z toho Horizont Slovakia 12,3, AGW 9,5 a Drukos 14,5 percenta. Podobný vklad do reklamy si dovolili len telekomunikačné spoločnosti. (hr)

BRATISLAVA – Nebankové spoločnosti získavali klientov najmä masívnou reklamou na vysoké výnosy – bez upozornenia na riziko investovania. Takejto reklame mohol zabrániť zákon prijatý ešte v minulom roku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pôvodný návrh zákona o reklame totiž počítal s tým, že reklama finančných subjektov nesmie zneužívať dôveru ľudí.

„Pri druhom čítaní v parlamente som si všimla, že v zákone toto ustanovenie chýba. V legislatívnom procese to vypadlo,“ povedala prezidentka Rady pre reklamu Zuzana Mistríková.

Kto zo zákona odstránil toto ustanovenie, sa nevie.

Podpredseda vlády pre legislatívu Ľubomír Fogaš vylučuje, že by sa tak stalo v jeho legislatívnej rade vlády. „Nepamätám si, že by práve legislatívna rada bola orgánom, ktorý by mal záujem nejako obmedzovať alebo prikazovať reklamu na nebankové subjekty,“ povedal. Vylúčil aj to, že by v rade niekto loboval v prospech nebankových subjektov.

„Problém nebankových subjektov nie je v reklame. Zákon o reklame obsahuje ustanovenia o takzvanej klamlivej reklame. A o tom, že to klamlivá reklama je, príslušné médiá vedeli. Mali rozhodnúť orgány, ktoré kontrolujú činnosť reklamy,“ povedal Fogaš.

SkryťVypnúť reklamu

Rada pre reklamu pozastavila pre nepravdivosť len formulku Rizikový stupeň 0 v reklamnom šote Drukos-výnos. Ostatné šoty mohli bežať, lebo „zákon neupravuje spôsob reklamy pre takéto spoločnosti“, povedala Mistríková.

Reklamné šoty nebankových inštitúcií má podľa nového zákona o cenných papieroch a investičných službách od januára kontrolovať Úrad pre finančný trh. Ten môže zakázať reklamu, ak neobsahuje upozornenie na riziko investície a doterajší alebo propagovaný výnos nie je zárukou budúcich výnosov.

Podľa Ľubomíra Mojžíšeka z Úradu pre finančný trh sa zatiaľ na nich so žiadosťou o posúdenie reklamy nikto neobrátil. Úrad teda zatiaľ žiadnu reklamu ani nepozastavil.

Je to aj preto, lebo nový zákon počíta s prechodným obdobím do 30. júna 2002. „Prechodné obdobie sa dotýka produktov, ktoré nebankové subjekty začali ponúkať pred účinnosťou tohto zákona,“ povedal pre SME Mojžíšek. Ešte pred pár dňami sme teda mohli vidieť muža v obleku, ktorý ľuďom sľuboval, že pri vklade do B.M.G. ich čaká „zisk z rozumu“. Paradajkám sa uhýbajúceho konkurenta z AGW a počuť nadšený výkrik „vždy viac“ blondínky z Drukosu výnos. Obrovský účinok mala reklama všetkých troch.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  5. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  2. Čo vám nikto nepovedal o kráse, materstve a ADHD dospelých
  3. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať?
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  6. Príďte do Piešťan na oslavy 80. výročia víťazstva nad fašizmom
  7. Víno z LESOV SR žiari: Úspech na Vienale 2024
  8. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 244
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 806
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 229
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 893
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 3 362
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 3 068
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 3 027
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 2 037
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu