Čo je potrebné na to, aby človek vo svojej kariére vyhrával?

New York Times Syndicate začal koncom minulého roka týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes.com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME

New York Times Syndicate začal koncom minulého roka týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes.com . Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME získal práva na ich zverejňovanie a prinesie vám ich v pravidelnom seriáli.

Peter Pesan, Česká republika: Odkedy sa Česká republika a ďalšie post-komunistické krajiny otvorili zahraničným investíciám, mnohé zahraničné spoločnosti - najmä americké a európske - do týchto krajín vysielajú vlastných manažérov. Problém spočíva v tom, že títo riadiaci pracovníci sú zvyčajne nespôsobilí a druhotriedni. Majú len jedinú prednosť - schopnosť hovoriť svojou materčinou. Neprinesú nič vlastné a spoliehajú sa na vrodenú lojalitu a elán miestnych zamestnancov. Prečo sú firmy takto nerozumné?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Jack a Suzy Welchovci: "Nie sú nerozumné - sú len neisté a rozpačité. No nie je to len problém amerických a európskych spoločností. Keď Japonci po prvý raz prišli podnikať do USA, do vedenia svojich firiem dosadili japonských šéfov. Jednoducho všetci chcú mať na čele vzdialených prevádzok svojich vlastných, dôveryhodných ľudí, a to zvlášť na začiatku podnikania.

Problém, aký opisujete, sa vynára, keď zahraničné spoločnosti ustrnú v pohodlnom štýle a držia si svojich ľudí vo vedení dlhšie než niekoľko rokov. Miestni ľudia totiž vždy lepšie poznajú svoju vlasť, vedia, ako funguje ich vláda a ako domáce obyvateľstvo myslí. Vedia, ktoré miestne univerzity produkujú najlepšie talenty, rozumejú, čo ľudia v televízii, v obývačkách, krčmách a v továrňach hovoria o politickej a ekonomickej budúcnosti krajiny.

SkryťVypnúť reklamu

Dobré spoločnosti preto chápu, že čím skôr dajú na čelo zahraničných prevádzok miestnych vedúcich pracovníkov, tým lepšie. Firmy, ktoré sa tomu neprispôsobia, budú trpieť odlivom mozgov, lebo predvídavejšie zahraničné spoločnosti budú "kradnúť" miestne talenty pre seba.

V prosperujúcej východnej Európe, tak ako v Ázii, je konkurenčný boj o odborných manažérov tvrdý. Žiadna zahraničná spoločnosť si preto nemôže dovoliť držať miestnych zamestnancov na nižších pozíciách, pod riadiacim plášťom šéfov z "vlasti". Takže hoci chápeme vašu frustráciu z "nerozumných" spoločností vo vašich končinách, ktoré si naďalej cenia pohodlie viac ako skok do neznáma, netrápte sa tým príliš. Tento problém sa vyrieši sám. Dobré spoločnosti časom postavia miestnych manažérov do vedenia. Budú nútené to urobiť."

SkryťVypnúť reklamu

Jack Welch - je penzionovaný generálny riaditeľ spoločnosti General Electric. Vo firme strávil štyridsať rokov, z toho dvadsať vo vedúcej pozícii. Jeho riadiace inovácie z neho urobili najvyplyvnejšieho generálneho riaditeľa svojich čias. Od odchodu do dôchodku Jack Welch cestuje po svete, prednáša na rôzne témy, pôsobí ako poradca a píše knihy. Po roku 2000 sa opakovane stal víťazom rôznych čitateľských i odborných ankiet o najvýznamnejších a najobdivovanejších výkonných riaditeľov na svete.

Suzy Welchová - je známa autorka, komentátorka a ekonomická novinárka. V poslednom čase napísala spolu s manželom Jackom bestseler Winning/Vyhrávať. Je bývalou redaktorkou The Washington Post, Miami Herald, Associated Press a Harvard Business Review. Niekoľko rokov pôsobila ako poradkyňa pre manažment na Harvard Business School. V súčasnosti je obľúbenou rečníčkou, prispieva do časopisu O Magazine a spolu s manželom píše články pre New York Times Syndicate. Zároveň je členkou predstavenstiev neziskových organizácií. (r)

SkryťVypnúť reklamu

Autor: JACK & SUZIE WELCHOVCI

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 649
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 419
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 730
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 291
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 421
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 714
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 939
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 265
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu