Streda, 3. marec, 2021 | Meniny má Bohumil, BohumilaKrížovkyKrížovky

Predaj Carga sa posúva. S ním aj oddlženie ďalších

BRATISLAVA - Privatizácia Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia sa odkladá, podobne ako sa minulý rok predĺžil aj predaj letísk. Záujemcovia o 100 percent akcií nákladného železničného prepravcu teraz musia svoje záväzné ponuky ministerstvu dopravy ...

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia oddelením od pôvodnej Železničnej spoločnosti získala približne 800 lokomotív a 16-tisíc nákladných vozňov. FOTO - SITA

BRATISLAVA - Privatizácia Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia sa odkladá, podobne ako sa minulý rok predĺžil aj predaj letísk. Záujemcovia o 100 percent akcií nákladného železničného prepravcu teraz musia svoje záväzné ponuky ministerstvu dopravy predložiť ku koncu januára namiesto pôvodného termínu v polovici mesiaca.

Na rozdiel od letísk však oneskorenie prichádza na ich žiadosť. Podľa hovorcu ministerstva Tomáša Šarlušku dvaja uchádzači o lukratívny železničný majetok požiadali riadiacu komisiu, aby termín odložila. Vianočná snehová kalamita ich mala totiž dostať do časovej tiesne pri príprave potrebných podkladov.

Ministerstvo chce rýchle peniaze

Rezort dopravy medzičasom pripravil kritériá, podľa ktorých sa bude rozhodovať zatiaľ ešte nevymenovaná privatizačná komisia. Minister Pavol Prokopovič nimi dal najavo, že dôležitá bude predovšetkým ponúknutá cena. Zaváži 85 percentami. O zvyšných pätnástich rozhodne odbornosť a skúsenosti investora.

Štát by mal predajom získať 15 až 20 miliárd korún, pričom peniaze by mali putovať na oddlženie ostatných štátnych železníc - osobného prepravcu Železničnej spoločnosti Slovensko i správcu infraštruktúry Železnice SR. Ich dlhy dohromady tvoria zhruba 15 miliárd korún.

Cargo ročne len na nutné investície potrebuje viac ako miliardu korún. Od nového investora štát očakáva, že do dlho podfinancovaného vozňového parku bude investovať viac, ako je schopný sám. Napríklad, investície do železničnej infraštruktúry v roku 2004 ledva presiahli percento HDP.

Čo nájde nový majiteľ?

Privatizácia Železničnej spoločnosti Cargo by mohla byť uzavretá už začiatkom apríla. Dovtedy by ešte spoločnosť mala doriešiť niektoré staré záväzky, ktoré jej zostali spred januára minulého roka, keď sa Cargo odčlenilo od pôvodnej Železničnej spoločnosti zastrešujúcej osobnú aj nákladnú dopravu.

Napríklad osobná doprava - Železničná spoločnosť Slovensko - si necháva svoje vozne opravovať a udržiavať práve od Carga. Cargo za tieto služby ročne inkasuje zhruba 1,4 miliardy korún. Hovorca oboch spoločností Miloš Čikovský sa niekoľkokrát vyjadril, že osobná doprava na tieto služby vypíše nový tender, pretože Cargo po rozdelení spoločnosti údržbový kontrakt "zdedilo" bez verejnej súťaže. Súkromný investor, ktorý Cargo získa, tak už nebude od štátnej osobnej dopravy za údržbu inkasovať peniaze automaticky.

Nový vlastník získa firmu, ktorá má reputáciu nezodpovedného hospodára s peniazmi daňových poplatníkov. Hoci zavedením procesného manažmentu, teda nového spôsobu riadenia, firma väčšinu starých problémov odstránila, systém ešte vyžaduje drobné úpravy. Ďalšími dôležitými úlohami nového vlastníka bude vypracovať investičný plán, či zlepšiť platobnú disciplínu spoločnosti tak, aby svoje záväzky platila načas a v plnej výške.

Plný predaj prezident odmietol

Podľa platných zákonov zatiaľ nemožno predať celých sto percent Carga. Ministerstvo dopravy preto poslancom predložilo novelu zákona o elektronických komunikáciách, v ktorej je zakotvené, že štát nesmie predať viac ako 49 percent akcií Carga. Prezident Ivan Gašparovič ju však parlamentu vrátil s tým, že sa s ňou nestotožňuje. Ministerstvo zatiaľ nevie posúdiť, či by mohlo ohroziť jeho privatizačný plán.

Predaj celých sto percent jedinej ziskovej železničnej dopravy však vyvolal polemiku už dávnejšie. Napríklad generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák je skôr presvedčený, že by si štát mal nejakú majetkovú účasť v Cargu ponechať, alebo si v tomto strategickom prepravcovi zabezpečiť vplyv aspoň zmluvne.

Kto chce kúpiť železničné Cargo

  • Cargo Central Europe (Penta, Railworld, MID Europe Partners)
  • Nemecká Deutsche Bahn AG cez dcérsku firmu Railion
  • Rakúska ÖBB cez dcérsku firmu Rail Cargo Austria
  • Cargo Cooperation Consortium (maďarský MÁV, Slavia Capital)
  • Poľská PKP
  • Americká Genesee & Wyoming

Zdroj: SME

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  2. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  4. Študuj aj popri zamestnaní! Moderná vysoká škola!
  5. Čo zamestná mladého človeka v dobe 4.0?
  6. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  7. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  8. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  9. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  1. BILLA má nový vernostný program pre deti – „SuperOsma“
  2. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  3. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  4. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  5. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  6. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  7. FVT orientovaná na modernú výučbu prepojenú s praxou
  8. 26 years of providing you with essential information
  9. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  10. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 20 423
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 112
  3. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 403
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 7 212
  5. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 7 099
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 654
  7. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 6 253
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 168
  9. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 6 042
  10. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 6 031
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu