Prvý kus do Bratislavy prepravili pred zopár dňami po Dunaji. Menšie kusy vykladali v Komárne, veľké v bratislavskom prístave a so súčiastkami lisu príde ešte päť plavidiel.
Najťažšie 135- a 200-tonové kusy odvezie do Žiliny česká firma Hanyš. Nemôže ísť po diaľnici, auto s nákladom by sa nezmestilo popod mosty. Príprava vedľajších ciest na prepravu trvá najmenej dva týždne. "Mosty musíme vopred spevniť hydraulickými vzperami. Pod nimi je často hlboká voda, pri inštalácii vzpier nám pomáhajú horolezci," hovorí Libor Kusák z firmy. Z technického hľadiska podľa neho nejde o nič výnimočné, výnimočné to bude skôr pre cesty, ktorými pôjdu.
Kritický úsek je hneď na začiatku, na moste cez Malý Dunaj. "Príprava trvá dlho, lebo musíme vymyslieť, ako ktorý most podoprieť, lebo každý je iný, špecifický. Cez mosty pôjde ťahač s návesom a nákladom rýchlosťou päť kilometrov za hodinu, prechádzať bude rovno, alebo zľava doprava, prípadne opačne, podľa toho, čo povie statik," hovorí Kusák.
Ľahším 135-tonovým kusom lisu si vyskúšajú možnosti cesty, aby zistili, či prejdú aj s 200-tonovým. Každý kritický prejazd budú merať diagnostickými prístrojmi. Väčší kus, ktorý budú prepravovať o pár týždňov, je aj pomerne vysoký, má vyše päť metrov. Môže sa stať, že by do Žiliny nedokázali prejsť? "Alternatíva sa vždy musí nájsť, ale všetko navyše stojí dosť peňazí. Je veľmi nákladné robiť niečo napríklad s elektrickým či trolejovým vedením," hovorí Kusák. Zatiaľ sa mu však ešte nestalo, že by nadrozmerný náklad nedokázali prepraviť do miesta určenia.
Pavol Novák z firmy PNT, ktorá bude náklad sprevádzať a vybavuje povolenia, hovorí, že by mali ísť po starej ceste smerom na Sereď, potom na Trnavu, Trenčín a Žilinu. Náklad budú prepravovať na podvozku so 112 kolesami zapojenom za špeciálnym Mercedesom alebo Scaniou, ktoré dokážu utiahnuť 250 ton. Priemerná rýchlosť pri takýchto prepravách obyčajne býva okolo 20 kilometrov za hodinu.
Prepravy sa obávajú ľudia z Tepličky nad Váhom, pri ktorej automobilka vyrastá. Obecný úrad dal vyfotografovať domy, aby si mohli nárokovať prípadné poškodenia. Starosta Tibor Mintál hovorí, že lis pôjde stredom dediny. "Cesty nie sú projektované na takú záťaž, pod ňou je kanalizácia, voda, plyn, káble, ale verme, že sa nič nestane."