Privatizačná komisia odporučila ministrovi dopravy Pavlovi Prokopovičovi, aby za strategického investora bratislavského a košického letiska vybral konzorcium Two One. Toto konzorcium je zložené z viedenského letiska, rakúskej Raiffeisen Zentralbank AG a skupiny Penta. Konzorcium Two One má pritom najhorší rozvojový plán pre bratislavské letisko, uviedla nedávno britská spoločnosť SH&E ako odborný poradca vlády pre privatizáciu letiska.
Človeku so zdravým rozumom prirodzene hneď napadne, čo za tým môže byť?
Kritickým bodom je najmä presun premávky z letiska Schwechat na letisko v Bratislave. Vo večerných správach na nemenovanej stanici sme sa mohli dozvedieť od jedného vychyteného ekonóma, že blízkosť rakúskeho letiska by nebol až taký problém, ak by sa lukratívne lety rozdelili nejakým spôsobom rovnomerne medzi obe letiská.
No nech mi niekto skúsi vysvetliť, prečo by letisko Schwechat, ktoré bude vlastne naším konkurentom, malo presunúť profitabilnejšie lety do Bratislavy? Skôr sa obávam, že na naše letisko budú smerovať len lety, ktoré sa letisku v Rakúsku až tak nevyplácajú výhľadom aj k nižším prevádzkovým nákladom v Bratislave. A kto nám môže dať napríklad záruku, že sa z nášho letiska nestane len Cargo? A hlavne, prečo by rakúsky investor konkuroval svojmu vlastnému štátu a oberal ho tak o príjmy?
Treba len počkať, ako to všetko dopadne, ale už predbežné správy svedčia o tom, že toto bude jedna z mnohým privatizácií, pri ktorých síce bol vypísaný medzinárodný tender, ale spôsob, akým sa vláda rozhodla pre výber toho ktorého investora, zostane veľkou záhadou.
uhrin.blog.sme.sk
Autor: Juraj Uhrín