BRATISLAVA - Výberová komisia odporučila včera ministrovi dopravy Pavlovi Prokopovičovi za najvhodnejšieho kandidáta na privatizáciu 66 percent akcií letísk v Bratislave a Košiciach konzorcium Two One. "Dám si predložiť všetky materiály od komisie aj privatizačného poradcu a v prvom januárovom týždni pripravím spolu s ministrom hospodárstva materiál na rokovanie vlády," povedal minister.
Skupina investorov pod vedením viedenského letiska Schwechat ponúkla najvyššiu cenu za akcie, pričom poradca komisie, renomovaná firma SH&E, ktorá sa venuje poradenstvu v leteckej doprave, vyslovene neodporučila investičný plán tohto konzorcia. "Komisia preferovala väčšiu kúpnu cenu pred investíciou do budúcnosti, čo nie je z ekonomického hľadiska najšťastnejšie," povedal pre SME analytik Ľudovej banky Mário Blaščák.
Iný názor na vstup Viedne do bratislavského letiska má ekonóm Pavol Kárász. Podľa neho môže práve upevnenie a rozšírenie prepojenia medzi Viedňou a Bratislavou priniesť pozitívny efekt na ekonomiku obidvoch miest. "Naopak, nevýhodou môže byť, že služby s vyššou pridanou hodnotou budú viac koncentrované vo Viedni," povedal.
Pre konkurenčné konzorcium Abertis, ktoré sa umiestnilo na druhom mieste, je rozhodnutie komisie prekvapivé, pretože vyhralo konzorcium, ktoré podnikateľský plán poradca vláde neodporučil.
Obavy z monopolu
Ďalší konkurent, konzorcium ISAP, nechcelo včera vzniknutú situáciu vôbec komentovať. V minulosti sa však vyjadrilo, že ak vyhrá Two One, výsledok napadne v Bruseli, lebo si myslí, že spojením Schwechatu a Bratislavy vznikne monopol.
Obavy z narušenia hospodárskej súťaže v minulosti prejavil aj slovenský Protimonopolný úrad. Ešte pred začiatkom súťaže upozornil ministra listom na možné problémy, ak vyhrá viedenské letisko.
Nízkonákladová letecká spoločnosť Ryanair taktiež oslovila s podobnými obavami premiéra Mikuláša Dzurindu a ministra Prokopoviča. Podľa Ryanairu by mohol monopol znížiť rast nízkonákladových spoločností na Slovensku a prinúti tak niektoré aerolinky odísť. To by mohlo znamenať aj zvýšenie cien leteniek pre cestujúcich. Nízkonákladové spoločnosti sú pritom podľa poradcu SH&E "najpravdepodobnejším zdrojom rastu" pre slovenské letiská.
V prípade, ak vznikne taká situácia, že sa začne útlm aktivít na bratislavskom letisku a v pozadí tendra budú prevažovať záujmy viedenského letiska Schwechat, bude to podľa politológa Grigorija Mesežnikova znamenať, že privatizačný proces nebol vypracovaný tak, aby Letisko M. R. Štefánika posúval vpred.
Záložné letisko
Víťaz prvej bitky o letiská Two One nepovažuje tieto obavy za opodstatnené. "Aliancia týchto letísk dlhodobo a trvalo zhodnotí konkurencieschopnosť celého regiónu Viedeň-Bratislava," tvrdí vedúci konzorcia Michael Fazekas.
Poslanec Slobodného fóra Branislav Opaterný rozhodnutie komisie pokladá za nešťastné. Myslí si, že bratislavské letisko bude záložným letiskom Viedne pre činnosti, ktoré sa "Schwechatu neoplatia".
Celý priebeh tendra bol poznačený únikmi informácií o výškach cenových ponúk, listov Protimonopolného úradu a vyhodnotenia obchodných plánov SH&E. Navyše, počas tendra sa zistilo personálne prepojenie dvoch účastníkov - Two One a Vinci. Konzorcium Vinci nakoniec z vlastnej iniciatívy odstúpilo.
Čo si myslia o rozhodnutí komisie
Michael Fazekas, predstaviteľ konzorcia Two One: "Sme presvedčení, že sme predložili najlepšiu ponuku pre trvalý pozitívny rozvoj letísk Bratislava, Košice a celého regiónu."
Ľubomír Šoltýs, Wood&Company - poradca konzorcia ISAP: "Nekomentujeme."
Maroš Sýkora, hovorca spoločnosti J&T, ktorá je súčasťou konzorcia Abertis: "Rozhodnutie privatizačnej komisie je prekvapivé. Hoci vláda deklarovala, že od privatizácie očakáva rozvoj leteckej dopravy, komisia nakoniec vybrala uchádzača, ktorého poradca pre na základe predloženého plánu rozvoja vláde vyslovene neodporučil. Rozhodnutie komisie má v každom prípade len charakter odporučenia pre rozhodnutie vlády. Veríme preto, že vláda pri svojom rozhodovaní vezme do úvahy všetky okolnosti a rozhodne v zmysle zámerov, ktoré od privatizácie letísk očakáva."
Pavol Prokopovič, minister dopravy: "Dám si predložiť všetky materiály od komisie aj privatizačného poradcu a v prvom januárovom týždni pripravím spolu s ministrom hospodárstva materiál na rokovanie vlády."
Pavol Kárász, ekonóm-prognostik: "Výber nie je prekvapením a viacerí analytici ho očakávali. Snáď najväčšou výhodou je upevnenie a rozšírenie prepojenia medzi Viedňou a Bratislavou s pozitívnym efektom na ekonomiku obidvoch miest. Nevýhodou môže byť, že služby s vyššou pridanou hodnotou budú viac koncentrované vo Viedni."
Mário Blaščák, analytik Ľudovej banky: "Komisia preferovala väčšiu kúpnu cenu pred investíciou do budúcnosti, čo nie je z ekonomického hľadiska práve najšťastnejšie."
Robert Kohlmann, predseda Slovenskej asociácie cestovných kancelárií: "Ak by spojenie Schwechatu a Bratislavy znamenalo útlm prepravy nízkonákladovými spoločnosťami, doplatil by na to slovenský cestovný ruch, pretože túto dopravu využívajú zahraniční turisti prichádzajúci na Slovensko".
Ľubomír Vážny, poslanec Smeru: "My sme proti privatizácii. Ale keď má už k nej prísť, tak toto je nevhodný krok, lebo nie je zabezpečená konkurencia."
Branislav Opaterný, poslanec Slobodného fóra: "Je to nešťastné rozhodnutie z hľadiska rozvoja. Bratislava bude slúžiť ako záložné letisko pre činnosti, ktoré sa Schwechatu neoplatia alebo ktoré sú viac zaťažujú životné prostredie. Mám na mysli, nočné lety, nákladnú leteckú dopravu."
Béla Bugár, predseda SMK: "Zatiaľ sa k tomu nebudem vyjadrovať, zodpovednosť nesie minister."
Milan Cagala, poslanec HZDS: "Je to hra, ktorú si robí vládna koalícia. Nie je vylúčené, že privatizáciu mali už dávno dohovorenú. Treba urobiť krok, ktorý by zodvihol letisko na vyššiu úroveň, ale nie som nadšený, že vybrali konzorcium, v ktorom je viedenské letisko."
Pavol Minárik, predseda klubu poslancov KDH: "Zrejme vyhrala najvyššia cena. Zodpovednosť ponesie minister. Ak bude vedieť vysvetliť, prečo nerešpektovali námietky poradcu (SH&E pozn. red.), tak niet dôvodu, aby sme tender spochybňovali." (iš, sp, rf, ik,)