režim nedodržal. Už klasickým príkladom takýchto pacientov sú alkoholici, stáva sa, že aj bežní pacienti nerešpektujú liečbu a pokyny lekára. Na otázku, či lekári a poisťovne budú mať odvahu toto právo využívať minister odpovedal, že "treba otvoriť cestu a tú zákon dáva, po čase sa nájde prvý, ktorý sa na to odhodlá".
V šiestich reformných zákonoch je zakomponovaných štrnásť základných práv pacienta, značnú časť z nich zahŕňa aj súčasná charta pacienta.
Ak má pacient vážne výhrady k liečbe, prístupu nemocnice alebo lekára, alebo postupu poisťovne, môže podať písomnú sťažnosť do nemocnice alebo do poisťovne. Nemocnica alebo poisťovňa mu musí písomne odpovedať. Pacient sa tiež môže obrátiť na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou alebo na súd.
Základné práva pacienta
v zdravotníckych zákonoch
* Právo na prevenciu - bezplatne má na ňu nárok každý jednotlivec
* Právo na prístup k zdravotníckym službám - každý má právo na poskytnutie zdravotnej starostlivosti, zakazuje sa diskriminácia z dôvodov pohlavia, farby pleti, jazyka, národného alebo sociálneho pôvodu, majetku, rodu. Štát musí zabezpečiť minimálnu sieť, aby zdravotnícke zariadenie bolo dostupné.
* Právo na informácie - pacient má právo na informácie týkajúce sa jeho zdravotného stavu, prístup do dokumentácie, zdravotníckych služieb a ich využívania.
* Právo vyjadriť súhlas - lekár musí pacientovi zrozumiteľne a bez nátlaku vysvetliť jeho zdravotný stav tak, aby sa pacient mohol slobodne rozhodnúť.
* Právo slobodného výberu - každý má právo vybrať si lekára a nemocnicu.
* Právo na súkromie - pacient má právo, aby bol dôstojne vyšetrený, na humánny a etický prístup zdravotníkov.
* Právo na rešpektovanie pacientovho času - každý má byť ošetrený v krátkom a vopred určenom čase. Záchranná služba musí doraziť k pacientovi za desať minút. O čase pacienta sa hovorí aj v zákone o poisťovniach, ktorý určuje pravidlá vedenia zoznamu poistencov čakajúci na liečbu.
* Právo na kvalitu - lekári musia poskytovať kvalitné služby, celoživotne sa musia vzdelávať.
* Právo na bezpečnosť - zdravotník musí informovať pacienta o rizikách liečby.
* Právo na inovácie - pacient má právo na prístup k inovovaným metódam.
* Právo predchádzať utrpeniu a bolesti - zákon každému garantuje nárok na zmiernenie utrpenia.
* Právo na zohľadnenie osobných potrieb - diagnostické a liečebné programy by mali byť prispôsobené potrebám pacienta.
* Právo sťažovať sa - nikto nesmie byť stíhaný v súvislosti s vymáhaním svojich práv.
* Právo na náhradu škody - pacient má právo na dostatočnú náhradu škody v primerane krátkej dobe, vždy keď utrpí telesnú alebo morálnu ujmu spôsobenú ošetrovaním alebo liečbou.
Pacient má právo vidieť zdravotnú kartu
Pacient má právo nahliadnuť do zdravotnej dokumentácie. Lekár mu musí umožniť, aby si z nej urobil výpisky alebo kópie. Jedine psychológovia a psychiatri nemusia poskytnúť kartu k nahliadnutiu vtedy, keď to môže negatívne ovplyvniť liečbu pacienta. Za sprístupnenie údajov pacient neplatí, lekár môže žiadať poplatok za kópie, ak na ne použil vlastné prostriedky - cena za fotokópie, CD alebo disketu. Odmietnuť sprístupnenie zdravotnej karty nemôže lekár a nemocnica ani v tom prípade, ak má pacient v úmysle ich žalovať.