Sála bývalého V-klubu sa od januára 2004 zmenila na A4 - nultý priestor. Čo a koho tu uvidíme od nového roka?
Dva týždne mali záujemcovia na predloženie projektu do konkurzu na trojročné využitie bývalého V-klubu v Bratislave. Dnes má zasadať výberová komisia ministerstva kultúry, ktorá má vyhodnotiť najlepší z nich a rozhodnúť tak o ďalšej podobe lukratívneho priestoru v centre mesta.
Konkurz vypísalo Národného osvetové centrum (NOC) ako správca budovy, na prízemí ktorej sa klub nachádza, rozhodovať však bude prakticky ministerstvo kultúry, ktoré má v komisii až štyroch zástupcov. Riaditeľ Ján Tazberík je jediným členom komisie za NOC, hoci ju sám vymenoval, a "dramaturgická spolupráca" by mohla byť plne v kompetencii tejto organizácie.
"Štyria zástupcovia ministerstva sú v nej preto, že každý z nich odborne zodpovedá za inú oblasť kultúry," vysvetlila Martina Pavlíková, hovorkyňa ministerstva kultúry. Podľa nej ministerstvo nezasahuje do výberu dramaturgického spolupracovníka. "Výberové konanie je legitímny spôsob rozhodovania za jasných podmienok a kritérií," dodala, pričom vylúčila iné spôsoby zasahovania zo strany ministerstva.
NOC je ministerskou príspevkovou organizáciou, nedávno bolo jej riadenie presunuté do pôsobnosti Sekcie stratégie a medzinárodných vzťahov. "Je logické, že jeho činnosť pozorne sledujeme," dodala Pavlíková.
Podľa Jána Tazberíka boli k včerajšiemu poludniu doručené tri projekty. Podľa informácií denníka SME sa okrem doterajšieho prenajímateľa Združenia A4, ktorého štatutárom je Ľubomír Burgr, do konkurzu prihlásila aj spoločnosť W Press, v ktorej predstavenstve figurujú ľudia stojaci za časopisom .týždeň - Martin Lengyel, Štefan Hríb a Juraj Kušnierik.
Rozhodujúcimi kritériami bude podľa Pavlíkovej kvalita ponúkaného dramaturgického plánu, skúsenosti s podobnými projektmi s cieľom stransparentnenia činnosti bývalého V-klubu. Na otázku, či pôjde skutočne len o dramaturgickú spoluprácu alebo aj o prípadný prenájom týchto priestorov, ministerstvo reagovalo, že to závisí od ponúk, ktoré budú predložené. Paralelne prebieha aj konkurz na prenájom vnútorných reštauračných priestorov.
Inzerát bol zverejnený v celoštátnom periodiku v rámci inzertnej sekcie, informácia o konkurze však inou cestou medzi partnerskými kultúrnymi inštitúciami a potenciálnymi záujemcami neprebehla.
Priestor bol po revolúcii v prenájme Českého centra, po jeho odsťahovaní robilo dramaturgiu v rokoch 2002 - 2004 samotné Národné osvetové centrum. V sále sa uskutočňovali komorné divadelné produkcie, cyklické čajové posedenia, talkshows, folkové koncerty či tanečné domy.
Od roku 2004 získalo krátkodobú zmluvu na prenájom sály Asociácia združení pre súčasnú kultúru. Jej členmi sú Združenie Pre súčasnú operu, Atrakt Art - Združenie pre aktuálne umenie a kultúru, Asociácia súčasného tanca.
Táto zmluva bola neskôr rozšírená na dramaturgickú spoluprácu na základe priameho poverenia ministerstvom kultúry. Sála bývalého Véčka bola premenovaná na A4 - nultý priestor. Okrem "domovských" predstavení divadla Skrat sa v ňom konali festivaly poézie, filmové podujatia, tanečné projekty, koncerty a iné alternatívne podujatia. Platnosť zmluvy s Asociáciou združení vyprší koncom tohto roka.
Samotná budúcnosť Národného osvetového centra je nateraz nejasná, hoci ministerstvo tvrdí, že neuvažuje o jeho zrušení. Pavlíková sa vyjadrila, že ministerstvo neuvažuje ani o jeho presťahovaní z lukratívnej budovy v centre a o následnom predaji budovy. Prenájom priestorov však nevylúčila, s tým, že "musí však byť zachovaný kultúrny účel v prezentačnej časti budovy."
S presťahovaním NOC do budovy pyramídy Slovenského rozhlasu prišiel v rámci svojho kandidátskeho projektu bývalý riaditeľ SRo Jaroslav Rezník. "O tomto projekte vieme, ale nie je nateraz aktuálny," tvrdí Pavlíková.
To boli časy, keď vrelo Véčko
"To boli časy, keď vrelo Véčko / keď polka Blavy rástla v ňom/ v tom malom Véčku vreckovom klube / večer čo večer nabitom," spievala v roku 1986 skupina Modus. Textár Kamil Peteraj ústami lídra Modusu Janka Lehotského vyslovil nostalgickú spomienku generácie "1968" za érou svojej mladosti v legendárnom vysokoškolskom klube. Vo Véčku začínala či vyrástla generácia priekopníkov slovenského bigbítu (Varga, Hammel, Griglák, Barina), rovnako tak jazzmeni (Lipa, Traditional club). Bolo nepísaným pravidlom, že po veľkých koncertoch sa pravidelne chodilo do Véčka džemovať.
Po novembri 1989 sa tam niekoľkokrát starí "véčkari" stretli a dodnes v zastaranom vestibulovom bare visia na stenách fotografie známych osobností.