Nová ministerka práce a sociálnych vecí Iveta Radičová chce, aby ľudia vedeli, že pracovať sa oplatí a na úradoch práce sa zamestnanci usmievali. FOTO - TASR |
Napríklad, rekvalifikovať sa na štátne trovy bude môcť iba taký nezamestnaný, ktorému niekto prisľúbil, že ho zamestná. Klient úradu práce sa tak vlastne vo svojom záujme bude musieť "predať" a potom rekvalifikovať.
Hovorca ministerstva Martin Danko pripúšťa, že rekvalifikácií ubudne, no peniaze, ktoré sa tak ušetria, "môžu byť cielene a vo väčšej miere" použité na ten správny typ rekvalifikácie. "V krátkosti, zníženie kvantity v prospech kvality."
Ak si napríklad rekvalifikačný kurz evidovaný nezamestnaný zabezpečí sám, navštevovať úrad práce bude musieť iba raz za mesiac.
Riaditeľ odboru služieb zamestnanosti úradu práce v Banskej Bystrici Róbert Kováč si nemyslí, že to bude mať pozitívny efekt. Náklady na "vzdelávanie a prípravu na trh práce" sa totiž podľa neho neraz blížia k 10-tisíc korunám, čím nezamestnaní "väčšinou nedisponujú", lebo "úspory budú potrebovať na iné platby". Vyše 12 rokov boli naučení, že túto položku hradil úrad práce, dodáva.
Osoh z "ladenia" reformy sociálnych vecí budú mať aj zdravotne postihnutí občania. Napríklad, štát im bude prispievať aj na kúpu druhého invalidného vozíka. Úplná novinka to však nie je.
Ľudmila Gričová z Centra samostatného života tvrdí, že len do zákona vrátili to, čo z neho v roku 2002 vyškrtli. Kompetentným podľa nej trvalo tri roky, kým pochopili, že "druhý vozík je pre človeka na vozíku nevyhnutnosťou, tak ako pre zdravého topánky...". No aj tak je rada, lebo jej pripadalo nedôstojné, že človek, ktorému sa vozík pokazil a druhý nemal, "musel niekoľko týždňov byť uväznený doma, kým sa vozík opravil".
Suma, akou štát bude môcť prispieť, je však oveľa nižšia. Kým "za starých čias" príspevok na druhý elektrický vozík mohol predstavovať 250-tisíc, po novom bude iba 110-tisíc korún.
Predseda Košickej organizácie vozičkárov Anton Benča tvrdí, že nie každému, kto je na túto pomôcku odkázaný, elektrické invalidné vozíky do 110-tisíc korún vyhovujú. "Zdravý dospelý človek si nekúpi o niekoľko čísiel menšie topánky či oblečenie len preto, že sú lacnejšie!" poznamenáva.
JOZEF ČAVOJEC