ktorú mu prisúdili, stať sa zlodejom a skončiť vo väzení, môže zmeniť len svojou nevinnosťou a v podstate dobrou povahou. Oliver je od narodenia citlivý a vnímavý, ako dieťa narodené z veľkej lásky. Nechápe svet dospelých, dokonca ani zlo nevníma ako zlo. Je úplne bezbranný, primladý, aby sa mu vedel brániť. Inštinktívne sa však prikláňa k dobru.
"Maličký Oliver Twist bol veru skvelým príkladom pre to, čo znamená oblečenie! Zabalený do vlniaka, ktorý bol až do tej chvíle jeho jediným odevom, mohol byť práve tak šľachtickým dieťaťom, ako dieťaťom žobrákov - aj najpanskejší cudzinec by ťažko určil jeho postavenie v spoločnosti." |
Charles Dickens si sám vyskúšal v detstve peklo na zemi. Otec sa dostal do väzenia pre dlžníkov a on musel ťažko pracovať a bojovať o miesto v spoločnosti. Všetky svoje neradostné skúsenosti neskôr opísal, Oliver Twist nesie túžbu, ktorú v detstve sám pociťoval. Túžbu po potrestaní chamtivosti a zlomyseľnosti, ale najmä predstavu, aby svet detí nebol svetom pomsty a nenávisti dospelých.
Jeho Oliver je prototypom detskej nevinnosti, a prototypom sveta dospelých a zla je Fagin, ktorého Dickens charakterizuje ako "zlotrilého starého žida - prechovávača zlodejov a ukradnutých predmetov".
Za to, že je Fagin žid, si Dickens vyslúžil veľkú kritiku už za svojho života. Spisovateľ sa bránil, že slovo žid má charakterizovať zlo, a nie národ, alebo náboženstvo, že rasové predsudky nikdy nemal a nikdy nechcel ponížiť celý národ. Ochránilo ho jeho spisovateľské nadanie a úspech knihy, svetoznámym sa stal ešte počas svojho života. Nazývali ho majstrom realizmu a tento titul si naozaj zaslúži za svoj opis sveta zlodejov, väzenia, ulice, chudobincov či sirotincov.
Naopak, charakteristika postáv je už štylizáciou, čo však bolo určite tiež autorovým zámerom. Dickens chcel vytvoriť prototypy dobra a zla, aby vtedajší čitatelia lepšie pochopili jeho predstavy. Jeho dielo sa naozaj ľahko a dobre číta. Jemný Oliver a éterická Róza trpia, ale odpúšťajú, lebo nevedia konať inak. Hrabiví a absolútne neschopní empatie sú už spomínaní Fagin, Barney a Edward a ich životné konce majú ukázať, že zlo by malo platiť daň za svoje skutky.
Dickens mal neskôr v živote šťastie - jeho rodina nadobudla nečakané dedičstvo, on sám sa stal najskôr známym novinárom, potom úspešným spisovateľom. Jeho ďalšou knihou, ktorá oslovila, je Kronika klubu Pickwickovcov. Najprv vychádzali jej časti v novinách, potom ich autor usporiadal do jedného veľkého celku.
Spisovateľovo dielo je poznačené jeho pracovným nasadením (písal naraz aj tri knihy), odrazili sa v ňom i problémy, čo spôsobila smrť mladučkej manželkinej sestry, ktorú zbožňoval. Mary Hogarthovú preniesol do postavy Rózy, ktorá je neskutočne krásna, jemná a veľmi láskavá a dobrá. Zvíťazil však jeho optimizmus, a dobrí hrdinovia sú naozaj odmenení tým, čo im v živote najviac chýbalo, teda materiálnym zabezpečením a láskou, či už manželskou, alebo rodičovskou.
Zaujímavosťou je aj to, prečo román Oliver Twist vznikol. Ide o vyjadrenie Dickensovho názoru na diskusiu v parlamente o novom zákone, ktorý menil starostlivosť o siroty a najchudobnejších alebo starých ľudí. Kto sa má o nich postarať, štát alebo obce? Má byť londýnske podsvetie, ktoré už ohrozovalo celú spoločnosť, len tvrdo prenasledované a trestané, alebo treba riešiť aj príčiny tohto "vredu" na tele spoločnosti, čiže sociálne postavenie neúnosne chudobných.
Londýnske slumy boli iste iné ako dnešné predmestia, ale podstata problému zostáva veľmi podobná. Šťastie Olivera Twista a úsmevná podoba Vianočnej koledy by mali byť dopriate všetkým deťom a napokon aj dospelým - to je ilúzia, ale krásna, taká, akej ľudia radi podliehajú. Možno pomáha aj ľahšie žiť.
Autor: ds