
FOTO SME - ĽUBOŠ PILC
Podľa vedúcej marketingu Baumaxu Jitky Prokopcovej ich firma začala s kampaňou ešte vlani v lete. Teraz ju len oživili. Pripustila, že slogan o trvalom znížení cien tisícky výrobkov nie je celkom pravdivý, lebo pri niektorých sezónnych tovaroch sa po zmenšení odbytu ich zlacnená cena vráti na pôvodnú. „Presnejšie by bolo uviesť dlhodobo znížené ceny.“
Investícia
Tesco Stores pred týždňom odštartovalo najväčšiu zlacňovaciu kampaň. „Je to najväčšia investícia od nášho vstupu na slovenský a český trh,“ hovorí generálny riaditeľ David Turner, ktorý zastrešuje firmu u nás i v Česku.
Podľa prieskumu českého denníka MF Dnes je však zníženie cien menej výrazné, ako by sa podľa kampane mohlo zdať. „Napríklad v Tescu zlacnela iba tisícka položiek, kým v regáloch ich majú okolo 60-tisíc. Na zákazníkov sa chystá obvyklá pasca - niečo zlacnieť, niečo naopak zdražieť,“ píše denník.
Podľa Anastázie Leškovej zo slovenského ministerstva hospodárstva „zákazník zníženie cien síce víta, ale treba vidieť aj ostatných podnikateľov, silné reťazce vyraďujú neférovým spôsobom ostatné subjekty“.
Domáci obchodný reťazec Jednota považuje celoplošné zlacnenie konkurencie za podnikanie na hrane zákona. „Predávať tovar pod nákupnú cenu je likvidácia trhu. Nikdy to nebudeme robiť, je to nekorektné. Navyše je to krátenie DPH a na to dopláca aj štát,“ povedal Adrián Ďurček, predseda Coop Jednoty Slovensko.
Protimonopolný úrad konštatoval, že o nečestnom podnikaní by mohol hovoriť až potom, keby preskúmal konkrétne podmienky na trhu.
V zahraničí došlo v takejto situácii až k súdnym sporom medzi konkurentmi.
Pasca na démona lakomosti
Zlacnenie ženie ľudí nakupovať aj to, čo by inokedy možno vôbec nekúpili. „Zlacňovacími akciami obchody pôsobia na takzvaného démona lakomosti v nás,“ hovorí psychologička Eva Letovancová. „Ak sa vám podarí kúpiť niečo lacno, prináša to pocit víťazstva a zisku. Funguje to bez ohľadu na to, koľko máte peňazí. Na zlacňovacie akcie prídu pre tento pocit dokonca aj bohatší ľudia.“
Pocit víťazstva nad obchodníkom je veľmi silný. „Ak zákazník kúpi niečo veľmi výhodne - je to on, kto teraz triumfuje nad obchodníkom, ktorý na ňom chce zarobiť. Ale je to veľmi individuálne a často iba v podvedomej rovine. U nás tomu nahráva ešte i fakt, že je tu množstvo nesolventných ľudí, pre ktorých sú akcie naozaj možnosť ako ušetriť,“ dodáva psychologička.
Podľa odborníkov neustále tlaky a kampaňovité útoky čoraz viac deformujú a otupujú správanie našich spotrebiteľov. Tých uvedomelých, hoci pribúdajú, je stále málo.
TÁŇA RUNDESOVÁ
V akých obchodoch ľudia najčastejšie nakupujú
(počet percent zo vzorky opýtaných)
Slovensko Česko Poľsko Maďarsko
hypermarket 8 29 12 15
supermarket 25 26 9 15
diskont 2 18 8 24
malá samoobsluha 52 20 17 33
pultová predajňa 12 5 49 9
iný 1 2 5 3
Zdroj: Shopping monitor Centra Europe (GfK+Incoma)
Slováci zostávajú pri výbere predajne pomerne konzervatívni - dosiaľ najčastejšie nakupujú vo svojich obvyklých samoobsluhách, viac ako vo všetkých susedných krajinách, ale podobne sa správajú i Maďari. Slováci však prichádzajú na chuť už aj stredne veľkým supermarketom. Veľké predajne typu hyper- alebo supermarketov si v strednej Európe jednoznačne najviac obľúbili Česi.