Zlacňovanie provokuje konkurenciu

BRATISLAVA - Celoplošná zlacňovacia kampaň Tesca a Baumaxu vyvolala otázky, či nejde o nečestnú súťaž. Obidva reťazce sľubujú trvalé zníženie cien pri tisícke tovarov.


FOTO SME - ĽUBOŠ PILC



Podľa vedúcej marketingu Baumaxu Jitky Prokopcovej ich firma začala s kampaňou ešte vlani v lete. Teraz ju len oživili. Pripustila, že slogan o trvalom znížení cien tisícky výrobkov nie je celkom pravdivý, lebo pri niektorých sezónnych tovaroch sa po zmenšení odbytu ich zlacnená cena vráti na pôvodnú. „Presnejšie by bolo uviesť dlhodobo znížené ceny.“

Investícia

Tesco Stores pred týždňom odštartovalo najväčšiu zlacňovaciu kampaň. „Je to najväčšia investícia od nášho vstupu na slovenský a český trh,“ hovorí generálny riaditeľ David Turner, ktorý zastrešuje firmu u nás i v Česku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa prieskumu českého denníka MF Dnes je však zníženie cien menej výrazné, ako by sa podľa kampane mohlo zdať. „Napríklad v Tescu zlacnela iba tisícka položiek, kým v regáloch ich majú okolo 60-tisíc. Na zákazníkov sa chystá obvyklá pasca - niečo zlacnieť, niečo naopak zdražieť,“ píše denník.

Podľa Anastázie Leškovej zo slovenského ministerstva hospodárstva „zákazník zníženie cien síce víta, ale treba vidieť aj ostatných podnikateľov, silné reťazce vyraďujú neférovým spôsobom ostatné subjekty“.

Domáci obchodný reťazec Jednota považuje celoplošné zlacnenie konkurencie za podnikanie na hrane zákona. „Predávať tovar pod nákupnú cenu je likvidácia trhu. Nikdy to nebudeme robiť, je to nekorektné. Navyše je to krátenie DPH a na to dopláca aj štát,“ povedal Adrián Ďurček, predseda Coop Jednoty Slovensko.

SkryťVypnúť reklamu

Protimonopolný úrad konštatoval, že o nečestnom podnikaní by mohol hovoriť až potom, keby preskúmal konkrétne podmienky na trhu.

V zahraničí došlo v takejto situácii až k súdnym sporom medzi konkurentmi.

Pasca na démona lakomosti

Zlacnenie ženie ľudí nakupovať aj to, čo by inokedy možno vôbec nekúpili. „Zlacňovacími akciami obchody pôsobia na takzvaného démona lakomosti v nás,“ hovorí psychologička Eva Letovancová. „Ak sa vám podarí kúpiť niečo lacno, prináša to pocit víťazstva a zisku. Funguje to bez ohľadu na to, koľko máte peňazí. Na zlacňovacie akcie prídu pre tento pocit dokonca aj bohatší ľudia.“

Pocit víťazstva nad obchodníkom je veľmi silný. „Ak zákazník kúpi niečo veľmi výhodne - je to on, kto teraz triumfuje nad obchodníkom, ktorý na ňom chce zarobiť. Ale je to veľmi individuálne a často iba v podvedomej rovine. U nás tomu nahráva ešte i fakt, že je tu množstvo nesolventných ľudí, pre ktorých sú akcie naozaj možnosť ako ušetriť,“ dodáva psychologička.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa odborníkov neustále tlaky a kampaňovité útoky čoraz viac deformujú a otupujú správanie našich spotrebiteľov. Tých uvedomelých, hoci pribúdajú, je stále málo.

TÁŇA RUNDESOVÁ

V akých obchodoch ľudia najčastejšie nakupujú

(počet percent zo vzorky opýtaných)

Slovensko Česko Poľsko Maďarsko

hypermarket 8 29 12 15

supermarket 25 26 9 15

diskont 2 18 8 24

malá samoobsluha 52 20 17 33

pultová predajňa 12 5 49 9

iný 1 2 5 3

Zdroj: Shopping monitor Centra Europe (GfK+Incoma)

Slováci zostávajú pri výbere predajne pomerne konzervatívni - dosiaľ najčastejšie nakupujú vo svojich obvyklých samoobsluhách, viac ako vo všetkých susedných krajinách, ale podobne sa správajú i Maďari. Slováci však prichádzajú na chuť už aj stredne veľkým supermarketom. Veľké predajne typu hyper- alebo supermarketov si v strednej Európe jednoznačne najviac obľúbili Česi.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 639
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 397
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 727
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 236
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 397
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 752
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 923
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 305
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu