Kampaň županov stála desiatky miliónov korún

BRATISLAVA - Kampaň pred župnými voľbami stála kandidátov, strany a sponzorov desiatky miliónov korún. Len ...

Koľko ľudí príde v druhom kole voliť županov? Podľa odhadov ich bude ešte menej ako v prvom. FOTO - TASR

BRATISLAVA - Kampaň pred župnými voľbami stála kandidátov, strany a sponzorov desiatky miliónov korún. Len koalície okolo šestnástich finalistov do propagácie oficiálne investovali viac ako 20 miliónov. Štáby kandidátov väčšinou spomínali miliónové alebo stotisícové sumy, ale viacerí z nich SME tvrdili, že ich rivali zavádzajú a zverejnili oveľa nižšie sumy, než boli v skutočnosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Niektorí z uchádzačov o kreslá županov údajne minuli i sumy vyššie ako 10 miliónov. Vlastné údaje o nákladoch na kampaň SME prezradilo 15 zo 16 uchádzačov alebo ich ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Jediný, kto ich nechcel zverejniť ani v hrubých odhadoch, bol bratislavský župan Ľubo Roman.

Ten však pravdepodobne viedol najväčšiu a najnákladnejšiu kampaň zo všetkých kandidátov.

Úspešných uchádzačov čaká okrem vlastného úradu aj služobné auto so šoférom a 14 platov ročne. Za jedno funkčné obdobie každému z nich prináleží až 4,2 milióna korún hrubého.

Viac bolo vidieť kampaň Romana, ale náklady tají

Kandidát na bratislavského župana Vladimír Bajan dal na prvú časť kampane zhruba 1,5 milióna korún, náklady na druhé kolo budú podľa Miloslavy Podmajerskej z jeho štábu stáť ďalšieho pol milióna. "V prvom kole sme mali 67 a v druhom kole asi 80 bilbordov," povedala. Kampaň si vraj Bajan platil z vlastných zdrojov: zobral si úver a niečo dostal o sponzorov.

SkryťVypnúť reklamu

Jeho súper, súčastný župan Ľubo Roman o nákladoch na kampaň odmieta hovoriť. "To ešte musíme vyúčtovať. To ja vám takto z brucha nepoviem," povedal SME. Neprezradil ani približné čísla, počty bilbordov, to, ktorá časť jeho kampane bola najdrahšia ani či stála viac, alebo menej ako Bajanova. "Všetko vyúčtujem," zopakoval niekoľkokrát.

Podľa mnohých Bratislavčanov bolo Romanových bilbordov podstatne viac ako Bajanových, najmä mimo hlavného mesta.

Obaja kandidáti oslovovali ľudí aj prostredníctvom volebných novín, Roman si zaplatil nákladnú inzerciu, ktorou bol obalený celoštátny týždenník a do e-mailových schránok chodili aj nevyžiadané reklamy, v ktorých žiadal o podporu. Niektorí šoféri si našli letáky z výzvou voliť ho aj za stieračmi áut.

SkryťVypnúť reklamu

Finalisti v Trnave zaplatili až tretinu kampane

Kampaň pravicového kandidáta Jozefa Kloknera na trnavského župana stála okolo 600-tisíc korún a tretinu z tejto sumy vložil do predvolebného boja on sám. "Niečo zaplatila strana, niečo som dal zo svojich peňazí, niečo som dostal," povedal Klokner. Na kampaň vraj prispelo nielen jeho KDH, ale aj koaliční partneri.

Poslanec Tibor Mikuš z HZDS na kampaň z vlastného vrecka prispel zhruba 150-tisíc korunami. "Bilbordov bolo zhruba 40 a celkové náklady boli zhruba 550- až 600-tisíc. Zo straníckych peňazí bolo zhruba 300-tisíc," povedal Mikuš. Zvyšné prostriedky pochádzali od sponzorov.

Chovanec zrejme platil za kampaň v Tenčíne viac

Kampaň kandidáta na predsedu Trenčianskeho kraja Miroslava Chovanca stála podľa jeho štábu spolu s kampaňou pred voľbami poslancov zhruba tri milióny. Pol miliónom prispela stranícka centrála Smeru, prispel aj sám Chovanec. Sumu jeho ľudia nezverejnia. Koalícia okolo Chovanca vraj mala v kraji 25 bilbordov.

SkryťVypnúť reklamu

Pavol Sedláček z HZDS dal na kampaň z vlastných zdrojov zhruba 200-tisíc korún. Celkové náklady vraj nepozná, podľa neho ale nešlo o veľkú sumu. Zaplatilo sa údajne len deväť bilbordov, povedal SME.

Belica mal vraj iba jeden bilbord

Náklady na propagáciu súčasného nitrianskeho župana Milana Belicu podľa jeho spolupracovníkov nepresiahli 500-tisíc korún. On sám sa vraj na kampani podieľal viac ako polovicou. Belica mal zaplatený údajne iba jediný bilbord a väčšina z celkovej sumy na propagáciu išla na inzerciu v novinách. Viacerí ľudia z Nitry SME tvrdili, že Belicova kampaň zrejme stála viac.

Kampaň pravicového kandidáta Ján Grešša stála podľa člena jeho tímu okolo dvoch miliónov. Koľko dal na voľby sám Greššo, jeho ľudia nezverejnia. V Nitrianskom kraji sa pred prvým kolom objavilo okolo 50 a pred druhým kolom zhruba 100 bilbordov, ktoré ho propagovali.

SkryťVypnúť reklamu

Mikuš v "plagátovaní" výrazne predbehol Murgaša

Kampaň Jozefa Mikuša z SDKÚ, ktorý sa usiluje zvíťaziť v Banskobystrickom kraji, stála podľa jeho slov "do milióna korún" a sám na ňu prispel sumou 200-tisíc. Ďalších 100-tisíc zaplatila krajská stranícka organizácia a zvyšok sponzori. V regióne sa objavilo okolo 50 bilbordov s Mikušovou tvárou.

Milan Murgaš SME povedal, že jeho kampaň stála 770-tisíc korún. Pol milióna mu zaplatil Smer, zvyšných 270-tisíc on sám. Mal vraj len sedem bilbordov.

V regióne boli okrem Mikušových a Murgašových bilbordov vidieť hlavne tie s fotografiou Viliama Soboňu, ktorý v prvom kole neuspel.

Pri ceste zo Žiliny bol častejšie vidieť Blanár

Väčšinu z nákladov na kampaň Jozefa Tarčáka, ktorá stála asi milión korún, zaplatilo HZDS. Istou sumou prispeli kandidáti na poslancov, povedal Daniel Škerda z jeho štábu. Strany, ktoré sa ho rozhodli neskôr podporiť, zrejme prispejú aj finančne. Podľa Škerdu mal Tarčák v Žilinskom kraji najprv 20 bilbordov, neskôr pribudlo zhruba 20 ďalších.

SkryťVypnúť reklamu

Ľudia zo štábu Juraja Blanára hovoria, že náklady na kampaň koalície s účasťou Smeru neprekročili 3,5 milióna. Nedokážu však určiť, koľko z tejto sumy pripadlo na propagáciu Blanára a koľko na kampaň poslancov. Poslanec Smeru mal vraj zhruba rovnaký počet bilbordov ako jeho konkurent. Pri hlavnom ťahu cez Žilinský kraj boli častejšie vidieť tie Blanárove.

Chudík vraj dal do kampane viac ako Hruška

Kampaň pravicovej koalície okolo Dušana Hrušku stála údajne okolo milióna korún, nehradili ju strany, ale kandidáti. Sám Hruška na ňu prispel sumou 150-tisíc korún. V Prešovskom kraji mali ľudia okolo Hrušku do 45 bilbordov.

Kandidát na prešovského župana Peter Chudík podľa hovorkyne samosprávneho kraja Veroniky Ficzekovej minul na kampaň približne 1,5 milióna a súčasný predseda kraja prispel zo svojho zhruba tretinou. V prvom kole sa v kraji objavilo viac ako 53 bilbordov podporujúcich Chudíka, pred druhým kolom pribudlo ďalších 30 veľkoplošných plagátov.

SkryťVypnúť reklamu

V Košiciach sa na kampaň dávali podobné peniaze

Primátor Košíc Zdenko Trebuľa, ktorý sa snaží uspieť aj v županských voľbách, vložil podľa členov svojho štábu do kampane viac ako 400- až 450-tisíc korún z vlastných prostriedkov. Celá kampaň pred voľbami poslancov stála jeho koalíciu do 2,5 milióna a zaplatených bolo 40 až 50 bilbordov.

Rudolf Bauer, ktorý sa snaží obhájiť post župana, dal na kampaň 200-tisíc korún, čo je desatina celkových nákladov. Zvyšok z dvojmiliónovej kampane platili strany, ktoré ho podporovali. Bauer mal podľa jeho štábu v regióne približne 50 bilbordov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 681
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 468
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 448
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 454
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 580
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 993
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 173
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu