Návrh nového zákona o verejnom obstarávaní zvyšuje limit na nákupy bez verejnej súťažeBRATISLAVA - Verejné inštitúcie budú mať oveľa voľnejšie ruky pri nákupe tovaru a služieb, ak prejde návrh nového zákona o verejnom obstarávaní. Parlament má o ňom hlasovať onedlho.
Návrh zákona je postavený tak, že úplne vynecháva zo svojho dosahu nákupy tovarov a služieb do výšky troch miliónov a stavebné práce do výšky päť miliónov.
Znamená to, že obce a menšie mestá by na mnohé bežné objednávky vôbec nemuseli vypisovať súťaž. Podľa Petra Kundera z mimovládnej Aliancie Fair-play by tak "väčšina ich zopármiliónových investícií bola mimo zraku verejnosti".
Predseda Úradu pre verejné obstarávanie Béla Angyal hovorí, že zvýšenie limitov je reakciou na zvyšovanie cien tovarov, služieb a stavebných prác. Aj pri "zákazkách s nízkymi hodnotami" podľa neho obstarávateľ musí dodržiavať isté princípy a "nie je pravda, že ak sa niečo nezverejňuje vo vestníku, už nepodlieha ani zraku verejnosti". Kontrolných mechanizmov je podľa neho dostatok.
Novinkou má byť aj zloženie kaucie, aby bolo možné podať námietku proti konaniu obstarávateľa. Úrad pre verejné obstarávanie to do návrhu zákona zahrnul dodatočne, na základe pripomienok niektorých iných úradov.
Podľa Angyala sa takto má zamedziť "nadmerné podávanie neopodstatnených námietok". Namietajúci, ktorí sa cítia poškodení, vraj takto neraz obstarávateľa len šikanujú. Keďže mnoho ráz sa to týkalo projektov z eurofondov, "dochádza k ohrozeniu" čerpania peňazí, dodáva.
Ministerstvo vnútra dokonca odporučilo uzákoniť "možnosť udelenia pokuty špekulatívnym podávateľom námietok", pretože vraj v mnohých prípadoch im ide "len o sťaženie alebo úplné zmarenie" obstarávania. Úrad však jeho pripomienku neakceptoval.
Tieto argumenty sú sporné. Kunder, odvolávajúc sa na údaje úradu, tvrdí, že oprávnené námietky predstavujú 54 percent z pol druha tisíca námietok za rok, čo podľa neho "poukazuje na rozsiahle porušovanie zákona". Obmedziť možnosti nápravy často protiprávneho konania, "zalepiť ústa", preto považuje za nežiaduce.
Ani podľa právnika Jaroslava Piláta nie je štandardné, aby sa prístup k rozhodovaniu štátneho úradu viazal na zloženie nejakej sumy. Myslí si, že by to mohol byť precedens, teda že rovnako by "na ochranu úradu" postupovali aj iní, "čo by nebolo dobré".
Vôbec podať námietku by však bol problém. Pri zákazkach nízkych hodnôt to totiž nemá byť možné, keď kontrolu úrad navrhuje nechať na samotného obstarávateľa.
JOZEF ČAVOJEC