Darčeky? Whisky, likér aj stavebnica

Na Vianoce každý kupuje darčeky. Aj keď sa s mamou stokrát dohodnete, že darčeky sú pre deti, predsa len sa vaše vrecko podozrivo vydúva, keď klopete na Štefana na dvere rodičovského bytu.

Niektorí ľudia kupujú darčeky praktické, iní milé a ďalší zasa bláznivé. Ku ktorým patríte vy?

Fľaša whisky za 600 tisíc

Fľaša whisky Johnnie Walker za 14 000 libier (viac ako 600 000 korún) má vo svojej predvianočnej ponuke najväčšia svetová firma na výrobu alkoholických nápojov Diageo. Chce tak osláviť dvesto rokov od narodenia Škóta, ktorý dal najlepšie predávaejé značke whisky na svete meno.

Pre znalcov, ktorí budú ochotní investovať do jednej z 200 fliaš uvedených na trh, je prichystaná miešaná (blended) whisky z tých najlepších škótskych. Žiaden z použitých druhov whisky nie je mladší ako 30 rokov a niektoré sú až sedmdesiatročné. Naviac pochádzajú prevažne zo škótskych páleníc, ktoré už zanikli.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Klasickým vianočným

ozdobám už odzvonilo

Oranžové, zelené, krémové aj zlatobiele ozdoby spestrujú tohtoročnú ponuku vianočného tovaru.

Trendové farby sa podľa predajcov premietajú aj do vianočnej módy. Mezi farbami je tento rok populárna ružová, červená, fialová alebo modro-strieborné ozdoby.

Záujem je o tradičný tovar, ale tiež o originály. Jedna sklená guľa môže stáť aj 1000 korún.

Žiadané sú jednoduché drevené ozdoby, ale tiež nápadné, originálne tvary. Predajcovia i výrobcovia vianočných ozdôb sa zhodujú, že vianočným stromčekom plným farebných sklenených ozdôb, neforemných reťazí a blikajúcich svetiel už odzvonilo. Preferujú sa naopak jednoduché farebné kombinácie ako červená a zlatá, alebo modrá a strieborná. Materiály sú najrôznejšie - od plastu cez keramické a kovové ozdoby až po brúsené sklo.

SkryťVypnúť reklamu

Značnú úlohu však hrá cena. "Ľudia chcú najmä lacné ozdoby. Pred kvalitou často dajú prednosť jednoduchým plastovým výrobkom z Číny. Máme ale zákazky aj na originály. Výroba jedného kusa potom trvá viac ako šesť hodín," povedal Peter Vágenknecht, ktorého firma sa špecializuje na produkciu sklenených ozdôb. Až deväťdesiat percent svojich výrobkov však vyváža.

Podle Vágenknechta sa vianočné ozdoby zásadne nemenia. Novým trendom posledných rokov je podľa neho len kombinácia skla a dreva. Ide však o drahšie originálne ozdoby robené prevažne na zakázku.

Pod stromček stavebnica

V Čechách sa zvyšuje záujem o tradičné hračky. Rast dopytu v predvianočnom období hlási navzdory obľube moderných hračiek napríklad spoločnosť Merkur Toys, ktorá vyrába legendárnu stavebnicu Merkur.

SkryťVypnúť reklamu

Obchodníci očakávajú, že medzi najčastejšími vianočnými darčekmi pre deti budú i tento rok bábiky a plyšové hračky. "Máme i rap bábiky, hip-hop bábiky, rôzne bábätká, nespočetné množstvo druhov bábik Barbie aj postavičky z Medvedíka Pu. Druhej polovici ponuky dominujú skladačky, stavebnice a autíčka vrátane autodráh," povedala hovorkyňa spoločnosti Ahold Czech Republic Katarína Černá.

Podľa hovorkyne spoločnosti Tesco Stores ČR Jany Matouškovej si deti v poslednom čase obľúbili tiež hračky interaktívne, akčné, technického rázu i hračky napodobujúce život dospelých.

Tesco v predvianočnom období ponúka hrajúci koberec s mikrofónom, ktorý deťom umožní stať sa na chvíľu superstar, detský ďalekohľad, okuliare na nočné videnie alebo zariadenie na diaľkový odposluch.

SkryťVypnúť reklamu

Stále viac rodičov však pri výbere vianočných darčekov volí klasické hračky.

"Pozorujeme stále väčší predaj stavebníc Merkur, je o ne záujem v Čechách aj v zahraničí," povedal Radko Kríž zo spoločnosti Merkur Toys, ktorá stavebnice vyrába. Rastúcu obľubu Merkuru, ktorý sa začal vyrábať okolo roku 1920, Kríž prisúdil návratu k osvedčeným klasickým hračkám a zodpovednejšiemu prístupu rodičov pri výber hračiek. "Snažia sa, aby hračky podnecovali fantáziu, zručnosť, kreativitu a technické myslenie detí," povedal.

Česi ročne za hračky utratia niekoľko miliárd korún a z toho veľkú časť práve v predviančnom období. Hlavný podiel na tuzemskom trhu majú hračky dovážané z Ázie a Rakúska, domáci výrobcovia si ale vďaka zameraniu na drevené či textilné hračky držia stabilnú pozíciu. (čtk)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 493
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 6 499
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 040
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 410
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 734
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 2 382
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 1 997
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 815
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu