Niektorí ľudia kupujú darčeky praktické, iní milé a ďalší zasa bláznivé. Ku ktorým patríte vy?
Fľaša whisky za 600 tisíc
Fľaša whisky Johnnie Walker za 14 000 libier (viac ako 600 000 korún) má vo svojej predvianočnej ponuke najväčšia svetová firma na výrobu alkoholických nápojov Diageo. Chce tak osláviť dvesto rokov od narodenia Škóta, ktorý dal najlepšie predávaejé značke whisky na svete meno.
Pre znalcov, ktorí budú ochotní investovať do jednej z 200 fliaš uvedených na trh, je prichystaná miešaná (blended) whisky z tých najlepších škótskych. Žiaden z použitých druhov whisky nie je mladší ako 30 rokov a niektoré sú až sedmdesiatročné. Naviac pochádzajú prevažne zo škótskych páleníc, ktoré už zanikli.
Klasickým vianočným
ozdobám už odzvonilo
Oranžové, zelené, krémové aj zlatobiele ozdoby spestrujú tohtoročnú ponuku vianočného tovaru.
Trendové farby sa podľa predajcov premietajú aj do vianočnej módy. Mezi farbami je tento rok populárna ružová, červená, fialová alebo modro-strieborné ozdoby.
Záujem je o tradičný tovar, ale tiež o originály. Jedna sklená guľa môže stáť aj 1000 korún.
Žiadané sú jednoduché drevené ozdoby, ale tiež nápadné, originálne tvary. Predajcovia i výrobcovia vianočných ozdôb sa zhodujú, že vianočným stromčekom plným farebných sklenených ozdôb, neforemných reťazí a blikajúcich svetiel už odzvonilo. Preferujú sa naopak jednoduché farebné kombinácie ako červená a zlatá, alebo modrá a strieborná. Materiály sú najrôznejšie - od plastu cez keramické a kovové ozdoby až po brúsené sklo.
Značnú úlohu však hrá cena. "Ľudia chcú najmä lacné ozdoby. Pred kvalitou často dajú prednosť jednoduchým plastovým výrobkom z Číny. Máme ale zákazky aj na originály. Výroba jedného kusa potom trvá viac ako šesť hodín," povedal Peter Vágenknecht, ktorého firma sa špecializuje na produkciu sklenených ozdôb. Až deväťdesiat percent svojich výrobkov však vyváža.
Podle Vágenknechta sa vianočné ozdoby zásadne nemenia. Novým trendom posledných rokov je podľa neho len kombinácia skla a dreva. Ide však o drahšie originálne ozdoby robené prevažne na zakázku.
Pod stromček stavebnica
V Čechách sa zvyšuje záujem o tradičné hračky. Rast dopytu v predvianočnom období hlási navzdory obľube moderných hračiek napríklad spoločnosť Merkur Toys, ktorá vyrába legendárnu stavebnicu Merkur.
Obchodníci očakávajú, že medzi najčastejšími vianočnými darčekmi pre deti budú i tento rok bábiky a plyšové hračky. "Máme i rap bábiky, hip-hop bábiky, rôzne bábätká, nespočetné množstvo druhov bábik Barbie aj postavičky z Medvedíka Pu. Druhej polovici ponuky dominujú skladačky, stavebnice a autíčka vrátane autodráh," povedala hovorkyňa spoločnosti Ahold Czech Republic Katarína Černá.
Podľa hovorkyne spoločnosti Tesco Stores ČR Jany Matouškovej si deti v poslednom čase obľúbili tiež hračky interaktívne, akčné, technického rázu i hračky napodobujúce život dospelých.
Tesco v predvianočnom období ponúka hrajúci koberec s mikrofónom, ktorý deťom umožní stať sa na chvíľu superstar, detský ďalekohľad, okuliare na nočné videnie alebo zariadenie na diaľkový odposluch.
Stále viac rodičov však pri výbere vianočných darčekov volí klasické hračky.
"Pozorujeme stále väčší predaj stavebníc Merkur, je o ne záujem v Čechách aj v zahraničí," povedal Radko Kríž zo spoločnosti Merkur Toys, ktorá stavebnice vyrába. Rastúcu obľubu Merkuru, ktorý sa začal vyrábať okolo roku 1920, Kríž prisúdil návratu k osvedčeným klasickým hračkám a zodpovednejšiemu prístupu rodičov pri výber hračiek. "Snažia sa, aby hračky podnecovali fantáziu, zručnosť, kreativitu a technické myslenie detí," povedal.
Česi ročne za hračky utratia niekoľko miliárd korún a z toho veľkú časť práve v predviančnom období. Hlavný podiel na tuzemskom trhu majú hračky dovážané z Ázie a Rakúska, domáci výrobcovia si ale vďaka zameraniu na drevené či textilné hračky držia stabilnú pozíciu. (čtk)