edia, prevažne teda rómskych detí," hovorí Eva Farkašová z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie.
Zanedbané rómske deti totiž pôvodné testy často nezvládali, a preto išli do špeciálnych škôl, hoci neboli mentálne zaostalé.
Nové testy sa snažili nepoužívať veľa slov, lebo podľa Farkašovej "rómske deti často nevedia po slovensky".
Psychológovia museli množstvo úloh vyradiť, lebo deti nepoznali veci na obrázkoch. Nikdy nedržali v rukách kocky, a preto nechápali, že sa z nich dajú stavať veže. Nerozlišovali zvieratá ani predmety dennej spotreby a ľahko si ich zamieňali, trebárs kosačku na trávu označili za vysávač.
Rovnako im robilo problém kresliť, keď pri testovaní držali ceruzku v ruke prvý raz. "Testy ukážu, že dieťa nie je mentálne retardované, potom treba nájsť spôsob, ako ho vzdelávať v bežnej základnej škole," hovorí Farkašová.
Testy sa dnes používajú aj pri zaraďovaní detí do tried, ktoré ich majú pripraviť na prechod na bežnú školu. Potrebovali by však podrobnejšie testy, na tie však už nie sú peniaze. Grant z eurofondov sa minul.
(haj)