Už sme si zvykli na to, že všade nás obklopuje reklama na najrôznejšie veci. Mnohí ju už nevnímame, alebo sa o to aspoň usilujeme.
Ak by sme toto "všemocné" slovo rozobrali z etymologického hľadiska, možno by sme sa dostali aj k významu znovu klame (re = znovu, klama = klame).
Aj ja som si už zvykol nevšímať si reklamy alebo brať ich s obrovskou rezervou. Nedokážem to v poslednom čase pri dvoch druhoch reklamy, ktoré podľa môjho skromného názoru idú za hranice únosnosti.
Pri prvom vám padne na prvý pohľad do očí červený kríž a veľký nápis "Darujte plazmu." Červený kríž a plazma vo mne vzbudzujú obavu, že tu ide o to najvážnejšie a najvzácnejšie - o zdravie a život. Zatiaľ v tomto prípade ide o supertelevízny prijímač, ktorý si väčšina ľudí dnes nemôže dovoliť, nieto ešte ho darovať.
Druhá reklama ma každý deň vyzýva z istého komerčného rádia (predpokladám, že aj z ďalších), aby sme venovali pozornosť "tejto mimoriadnej správe, ktorá sa dotýka celého Slovenska". Znie to minimálne tak, akoby išli oznámiť, že práve vypukla tretia svetová vojna. Nespomeniem si, čoho sa týka presne táto reklama, ale rozhodne to nie je nič také, bez čoho by sa bežný smrteľník nezaobišiel...
Tieto reklamy zašli priďaleko. Zneužívajú fakty, ktoré sa dotýkajú veľmi vážnych vecí ľudského života a spoločenského diania. Čo bude, ak sa, nebodaj, naozaj niečo vážne stane a človek, otupený podobnými bláznivými reklamami, len hodí nad tým rukou? Koho potom budeme brať na zodpovednosť?
kohutiar.blog.sme.sk
Autor: MILAN KOHUTIAR