Vyplýva to z medzinárodnej štúdie Barometer - Európski spotrebitelia 2005, ktorú spracovalo oddelenie komunikácie Cetelem S.A. Paris a V SR spoločnosť Cetelem Slovensko, a.s. Do štúdie sa zapojilo dvanásť krajín, z nich len Rusko nie je členom Európskej únie. V kvantitatívnom i kvalitatívnom výskume vyjadrilo svoj názor vyše osem tisíc obyvateľov týchto krajín.
Štúdia sa zameriava predovšetkým na spotrebiteľské správanie sa. Všíma si, ako ľudia hodnotia prostredie, v ktorom nakupujú, odbornosť a etické kvality predavačov (tie sú pre spotrebiteľa v ktorejkoľvek skúmanej krajine nesmierne dôležité), služby i takzvané popredajné, napríklad odvoz tovaru domov, jeho zmontovanie na mieste, dostatok parkovacích miest a podobne. V rámci rôznych kritérií si všíma aj kupovanie na splátky, jeho rôzne podoby a ochotu ľudí zadĺžiť sa.
Z výskumu vyplýva, že Veľká Británia a Nemecko majú v Európe vedúce postavenie s rovnakým objemom pohľdávok 235 miliárd Eur. Predstavujú tak viac ako 50% európskeho trhu.Okrem krajín strednej a východnej Európy sa dvojcifernými medziročnými nárastmi objemov v rokoch 2004/2003 odlišuje Taliansko a Španielsko. Priemerný objem pohľadávok na domácnosť je dnes v Španielsku rovnaký ako vo Francúzsku.
Krajiny strednej a východnej Európy doháňajú svoje omeškania, nárasty sú významné predovšetkým na Slovensku a v Maďarsku. Ako sa európske štáty správali v oblasti spotrebiteľských úverov, hovoria nasledujúce grafy a tabuľky. (ere)
Zdroj: Štúdia Barometer 2005, spracovaná
oddelením komunikácie Cetelem S.A. Paris,
preklad a úprava CETELEM SLOVENSKO a.s.