FOTO |
S riadnou dávkou fantázie sa stretávame v knihe Petra Krištúfka Hviezda vystrihnutého záberu. Už ten začiatok, kde sa všetko rozmotá a zároveň zamotá: autor tu rekonštruuje a domýšľa krátku sekvenciu z dokumentárneho filmu, ktorú strihač vystrihol a zahodil do koša a v ktorej sa na pár sekúnd mihne akési dievča.
Autor zistí, že dievča sa narodilo predčasne a že tento "čudný balík mäsa" iba vzdialene pripomínal človeka, aspoň do chvíle, keď dvojročné dieťa po násilnej smrti rodičov nájde sestra jeho matky v opustenom byte, ujme sa ho a postupne, aj chirurgickými zákrokmi, urobí z neho človeka. Dá mu meno Amsterdam, no dieťa je predsa len nedotvorené a ako nanajvýš čudný tvor sa potom pohybuje v priestore všetkých štrnástich poviedok. Dievča má mnohé znaky infantility a demencie a z jeho konfrontácie so svetom vzniká potom séria nedorozumení, konfliktov, krutých či groteskných situácií. Na tom je založená dejová osnova knihy, ktorú by sme mohli nazvať poviedkovým vencom (existuje predsa aj sonetový veniec).
Krištúfek prejavil svoju záľubu v neobmedzenom fantazírovaní už vo svojich predošlých knižkách; najmä poviedkový súbor Nepresné miesto kumuluje záhady, napínavé scény, paradoxy. Jeho Amsterdam z novej knihy, vášnivá milovníčka televíznych seriálov, žije medzi fikciou a realitou a Krištúfek jej pripravil hojnosť situácií, v ktorých sa stupňuje iný syndróm "vystrihnutého políčka"; tentoraz je to Muž v okne, postava z úvodných záberov seriálu Ulica lásky, fantóm a fetiš, okupujúci celé vedomie i podvedomie dievčaťa. Krištúfek naplno rozohral aj tento motív záhadného muža, ktorý spolu s postavou Amsterdam spája všetky poviedky.
Mimochodom, postavy. O nich sa u Krištúfka vlastne ani nedá hovoriť, aspoň nie v tom zmysle, ako ich chápe literárna teória; u neho sú to skôr figúrky a často až figuríny bez ľudských čŕt a bez charakterotvornej funkcie.
Krištúfka charakterizuje filmová montáž, autor teda nezaprel v sebe filmára, ktorý túto knižku zrežíroval ako sled pestrých záberov navonok bez pevnej väzby, ba takmer bez nejakého vyššieho zámeru: ocitá sa tu Kubánec, lekár, muž, ktorý robí "zvukovú mapu mesta", vyholení chalani v autobuse, čo napadnú Amsterdam, a naostatok Muž v okne, s ktorým sa Amsterdam postupne stráca, až ostanú iba dve vzďaľujúce sa dvojbodky.
Nejde však len o čistú hru príbehov a s príbehmi. Cez postavu Amsterdam Krištúfek vyslovuje aj kritiku konzumného spôsobu života vrátane bezduchých televíznych seriálov. Vynikajúco sa mu podarilo persiflovať Boha obchodu v poviedke Supermarket, keď Amsterdam šialene skupuje všetko, čo vidí a nepotrebuje, a keď jej k plienkam na jedno použitie pridajú ako pozornosť balík dreveného uhlia a príručku o pestovaní kaktusov.
Ako sa uvádza na obálke knihy, Krištúfek plánuje zhotoviť z vystrihnutých záberov svojich filmov celovečerný film. Tu si to úspešne vyskúšal formou knihy.