Nové Apollo Business Centrum v Bratislave. FOTO - SITA/HB REAVIS GROUP
BRATISLAVA - Stavbári závratným tempom menia Slovensko. Ministerstvo výstavby čaká, že tento rok sa v stavebníctve preinvestuje 109 až 116 miliárd korún. Zmeny sú najmä na západnom Slovensku, kam smeruje najviac investícií. Z Bratislavy začínajú nové administratívne centrá vytláčať staršie nepoužívané továrne.
Hoci sa situácia v stavebníctve na Slovensku výrazne zlepšuje, kapacitné možnosti tohto odvetvia stále nie sú využité, tvrdí to prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Ján Majerský. "Hlavne stred a východ krajiny sú výrazne poddimenzované a očakávame, že vládou prijaté pravidlá v oblasti poskytovania individuálnej štátnej pomoci investorom prinesú aj do týchto regiónov výraznejší rast," uviedol prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Ján Majerský. Podľa jeho prognóz "smerovanie slovenského stavebníctva bude pozitívne". V tomto roku je väčší prílev zahraničných investícií, viac zdrojov prichádza z eurofondov.
Odborári v stavebníctve vyčíslili, že za uplynulý rok počet zamestnaných v stavebníctve vzrástol o 8500 ľudí. V druhom štvrťroku odvetvie podľa Štatistického úradu zamestnávalo takmer 205-tisíc ľudí. Výkony v stavebníctve po celý tento rok výrazne rastú - v medziročnom porovnaní v niektorých mesiacoch aj o 20 percent.
Stavajú sa najmä byty. Tento rok na ich výstavbu investori minú zhruba päťdesiat miliárd, teda takmer polovicu celkových výkonov. Výrazne sa v stavebníctve angažuje aj štát, a to najmä na stavbe diaľnic a na modernizácii železnice. Vyše 25 miliárd minú tento rok investori na stavbu svojich závodov.
Odborový predák stavbárov Dušan Barčík hovorí, že napriek ohromnému nárastu stavebníctva sme v Európskej únii najslabší. "Produkcia stavebníctva na jedného obyvateľa je u nás 490 eur, v Čechách okolo tisíc eur, v Dánsku zhruba šesťtisíc eur," hovorí. Podľa Barčíka sa stavia najmä okolo Bratislavy, Trnavy a Žiliny. Omnoho slabšie sú na tom Košice, Banská Bystrica.
Mení sa aj štruktúra stavebníctva. "Donedávna stavali veľa hypermarketov, obchodných centier, čo sú pomerne ľahké skeletové stavby rastúce veľmi rýchlo. Teraz sa najviac stavajú byty, cesty a polyfunkčné objekty," hovorí Barčík. Bytová výstavba často súvisí s príchodom veľkej investície do regiónu. Najväčšie investície, ako napríklad projekty firiem Peugeot a Kia priťahujú ďalšie stavby. V Žiline je požiadavka firmy Kia na päťtisíc nových bytov.
Barčík čaká, že stavebníctvo bude ešte viac napredovať na budúci rok, keď by mohli prísť najmä na výstavbu diaľnic prvé súkromné investície. Poslanec Ľubomír Vážny hovorí, že vidiek v okolí Trnavy a Žiliny sa už mení podobne, ako sa pred rokmi začal meniť pri Bratislave. V okolitých dedinách budú vyrastať nové ulice. "Stavia sa viac ako v minulosti, ale teraz najmä v Bratislave a okolí. Mimo hlavného mesta je najväčším investorom stále štát. Keď si okrem Peugeotu a Kie pozriete nové stavby v iných mestách, zväčša ide o fabričky, ktoré si na prvý pohľad ani nevšimnete," tvrdí Vážny.
(rf, tasr)