Elektronika patrí popri knihách k obľúbeným darčekom pod vianočný stromček. ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK |
zväčša firmy, ktoré majú aj klasické obchody.
Viac peňazí sa v e-obchodoch otočí pred Vianocami. "Pozitívne však je, že po Vianociach objem predaja neklesá a už vo februári zvykneme v obrate prekonať aj predvianočnú sezónu," tvrdí spoluzakladateľ internetového kníhkupectva Martinus.sk Miroslav Santus. Niektorí obchodníci zaznamenajú v čase vianočných nákupov nárast na úrovni 30 až 60 percent. V Nay je podľa hovorkyne firmy Tatiany Onderkovej v decembri jeden a pol- až dvojnásobný nárast oproti bežnému mesiacu. "Elektroniku totiž považujú zákazníci za vhodný darček pod stromček," hovorí Onderková.
Cez internet nakupuje podľa štatistík obchodníkov niekoľko desiatok tisíc registrovaných zákazníkov. Napríklad, e-obchod Dunaj.sk má približne desaťtisíc slovenských zákazníkov a Martinus.sk asi dvakrát toľko, ich počet sa v súčasnosti zvyšuje približne o 8 až 10 percent mesačne.
Predaj cez internet môže podľa Jozefa Suchánka, generálneho riaditeľa firmy Internetshops, ktorá prevádzkuje aj internetový obchod Dunaj.sk, rásť v najbližších rokoch až o polovicu ročne. Odhady na tento rok pre český trh pritom hovoria o objeme asi 13 miliárd korún a na Slovensku pôjde podľa Suchánka zhruba o štvrtinu z toho.
Podľa výsledkov prieskumu obchodu Realshop.sk, ktorý prevádzkuje firma Gratex International realizovaného na jar tohto roku, si takmer traja zo štyroch ľudí preberajú tovar osobne a asi polovica objednáva tovar telefonicky.
"Klienti zatiaľ nie sú zvyknutí na tento spôsob nákupu a uprednostňujú osobnú kontrolu nad procesom nákupu," hovorí prevádzkový riaditeľ Gratexu Štefan Dobák.
IVAN KAHANEC