FOTO - TÓNO SLÁDEK |
Kultový hororockový muzikál Rocky Horror Show ponúka úchylného vynálezcu, smiešneho profesora, umelého človeka, Báthoryčku. Desiatky deviantov každého druhu. Na tajomnom zámku, kam nezorientovaných snúbencov donesie defekt na aute, má totiž každý nejaký defekt. Ak nebudete vedieť, čo si máte o tom všetkom myslieť, uletení asistenti vám dajú inštrukcie, ako správne reagovať, kedy treba kričať oúúú, kedy aááá a kedy fííííha. Aplauz!
Muzikál Richarda O'Briena vstupoval v čase svojho vzniku na neprebádané polia divadelnej interakticity a ľudskej transsexuality. Divákov privádzal do interaktívneho transtranzu. Dodnes funguje na tom, že sa stále rodia noví a noví diváci, pre ktorých je vtipné na povel rozsýpať ryžu, či škrtať zapaľovačom. Nakoniec, z hľadiska vytvárania vrelého publika z náhodných hostí daného večera sa to dá považovať za jednoduchý, ale účinný fór.
Povedať, že hudobne je tento muzikál už trochu zastaraný, je svätorúhačské voči všetkým, ktorí si obľúbili film a majú slabosť pre rock n'roll. Navyše, v dnešných retročasoch je ťažké určiť, čo je ešte stále a čo už zasa v móde. Na rytmus sa chytia mnohí.
Scénograf Pavol Andraško prijal objednávku na nemožné - vyrobiť z javiska, ktoré nevyniká technickou vybavenosťou, stredoveký hrad, laboratórium, prednáškovú sálu i pokojný vidiek. Hrad je urobený síce vtipne ako skladačka z papiera, laboratórium je štýlové, budoáre lásky však pôsobia ako z lacných erotických salónov. Kostýmovej výtvarníčke Ľudmile Várossovej výrazné charaktery tejto šou sedeli, jej kostýmy sú efektné, tvarovo náročné, lepšie by však vynikli na pokojnejšom pozadí. To by však produkciu nesmel režírovať Bednárik.
Tento režisér urobil pre Arénu prvý veľký, skutočný a náročný muzikál - heretický a sexi, s mravoučným poučením na záver, ako to už u Bednárika býva.
Rocky Horrow Show je dielo, ktoré si vyžaduje desiatky spievajúcich, tancujúcich, hrajúcich a dobre vyzerajúcich ľudí. Naša malá krajina ponúkla skôr takých, ktorí viac tancovali, ako spievali, viac vyzerali, ako hrali, alebo zas celkom naopak. Svetlou stránkou celého projektu je, že sa objavila nová muzikálová hviezda - Ján Koleník. Ako Frank-N-Furter zaujal nielen svojím výzorom, podporeným vynikajúcim kostýmom, ale aj herectvom i spevom. So spevom nemal problémy ani Tomáš Horváth, hoci jeho hlavnou úlohou bolo reprezentovať dokonalého umelého nezorientovaného Rockyho. Karol Čálik podal tradičný, slušný výkon, Marián Labuda ml. sa akoby už špecializoval na typy úchylných sluhov.
Texty Jána Štrassera zneli aktuálne, celkom zbytočne sa však objavili narážky na Petržalku - v preklade, ktorý ako celok logicky zachoval pôvodné mená i reálie.
Marketing divadla zrejme problémy mať nebude. Naši diváci totiž nie sú na profesionálne defekty inscenácií až takí citliví a navyše, energie má táto šou na rozdávanie.
Divadlo Aréna Bratislava Richard O'Brien: Rocky Horror Show o Réžia: Jozef Bednárik o Preklad: Andrej Šútovec o Dramaturgia: Eva Fifíková o Texty piesní: Ján Štrasser o Scéna: Pavol Andraško o Kostýmy: Ľudmila Várossová o Choreografia: Šárka Ondrišová o Hudobné naštudovanie: Jaroslav Žigo o Hrajú: Karol Čálik/Marián Slovák, Csongor Kassai/Ján Koleník, Stano Král/Radovan Milič, Lucia Šoralová/Kristína Turjanová/Anna Repková, Premiéra: 2. a 3. decembra