Operatívny lízing sa zatiaľ netešil takej popularite ako finančný. Posledné dva roky však hovoria o jeho rozvoji. Hodnota majetku prenajímaného touto formou narastá. Minulý rok predstavoval nárast približne 60 percent, v prvom polroku tohto roka to bolo o 30 percent viac. V prvých šiestich mesiacoch bol formou operatívneho lízingu prenajatý majetok v hodnote 1,2 mld. Sk. Ďalší rast pritom možno očakávať. V zahraničí predstavuje operatívny lízing
v niektorých krajinách až jednu polovicu lízingového trhu, na Slovensku to v prvom polroku tohto roka bolo 4,5 percenta.
Záujem o nové služby
Hlavnou výhodou operatívneho lízingu je využívanie služieb. Okrem predmetu lízingu môže nájomca využívať služby súvisiace s jeho správou. V prípade osobných automobilov je to pravidelný servis, poskytnutie náhradného vozidla v prípade poruchy, úhrada poplatkov, ktoré súvisia s prevádzkou, napríklad poistné alebo kúpa diaľničných nálepiek. Zákazník lízingovej spoločnosti platí jeden poplatok, v ktorom sú zahrnuté platby za všetky služby. Ďalšou výhodou operatívneho lízingu je zlepšenie účtovníctva spoločnosti. Keďže operatívny lízing je v podstate nájom, vystupuje i v účtovníctve spoločností ako prenájom, nie ako obstaranie majetku.
Operatívny lízing preto využívajú firmy, ktorým záleží na bilančných ukazovateľoch ich účtovníctva. Ide najmä o spoločnosti, ktoré majú svoje akcie kótované na burze, alebo ich podľa bilančných ukazovateľov hodnotia ich vlastníci, alebo sa uchádzajú o úver a banka skúma ich úverovú bonitu. Pri operatívnom lízingu majetok nefigu-
ruje vo vlastníctve spoloč-
nosti. Nezvyšuje tak jej aktíva
ani pasíva, v ktorých by figu-roval dlh na ich splatenie. Prenajímaný majetok je v evidencii firmy vedený len ako nájomné, teda krátkodobý záväzok.
Operatívny lízing je v povedomí zákazníkov spojený najmä
s osobnými automobilmi. Ale čísla Asociácie leasingových spoločností hovoria, že to tak nie je. Z objemu majetku financovaného touto formou v prvom polroku predstavovali osobné autá približne 55 percent. Zvy-
šok patrí strojom, zariadeniam
a nákladným automobilom. Práve tie vykazujú v poslednom období vyššiu dynamiku.
Na trh operatívneho lízingu vstupuje viacero spoločností. Aj to dokazuje zaujímavosť a potenciál tohto trhu. Zatiaľ čo
v prvom polroku minulého roka predstavovali prvé tri firmy
v rebríčku 85 percent celého trhu operatívneho lízingu osobných áut, minulý rok to bolo necelých sedemdesiat percent. Svedčí to
o väčšom záujme o tento trh
a nástupe konkurencie. Veľké univerzálne lízingové spoločnosti posiľňujú svoje produkty
v operatívnom lízingu a dávajú väčší význam ich uplatneniu na trhu. ČSOB Leasing napríklad v prvom polroku uzatvoril v operatívnom lízingu obchody v hodnote 79 mil. Sk, čo je viac ako dvojnásobný objem ako v prvom polroku minulého roka. CAC Leasing Slovakia pred koncom minulého roka založil samostatnú dcérsku spoločnosť na poskytovanie operatívneho lízingu - CAC Full Service Leasing. Poskytuje lízing na osobné automobily, stroje a zariadenia. Podľa riaditeľky marketin-
gu CAC Leasingu Sabiny Vomáčkovej je cieľom spoločnosti dostať sa na budúci rok do prvej trojky v operatívnom lízingu. Samostatnú spoločnosť má na poskytovanie tejto služby aj B.O.F. Na trh ale vstupujú aj nové spoločnosti: v lete minulého roka napríklad pobočka francúzskej skupiny Arval. Sieť patrí medzi najväčších poskytovateľov operatívneho lízingu v Európe.
Očakávania rastu
"Slovenský trh je veľmi dynamický a perspektívny a spoločnosť Arval by svojou prítomnosťou, skúsenosťami, ktoré má z európskeho trhu, tiež rada prispela k jeho ďalšiemu rozvoju," hovorí riaditeľ spoločnosti Štefan Majtán. Dodáva, že podiel vozidiel prenajatých formou operatívneho lízingu v krajinách západnej Európy predstavuje 30 až 80 percent zo všetkých áut prenajatých na lízing. Na Slovensku je to približne päť percent. "Pretože sme neoddeliteľ-nou súčasťou európskeho trhu, je vysoký predpoklad rastu po-dielu tohto produktu na našom trhu. Aj preto, že Slovensko je na takýto rozvoj pripravené po legislatívnej i po daňovej stránke," dodáva. Prekážky, ktoré bránili rozvoju operatívného lízingu v daňovej oblasti, odpadli pred niekoľkými rokmi. Na jeseň tohto roka vstúpila na trh spoločnosť koncernu General Electric - Tip Trailer Services. Poskytuje operatívny lízing na návesy k nákladným vozidlám. Zámerom spoločnosti je za tri roky financovať návesy v hodnote 300 mil. Sk.
Nové spoločnosti tak dopĺňajú doterajších dvoch špecialistov na operatívny lízing - Lease Plan Slovakia a Business Lease Slovakia. Pri oboch ide rovnako o pobočky veľkých európskych hráčov. Navyše obe sa na operatívny lízing zameriavajú už dlhší čas a sú to dlhodobo dve najväčšie firmy na trhu.
"Napriek tomu, že niektoré spoločnosti poskytujúce služby operatívneho lízingu existujú na slovenskom trhu už niekoľko rokov, nemôžeme o tomto trhu hovoriť ako o vyvinutom alebo ustálenom z hľadiska ďalšieho rozvoja," hovorí Š. Majtán. Pobočky zahraničných firiem, ktoré tvoria väčšinu zákazníkov operatívneho lízingu, pretože sú naň zvyknuté z domovských krajín svojich centrál, doplnia podľa Š. Majtána slovenské spoločnosti, ktoré tiež prídu na výhody tohto spôsobu prevádzkovania a financovania svojich vozidiel. Peter Apolen
Poradie najväčších lízingových spoločností v SR
1. polrok 2005
Operatívny lízing - osobné automobily
(v obstarávacích cenách bez DPH, mil. Sk, počet zmlúv)
Objem | ||
obchodov |
1 | Lease Plan Slovakia B.V. | 250.1 | 437 |
2 | Business Lease Slovakia, s.r.o. | 109.9 | 186 |
3 | ČSOB Leasing, a.s. | 79.7 | 138 |
4 | Volkswagen Finančné služby Slovensko, s.r.o. | 67.6 | 122 |
5 | ALD Automotive, s.r.o. org. zl. | 37.4 | 71 |
6 | B.O.F., a.s. | 23.0 | 42 |
7 | CAC Leasing Slovakia, a.s. | 22.6 | 39 |
8 | VB Leasing SK, s.r.o. | 14.4 | 35 |
9 | Leasing Slovenskej sporiteľne, a.s. | 13.7 | 25 |
10 | GMAC, a.s. | 8.4 | 21 |