Obyvatelia Slovenska si tak, ako ostatní obyvatelia Európskej únie, zvykajú žiť na dlh

Asociácia organizácií splátkového predaja pôsobí na Slovensku

od roku 1998 a združuje všetky relevantné subjekty, ktoré aktívne pôsobia

v oblasti splátkového predaja.

Pri svojom založení si definovala viaceré ciele. Prvým je do-hliadať, aby sa členské spoločnosti asociácie správali v súlade s jej stanovami, rešpektovali platné zákony a dodržiavali etický kódex asociácie. Zároveň sa asociácia snaží riešiť problematiku legislatívneho rámca činností spoločností v spolupráci s orgánmi štátnej správy. Významnou úlohou našej asociácie je aj vytváranie mechanizmov na ochranu pred nepoctivými klientmi, ktorá spočíva v príprave a vytvorení databázy klientov. Vyriešením tohto problému sú aj stále kvalitnejšie služby a tiež v nadväznosti na pripravovanú legislatívu Európskej komisie splnenie podmienok pre zodpovedné úverovanie spotrebiteľov. To si bude vyžadovať od našich spoločnosti dôsledne preverovať solventnosť zákazníka pred poskytnutím finančných služieb.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pôda asociácie slúži taktiež na výmenu informácii o podnikateľ-skom prostredí a skúseností

z uplatňovania produktov spoločností na slovenskom trhu. Pretože väčšina spoločností pôsobí aj na iných trhoch členských štátov Európskej únie, dochádza k výmene informácii o situácii

v oblasti predaja na splátky.

Nie sme iní

Všeobecne sa dá povedať, že sa situácia na slovenskom trhu vyvíja rovnako ako v iných krajinách Európskej únie. Keď porovnávame priemernú zadĺ-ženosť občanov, Slovensko ešte má rezervy oproti pôvodným krajinám únie. Rozdiel je do určitej miery daný mentalitou občanov Slovenska a tiež aj odlišným vývojom v predchá-dzajúcom období. V minulosti sa splátkový predaj orientoval

v podstate len na obmedzený okruh tovarov a prevažná časť pôžičiek bola monopolizovaná Slovenskou sporiteľňou ako jediným bankovým subjektom pre občanov. Po zmene spoločenského zriadenia v roku 1989 sa postupne na trhu etablovali spoločnosti ponúkajúce finančné služby orientované na celý sortiment spotrebných tovarov. Vzhľadom na to, že tieto služ-

SkryťVypnúť reklamu

by umožňovali jednoduchým spôsobom zabezpečiť nákup tovaru bez zbytočnej adminis-tratívy, veľmi rýchlo si získali obľubu medzi spotrebiteľmi

a obraty spoločností, ktoré ich ponúkali, rástli úmerne s rozširujúcou sa ponukou.

V nasledujúcom období vstúpili na slovenský trh nadnárodné spoločnosti, ktoré pôsobia

v členských štátoch Európskej únie s novými produktmi služieb, čím rozšírili rozsah ponuky

v tejto oblasti ešte pred vstupom Slovenskej republiky do európskeho spoločenstva. Rozšírením konkurenčného prostredia sa kvalita ponúkaných služieb, ako aj výhodnosť pre spotrebiteľov zlepšila.

V súčasnosti majú služby

a produkty ponúkané spoločnosťami našej asociácie rovna-

ký charakter a aj rozsah ako

v pôvodných štátoch únie. Rovnako sa postupne vyrovnávajú rozdiely v priemernej zadĺ-ženosti na obyvateľa s týmito krajinami.

SkryťVypnúť reklamu

V oblasti kvality ponúka-

ných služieb došlo vstupom do Európskej únie k uplatneniu jednotných pravidiel, ktoré boli implementované do nášho právneho poriadku hlavne v oblas-

ti ochrany práv spotrebiteľa. Zároveň sa v súčasnosti na pôde Európskej únie pripravujú pravidlá pre otvorenie európskeho trhu s finančnými službami, čím sa vytvoria podmienky na ich poskytovanie v rámci celoeurópskeho spoločenstva.

Jednotné pravidlá

Významným prvkom uplatňovania jednotných pravidiel

v rámci EÚ bolo zavedenie jednotného ukazovateľa výhodnosti poskytovanej finančnej služby tzv. ročnej percentuálnej miery nákladov, ktoré reprezentuje mieru navýšenia poskytnutých finančných prostriedkov spoločnosťami. Je na škodu, že uvedený parameter nebol dostatočne medializovaný a niektoré, hlavne bankové inštitúcie, nerešpektovali platný zákon a naďalej uvádzali pri propagovaní svojich produktov úrokovú sadzbu,

SkryťVypnúť reklamu

čím dochádzalo k skresľovaniu výhodnosti ponúkaných služieb a spotrebiteľ nemal reálnu možnosť porovnať jednotlivé produkty, čo bolo hlavným zmyslom smernice EÚ a aj nášho zákona o spotrebiteľských úveroch.

Všeobecne však možno konštatovať, že trh splátkového predaja na Slovensku sa ešte stále rozvíja a jeho podiel na maloobchodnom obrate významne rastie. Objem prefinancovaných úverov spoločnosťami asociácie za rok 2004 predstavoval čiastku 14 457 mil. Sk, čo v prepočte na priemernú hodnotu úveru predstavuje približne 1,5 mil. uzatvorených zmlúv. Navyše v súčasnosti registrujeme výraznú angažovanosť bánk v tomto segmente trhu. Podľa predbežných odhadov podiel splátkového predaja na trhu sa pohybuje v rozsahu

20 - 30 % celkového maloobchodného obratu. Spoločnosti združené v asociácii predstavovali v uplynulom roku podiel

SkryťVypnúť reklamu

z celkového predaja na splátky cca 95 %. V oblasti sortimentu tovarov predaj na splátky kopíruje maloobchodný predaj.

Mení sa sortiment

Vzhľadom na rozširujúcu sa ponuku služieb našich spoločností sa mení aj správanie sa spotrebiteľa, keď v nedávnej minulosti spotrebitelia nakupovali na splátky iba spotrebnú elektroniku a preferovali dlhšiu lehotu splácania. V súčasnosti sa tento trend obracia smerom ku kratšej lehote splácania a rozširuje sa záujem spotrebiteľov aj o iné komodity. Novým prvkom v záujme spotrebiteľov je nákup služieb na splátky, napríklad nákup dovoleniek, stomatologické služby a podobne. Významne však rastie záujem o tzv. revolvingové úvery, kde má klient možnosť určiť si úverový rámec, to znamená objem finančných prostriedkov, ktoré má k dispozícii. Pri ich čerpaní je neustále doplňovaný, takže má možnosť používať v prípade potreby rovnaké množstvo finančných prostriedkov, ktoré následne spláca v dohodnutej mesačnej splátke.

SkryťVypnúť reklamu

Môžeme teda konštatovať, že slovenskí zákazníci tak, ako ostatní obyvatelia krajín Európskej únie, si zvykajú žiť na dlh. Za zmienku stojí aj fakt, ktorý potvrdil reprezentatívny prieskum v rámci EÚ, že naši spotrebitelia sú oveľa disciplinovanejší pri splácaní poskytnutých finančných prostriedkov, ako spotrebitelia v okolitých krajinách vrátane starších členov Európskej únie. Svedčí o tom

i počet zákazníkov, ktorí sa rozhodli využiť produkty spoločností združených v našej asociácii splátkových spoločností,ako aj vzrastajúci rozsah úverov poskytnutých bankovými inštitúciami.

Ing. Stanislav Hroš,

predseda predstavenstva AOSP SR

Zakladajúcimi členmi Asociácie splátkových spoločností boli: Multi leasing s. r. o., Tecos plus a. s., Tatra Credit s. r. o., Telervis a. s. a Hasičská poisťovňa a. s. Postupne tak ako sa etablovali na trhu ďalšie spoločnosti pristúpili do asociácie spoločnosti Quatro a. s.,Triangel a. s., Home Credit Slovensko a. s., Cetelem Slovensko a. s., GE Consumer Financial k. s., Provident financial, Profireal Slovakia s. r. o., a Pohotovosť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  4. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  5. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  6. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  8. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  1. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  4. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  5. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  6. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Precvičte si mozog s Tréningom pamäti. Predplatné sa oplatí
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 12 368
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 8 161
  3. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 7 916
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 575
  5. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 5 274
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 531
  7. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 4 263
  8. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 3 662
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu