vianočné útraty by tak mali byť zhruba o tri percentá nižšie ako minulý rok. Medzi jednotlivými štátmi však ostávajú značné rozdiely v závislosti od stavu lokálnej ekonomiky.
Podľa prieskumu, ktorý sa netýkal Slovenska, sa ľudia v mnohých európskych štátoch boja nezamestnanosti a ich peňaženky utrpeli aj vysokými cenami benzínu. Navyše, ich očakávania na budúci rok sú skôr ponuré. Domácnosti plánujú šetriť predovšetkým na výzdobe, naopak výdavky na darčeky deťom či na jedlo príliš obmedzovať nechcú.
Plány útrat v jednotlivých štátoch podľa expertov Deloitte presne zodpovedajú stavu lokálnych ekonomík. Najväčšími skeptikmi sú obyvatelia stagnujúceho Nemecka, ktorí chcú tento rok utratiť v priemere o deväť percent menej ako v roku 2004. Chudobnejšie Vianoce čakajú aj talianske a portugalské domácnosti, kde sa očakáva šesťpercentný pokles výdavkov. Naopak, prekvitajúce ekonomiky Írska či Španielska sa odrážajú aj v chuti obyvateľov viac utrácať. Španieli chcú v obchodoch nechať o šesť percent viac peňazí ako pred rokom a rozpočet írskeho Ježiška bude vyšší dokonca o osem percent.
Do vianočného zhonu začínajú stále viac prenikať moderné technológie. Tri štvrtiny všetkých oslovených plánujú hľadať tipy na darčeky na internete, každý druhý bude používať internet na porovnávanie cien a takmer rovnaký počet chce tento rok na sieti nejaký darček aj kúpiť.
Rovnako ako každý rok bude väčšina Európanov kupovať darčeky na poslednú chvíľu. Dve pätiny rodičov priznávajú, že vlastne ani nevedia, čo ich deti pod stromčekom chcú. Briti, Íri či Nemci svojim ratolestiam dávajú najradšej hračky a iné zábavné dary, naopak Dáni a obyvatelia južných krajín preferujú užitočné, či vzdelávajúce veci.
Spoločnosť Deloitte uskutočnila prieskum medzi 6800 spotrebiteľmi v deviatich štátoch - Francúzsku, Nemecku, Taliansku, Belgicku, Írsku, Holandsku, Portugalsku, Španielsku a Veľkej Británii. (čtk)