ať zimné pneumatiky od 15. novembra do 15. marca, ale odpor dopravných firiem a únie vodičov ich donútil zákon zmeniť.
Pred dvoma rokmi to bol návrh poslanca ANO Jirka Malchárka. Policajti a odborníci ho na rozdiel od mnohých vodičov vítali. Riaditeľ Ústavu súdneho inžinierstva Gustáv Kasanický vtedy prirovnával pneumatiky k topánkam. "Viete, ako sa vám niektoré v zime šmýkajú a niektoré nie. Taký istý rozdiel je v pneumatikách."
Malchárkov návrh spolupredkladal poslanec Smeru Róbert Madej. Ten si dnes nie je istý, či terajšiu incicatívu poslanca Ladislava Polku, uzákoniť povinnosť používať zimné pneumatiky, podporí. "Zimné pneumatiky sú bezpečnejšie, ale finančne nákladné, treba diskutovať," hovorí. Nechcel povedať, či by hlasoval za, lebo "momentálna finančná situácia je taká, že ľudia si to nemôžu dovoliť. Budeme diskutovať v poslaneckom klube".
Polka takýto postoj kolegov z parlamentu vníma. Zdá sa mu, že sa pozerajú do kalendára, kedy bude termín volieb. Spolieha sa však na zdravý rozum. "Argumentovať tým, že niekto nemá na kúpu drahých pneumatík, prijímam ťažko. Má na to, aby jazdil s takým drahým benzínom? Keď sa mu pokazia brzdy, bude jazdiť na pokazenom aute?" hovorí Polka. Podľa neho treba oddeliť sociálny aspekt od bezpečnosti.
Šéf Národného automotoklubu Juraj Smrečan tvrdí, že majiteľ auta nesmie šetriť na troch veciach - pneumatikách, brzdách a riadení.
Polka verí, že sa mu podarí presvedčiť poslancov, aby hlasovali za zmenu zákona. V najbližších týždňoch si chce vyžiadať stanoviská aj od dopravcov, najmä majiteľov firiem s nákladnými autami. Zatiaľ si nie je istý, či by sa povinnosť používať zimné pneumatiky mala vzťahovať aj na nich. Osloviť chce aj poisťovne. (rf)