nájdete každý týždeň približne päťdesiat veľkých personálnych inzerátov a omnoho viac ponúk práce v oblasti riadkovej inzercie. Stále sa však množstvo znechutených ľudí sťažuje na to, že nájsť si prácu pomocou inzerátu je nemožné.
"Často si za to môžu ľudia sami, pretože odpovedajú na nesprávne inzeráty, často takmer na všetky pozície a nevyberú si jednu oblasť," hovorí riaditeľka slovenskej pobočky spoločnosti Iventa Dana Blechová. "Reagujú na financie, bankovníctvo, obchod, marketing a ešte si aj vyberajú pozície, kde je jasne uvedené, že musia spĺňať isté požiadavky a oni niekedy nezodpovedajú ani jednej. Potom sú deprimovaní z toho, že dostanú niekoľko zamietavých odpovedí."
Na správne čítanie inzerátov neexistuje zaručený recept, každý by sa dal analyzovať osobitne. Ale určité pravidlá sú jasné a ten kto ich dodržiava, vyhne sa zbytočným sklamaniam. Ale ľudia jednoducho skúšajú. "Ak ste napríklad pracovali celý život v administratíve a neovládate cudzí jazyk, mali by ste skôr reagovať na administratívne pozície v slovenských firmách," vysvetľuje Blechová.
Zamietavým odpovediam musia čeliť najmä absolventi a starší ľudia, ktorí celý život nezmenili zamestnávateľa. "Absolventi
niekedy reagujú aj na pozície riaditeľov firiem alebo závodov," hovorí Blechová. "Myslia si, že keď skončili na vysokej škole zameranie manažment, stačí to nato, aby mohli riadiť firmu. "Hendikepom starších je zase to, že často neovládajú jazyky, alebo celý život pracovali na jednom mieste a nikdy sa nesnažili o postup. "Záujem o týchto ľudí nie je veľký, pretože doteraz zrejme nepreukázali žiadnu veľkú snahu pracovať na sebe a je predpoklad, že chcú iba nejaké pokojné miesto."
Najčastejšou chybou pri čítaní inzerátov je ignorovanie požiadaviek na jazykové znalosti. Ak je napríklad inzerát napísaný v angličtine, je zbytočné odpovedať naň, ak vám ho musí preložiť priateľ. Na toto miesto sa totiž takmer určite vyžaduje perfektná znalosť jazyka.
Na nezáujem firiem môžu naraziť aj ľudia, ktorí po mnohých rokoch chcú zrazu úplne zmeniť oblasť pôsobenia. Tu nepomôže ani to, ak v motivačnom liste vysvetlí, že chce napríklad uplatniť svoje organizačné schopnosti, ktoré na doterajšom poste nevyužil. "Spoločnosti sa budú oprávnene pýtať, prečo sa o zmenu nepokúsil skôr, alebo či vôbec vyvíjal nejaké aktivity, v ktorých tieto svoje schopnosti uplatnil," upozorňuje Dana Blechová. Preto si treba do životopisu písať všetky aktivity aj absolvované kurzy, ktoré s uplatnením na novom pôsobisku súvisia. Niekedy nie je chyba v uchádzačovi o zamestnanie, ale v inzeráte. "Už som sa stretla aj s takými inzerátmi, ktoré boli formulované nejasne," hovorí Dana Blechová. "V takom prípade by som radila zavolať do firmy a spýtať sa o akú pozíciu ide a aké sú prvoradé požiadavky."
Odborníci tiež tvrdia, že i keď ste už na inzerát odpovedali, aktívny prístup nemôže nič pokaziť. "Neodporúčala by som volať do firmy každý deň, ale nie je nič zlé na tom, ak človek zavolá a spýta sa, aký bude ďalší pos-tup," hovorí Blechová. "To sa považuje za aktívny prístup a takéhoto človeka si vo firme často všimnú a pozvú ho na osobný pohovor."
A na záver ešte jedna rada: pri výbere zamestnania myslite vždy aj na to, ako sa bude táto časť vašej kariéry vynímať neskôr vo vašom životopise - premýšľajte vždy nad tým, pre akú prácu ale aj pre akú firmu sa rozhodnúť.
Autor: MONA GÁLIKOVÁ