ať v priebehu kariéry?
Ako tvrdia odborníci, spoločným menovateľom snáď všetkých charakteristík vodcu je požiadavka na lákavú, zrozumiteľnú víziu, ktorá dokáže nadchnúť a osloviť nasledovateľov. Mala by byť príťažlivá a niektorí dokonca tvrdia, že by mala byť emocionálne príťažlivá. Do rôznosti názorov a možných smerovaní v tíme vnáša vodca svojou víziou určitý spoločný smer. Ide o smer, ktorý členovia tímu prijmú bez akéhokoľvek nátlaku, spontánne, pretože tomuto smeru veria, považujú ho za správny a napokon akoby za svoj. Príťažlivosť vízie je nutná, ale nie je jediným dostatočným predpokladom, ktorý zaručí nasledovanie zo strany spolupracovníkov.
Veľmi dôležitá je predovšetkým schopnosť víziu predstaviť, objasniť a získať ich napokon pre ňu. Tu už nejde len o vecnú podstatu myšlienky, ale aj o osobnosť predkladateľa, uvádza zahraničná tlač. Líder musí byť dôveryhodná osoba. Pre získanie dôvery je kľúčovým parametrom osobná integrita a dôslednosť. Myšlienky, slová a činy musia byť v súlade a zároveň dôsledne smerovať k uskutočneniu zvolených cieľov. Aj emocionálna angažovanosť vodcu je pre okolie veľmi motivujúca a strhujúca.
Vodca tiež pomáha svojim nasledovníkov v orientácii v záplave informácii. Mal by vedieť tieto informácie triediť, jednoducho oddeliť zbytočnosti od podstaty a pomenovať skutočný problém. Dokáže často vďaka neobvyklej intuícii, odborným znalostiam a špičkovému analytickému mysleniu rýchlo odhaliť nové príležitosti a skryté riziká, vyjadriť zložité myšlienky jednoducho. Navyše ak dokáže pracovať sám so sebou, je o to lepší. Ak dokáže aj on postupne odstraňovať svoje nedostatky, môže byť okolím viac rešpektovaný a podporovaný. Nesmú to však byť slabiny, ktoré by spochybnili jeho odborný kredit.
Pri vymenovávaní tých naj kvalít vodcov bývajú takisto spomínané kreativita, vysoká miera empatie, ochota niesť riziká či schopnosť voľby vhodného riadiaceho štýlu. Netreba tiež zabudnúť ani na akési nutkanie vodcu ovplyvňovať vývoj vecí, nebyť iba predmetom zmien, ale ich iniciátorom.
Často sa tiež hovorí o charizmatickosti vodcu. Treba byť však na pozore pred vodcami, ktorých vízie sú naivné, povrchné alebo dokonca nebezpečné.
Čo však prinášajú vodcovské osobnosti pre firmu a prečo sú tak žiadané? Predovšetkým by to mala byť perspektíva a strategická orientácia. Ukazujú totiž smer, kam treba ísť, kde je trhový priestor. Prichádzajú s návrhmi zásadných inovácií alebo úplne nových programov. Nielen ako reakcia na konkrétne podnety trhu, ale ako prvý krok vytvárajúci novú originálnu kvalitu a s ňou konkurenčnú výhodu. Motivujú ľudí k nasledovaniu a inšpirujú k výkonu nie iba vonkajšími stimulačnými nástrojmi, ale predovšetkým prostredníctvom vnútornej motivácie pracovníkov.
Dokážu nadchnúť, zomknúť ľudí a aktivizovať. Obvykle predovšetkým osobným príkladom. Tým, že dávajú do popredia ciele a vychádzajú z vlastnej osobnej integrity, formujú integritu tímu a tvoria základ pre priaznivú firemnú kultúru.
Netreba zabúdať ani na skutočnosť, že nie je príliš dobré predpokladať, že každý prirodzený vodca je aj kvalitným manažérom. Skutočnosť veľakrát hovorí o opaku. Vodcovia možno veľakrát stoja za úspešnými firmami, ale s bežnou operatívnou činnosťou už majú problémy. Je preto dobré, ak sa v takýchto momentoch dokážu obklopiť ľuďmi, ktorí manažérsku operatívu zabezpečia za nich. Ak vytvoria funkčné tímy, v ktorých zohrajú rolu vizionára, inšpirátora, motivátora, zatiaľ čo ich partneri dokážu korigovať ich rozlet a premieňajú idey na reálne plány a konkrétne merateľné úlohy, ktorých plnenie budú aj kontrolovať. Pokiaľ by však nedokázali zabezpečiť vo svojej firme chod štandardných manažérskych procesov, neuspeli by a získali by povesť obyčajných idealistov.
Manažérska úloha a úloha lídra sú vo veľkej väčšine prípadov odlišné veličiny, ktoré sa môže ale nemusia stretávať v jednej jedinej osobe. Pre dlhodobý úspech firmy je však dôležité, aby sa zabezpečili obe tieto kľúčové funkcie.
Prečo v súčasnej dobe stúpa dopyt po lídroch. Už nie iba solídny manažér s organizačnými schopnosťami, ale vodcovská osobnosť je teraz in. Neustály technický pokrok spolu s intenzívne vedenou reklamou dynamizujú dianie na trhu. V mnohých odvetviach nie je čas na dlhé metodicky vedené rozhodovanie.
Navyše riešenie odborne zložitých projektov si vyžaduje integrovať špičkových odborníkov do projektových tímov. Preto stúpa cena tých, ktorí dokážu pohotovo odhaľovať nové možnosti, rýchlo rozhodovať, okamžite uvádzať veci do praxe a takisto získavať pre zmeny rozhodujúce skupiny ľudí a motivovať ich k aktívnej účasti v pracovných tímoch. A práve takí sú lídri, prirodzené vodcovské osobnosti.