prípadne firmy. To isté platí aj o forme ich propagovania. Privátne bankovníctvo nerobí okolo seba prílišný rozruch - možno aj preto, lebo má svojim potenciálnym klientom zabezpečiť okrem bankových služieb so všetkým, čo k tomu patrí, predo-všetkým veľakrát zdôrazňovanú diskrétnosť. Banky takisto v prípade tejto služby zdôrazňujú komplexnosť služieb a takisto operatívnosť, byť kedykoľvek svojmu klientovi k dispozícii - často aj 24 hodín denne. Ide teda o špeciálny spôsob komunikácie a spolupráce banky s klientom, predsa len na inej úrovni, ako je to v prípade tradičných produktov. Na druhej strane tohto vzťahu treba spomenúť aj hlavnú pod-mienku, ktorú si banky stanovujú - klientom privátneho bankovníctva sa nemôže stať každý. Na jeho využívanie treba mať k dispozícii dostatočné množstvo finančných prostriedkov. Aj v tomto však existujú medzi jednotlivými finančnými subjektmi rozdiely a výška vstupnej investície pre private banking je rôzna.
"Minimálna výška investície nie je určená striktne, ale spra-vidla je to minimálne jeden milión Sk," hovorí o zvyklostiach v ČSOB jej hovorkyňa Marta Krejcarová. "Princípom privat bankingu je, že klient potrebuje dlhodobo investovať väčší obnos peňazí. Na správne rozloženie investície už potrebuje osobného poradcu, ktorý má prehľad o všetkých aktívach klienta a dokáže mu poskytnúť poradenstvo pre čo najlepšie zhodnotenie osobných financií." Podľa jej slov je starostlivosť úplne individuálna, t. j.
klient má vlastného" súkromného bankára", ktorý mu je k dispozícii 24 hodín. Banka mu zaručuje diskrétnosť, flexibilitu i komfort. "V rámci privátneho bankovníctva máme špeciálne pre klientelu s objemom investícií nad 5 mil. Sk určené ČSOB Privat konto, pri ktorom majú klienti zriadenie a vedenie bežného účtu v slovenských korunách, zriadenie a zmenu trvalých príkazov na úhradu, inkás, súhlas na inkasá vrátane SIPO, elektronické bankovníctvo, vydanie a obnovu medzinárodnej debetnej i kreditnej platobnej karty, transakcie na bežnom účte, povolenie prečerpania bežného účtu, úrazové poistenie pre prípad smrti následkom úrazu s poistnou sumou 300 000 Sk a trvalých následkov s poistnou sumou 600 000 Sk bez poplatku. Z ďalších služieb je to napríklad poradenstvo pri výbere najvhodnejších cenných papierov - dlhopisov, hypotekárnych záložných listov aj z pohľadu ratingu emitenta, aj z pohľadu ceny vo väzbe na očakávaný vývoj na trhu," dodáva M. Krejcarová.
Vo Všeobecnej úverovej banke nám potvrdili, že vstupná investícia závisí od typu produktu, ktorý si ich klient vyberie. Pri individuálnom portfóliu sa vyžaduje 5 miliónov Sk, pri portfóliu zloženom z inštrumentov peňažného trhu a z podielových listov sú to 3 milióny Sk. "V podstate však nemá veľký význam hovoriť o počiatočnej investícii, lebo privátne bankovníctvo je v prvom rade dlhodobý vzťah klienta s bankou a je o tom, aby sa vybudovala medzi nimi dlhodobá dôvera. A tým následne rastie aj objem prostriedkov pod správou banky," pripomína Alena Walterová z VÚB.
Privátne bankovníctvo
pracuje v špeciálnych pod-mienkach, kladú sa však aj špeciálne podmienky na
klienta. Vystihla to Ľuboslava Pokorná z OTP Banky. "Klientom privátneho bankovníctva je solventný
klient." A kto je zvyčajne taký klientom? "Väčšinou túto kategóriu tvoria podnikatelia, ktorí sú zaneprázdnení, a preto si vyžadujú produkty a služby, ktoré sú prispôsobené ich časovému harmonogramu a požiadavkám. Nie je to však pravidlom. Klientom privátneho bankovníctva môže byť nielen solventný podnikateľ, ale aj významná osoba na úrovni regiónu, ktorú banka považuje za V.I.P klienta. Vstupenkou do klubu privátnych klientov sú teda spomínané pravidlá: objem prostriedkov alebo (infinity)významnosť(infinity) klienta."
V UniBanke nám potvrdili, že majú špecializovanú divíziu, ktorá sa stará o klientov s niekoľko-miliónovými aktívami v banke. "Klient má k dispozícii svojho bankára, s ktorým môže konzultovať všetky obchody, vie mu poradiť, ako investovať kapitál, aby sa mu čo najlepšie zhodnotil, ale aj chránil pred znižovaním hodnoty majetku," hovorí k tejto téme Katarína Ševčíková, hovorkyňa banky. "Za privátnych klientov považujeme takisto aj rodinných príslušníkov. Privátne bankovníctvo teda považujeme zároveň aj za rodinné bankovníctvo." Ako ďalej pripomenula, banka oddelila tento segment, pretože nároky a požiadavky sa odlišujú od bežných klientov. "Obsluha je náročnejšia nielen z pohľadu ponuky produktov, ale aj z časového hľadiska, čo ťažko možno zosúladiť s úlohou rýchlo obslúžiť
klientov z iných segmentov, keď prídu do banky. Okrem zaujímavejších úrokových sadzieb a podmienok sú tam aj iné výhody. Šetríme im čas - nemusia prísť do banky, aby uskutočnili transakcie a prevody. Príkazy prevodom a iné bankové transakcie tak môžu zadať prostredníctvom telefónu."
Limit na poskytovanie služby privátneho bankovníctva nie je stanovený úplne jednoznačne ani v Tatra banke. "Vo všeobecnosti ide, samozrejme, o nadpriemernú výšku finančných prostriedkov, ktoré má klient v banke," vysvetľuje Roman Začka. "Dôvodom zaradenia klienta do starostlivosti privátneho bankovníctva môže byť napríklad i významné spoločenské postavenie. Rozhodo-vanie o tom, kto dostane nadštandardnú starostlivosť privátneho bankára je viac-menej individuálne. Klienti privátneho bankovníctva sú jednou skupinou klientov, pričom každému jednému klientovi v tomto segmente poskytujeme rovnakú starostlivosť."
V HVB Bank nám potvrdili, že službu privátneho bankovníctva môžu využívať klienti i neklienti - teda tí, čo očakávajú maximálne služby pre svoj majetok a ktorí spĺňajú niektoré, resp. všetky znaky klienta, ako sú napríklad vlastníctvo viacerých nehnuteľností, investície v cenných papierov, majetok uložený vo viacerých bankách, disponibilný kapitál od 5 miliónov Sk a podobne.
Klientom privátneho bankovníctva v Istrobanke sa môže stať každý, kto investuje minimálne
1 milión Sk alebo ekvivalent v cudzej menej, takisto Ľudová banka poskytuje túto možnosť tým, ktorí disponujú účtami v hodnote nad 1 milión Sk.
Podľa slov Miriam Fuňovej zo Slovenskej sporiteľne, aj oni poskytujú služby správy finančného majetku pre privátnych a inštitucionálnych klientov s vyšším objemom disponibilných pros-
triedkov a so zámerom strednodobého a dlhodobého zhodnocovania finančného majetku. "Takéto služby poskytuje samostatný útvar banky a môžu ich využiť klienti s objemom disponibilných prostriedkov, prípadne cenných papierov v hodnote viac ako 10 mil. Sk, resp. ekvivalente v cudzej mene."
Bankou, ktorá je zameraná na poskytovanie služieb predovšetkým privátneho bankovníctva, je Privatbanka. Riaditeľ odboru privátneho bankovníctva Michal Šubín vysvetľuje význam doteraz spomínaných vyšších súm pre vstup do služby privátneho bankovníctva. "Skutočne efektívna správa majetku a dôkladné využívanie investičných príležitostí záleží aj od objemu spravovaného majetku. Diverzifikácia investičného rizika je predpokladom dobrého investovania a netreba zabúdať, že niektoré typy alternatívnych nástrojov kapitálového trhu majú vyššiu nominálnu hodnotu. Predpokladom je teda aj primeraná hodnota spravovaného majetku." (sbr)