Poisťovne mali povinnosť do konca októbra oznámiť nové sadzby poistného, ktoré budú platiť pre poistné zmluvy uzatvorené od 1. januára budúceho roka. Od tohto momentu si mohli majitelia motorových vozidiel porovnávať ponúkané podmienky jednotlivých poisťovní a predovšetkým rozhodnúť sa, s ktorou z nich uzatvoria poistnú zmluvu na ďalší kalendárny rok. V prípade, že sa rozhodnú zostať vo svojej doterajšej poisťovni, situáciu majú uľahčenú.
Ak si však vybrali novú poisťovňu, musia absolvovať niekoľko dodatočných krokov. Logicky, ak chceme prestúpiť z jednej poisťovne do druhej, potrebujeme ukončiť jeden zmluvný vzťah. "To je základnou podmienkou, inak bude vozidlo poistené v dvoch poisťovniach," vysvetľuje základný postup Imrich Fekete Slovenskej kancelárie poisťovateľov. "Výpoveď poistnej zmluvy treba doručiť šesť týždňov pred koncom poistného obdobia. Môže to záujemca urobiť buď osobne na pobočke alebo zaslať výpoveď poštou. Treba mať však na mysli skutočnosť, že v takejto situácii je rozhodujúci deň doručenia výpovede poisťovni. Asi by sa preto nemalo čakať na posledný deň, ktorý v tomto roku vychádza na 18. alebo 19. novembra. Právnici sa totiž sporia o tieto dva dátumy. Je preto lepšie dať výpoveď pred týmito dátumami. Ak má niekto poistenie na kalendárny rok, musí dať výpoveď do spomínaných dní a u novej poisťovne by sa mal poistiť s účinnosťou od prvého januára budúceho roka."
Odborníci nabádajú motoristov na starostlivé zváženie takéhoto kroku. Niekedy sa zmena poisťovne, pre pár korún naozaj neoplatí. "Ak je klient vo svojej poisťovni spokojný, môže získať bonus za bezškodový priebeh, prípadne dostať aj vernostnú zľavu," pripomína Imrich Fekete. "Podľa mňa cena nemôže byť jediným a určujúcim kritériom tohto druhu poistenia. To človek zistí až vtedy, ak by mal nehodu, prípadne ho niekto poškodil. V prvom rade by som odporúčal mať havarijné poistenie a tiež povinné zmluvné poistenie v jednej poisťovni. Je to praktická výhoda v situácii, ak sa niečo stane."
Ľudia majú možnosť vybrať si, s kým uzatvoria svoju poistnú zmluvu. Nemôže byť však časté striedanie poisťovní do určitej miery nevýhodou? "Vlani zmenilo poisťovňu veľa ľudí. Treba mať na pamäti, že všetky činnosti spojené so zmenou poisťovne, navyše ak sú hromadné, niečo stoja. V cene poistenia potom musia byť započítané aj provízie pre obchodníka. Ak bude takýchto zmien viac, prejaví sa to aj na cenách poistenia," dodáva Imrich Fekete.
Poisťovne prichádzajú aj v tomto roku s novinkami, aby si čo najviac udržali klientov. "Niektoré poisťovne napríklad zvýšili poistné krytie. Je to veľmi dobrá vec, lebo pri škodách na zdraví je poistné krytie 5 miliónov na jednu poistnú udalosť, pri škode na veciach je veľmi nízke - zákon ho stanovuje a poisťovne dávali prísľub, že ho budú kryť za dvadsať miliónov. V minulosti sa muselo takéto krytie dodatočne kupovať. Poisťovne ohlásili aj vernostné zľavy. Ak človek zostáva v poisťovni, dostáva ešte väčšiu zľavu. Je to podľa mňa neštandardná vec, ale to je vec poisťovne. Takéto nástroje sa určite využívajú na udržanie si klientov," pripomína I. Fekete.