Ponuka takzvaných bankopoistných produktov nie je v našich bankových domoch žiadnou novinkou. Mnohé banky majú takúto skúsenosť už od polovice deväťdesiatych rokov, niektoré s ňou prišli až po roku 2000. Bankopoistné produkty a ich rozvoj súvisí vo veľkej miere s rozvojom bankových služieb. Finančné ústavy postupom času svoje produkty obmieňali, inovovali, menili sa podmienky ich poskytovania a takisto sa menil aj záujem o ne.
Mnohé sa začali využívať vo veľkej miere a spojenie bankového a poistného produktu bolo logickým riešením. Kým platobné karty sú spojené s možnosťou poistenia dávno, oveľa zreteľnejšie sa v súčasnosti prejavilo po-istenie, ktoré súvisí s väčším záujmom o bankové úvery, bez ohľadu na to, o ktorý druh ide. Úvery zažívajú svoje "obdobie", ľudia si zvykajú žiť na dlh. Úverové poistenia alebo životné po-istenia, ktoré slúžia aj na splatenie úverov v prípade nepredvídateľných udalostí sa už stávajú súčasťou, resp. doplnkom ponúkaných bankových produktov.
Jednoduchosť i výhodnejšie ceny
"Za hlavnú výhodu považujeme jednoduchosť a zrozumiteľ-nosť produktu, jeho výhodné ceny a minimálnu administra-tívnu náročnosť kladenú na
klienta," vysvetľuje prednosti poistných produktov predávaných v banke Katarína Ševčíková z UniBanky. "Banky chcú klientovi poskytnúť komplexné služby finančného zabezpečenia, čo okrem správy a zhodnocovania finančných prostriedkov znamená aj poskytnúť optimálne riešenia krytia rizík."
Bankopoistné produkty sú už prirodzenou súčasťou portfólia finančných služieb. Potvrdzuje to aj hovorkyňa Ľudovej banky Jana Lukáčová. "Ide totiž o správu financií, o diverzifikáciu investovaných finančných prostriedkov. Ak banka ponúka aj tieto hybridné produkty, klient získava väčší priestor na modifikáciu rozloženia svojich peňazí pri ich zhodnocovaní a zároveň aj ďalšiu hodnotu - poistenie." Podľa jej slov so zvyšujúcim sa predajom bankových produktov sa zvyšuje aj predaj poistných produktov. "Hypotéky sa spájajú so životným poistením, napríklad spotrebné úvery s poistením zostatku úveru a podobne. Ďalší náš produkt Štartkapitál je zasa obľúbeným produktom, ktorí rodičia alebo starí rodičia zakladajú už pri narodení dieťaťa."
Banky pri zmienke o bankopoistných produktov často zdôrazňujú komplexnosť finan-čných služieb pod jednou strechou. Navyše umožňujú zhodnotiť finančné prostriedky, ale predovšetkým riešiť problémy v prípade nepredvídateľných situácií.
Banka pozná financie klienta
Bankopoistenie neobišlo ani Slovenskú sporiteľňu. V nej sa predaj cez pobočkovú sieť začal ešte v roku 1998 pri predaji cestovného poistenia Travel. Postupne banka spolupracovala aj s viacerými poisťovňami, prostredníctvom ktorých sa rozširovalo aj produktové portfólio. V roku 2002 vznikla vlastná spoločnosť Poisťovňa Slovenskej sporiteľne, ktorá formou bankopoistenia zastrešuje produkty životného poistenia. "Aj vďaka tomu, že bankový poradca má prehľad o potrebách a finančnej situácii klienta, môže mu lepšie poradiť. Pre klienta je takéto riešenia navyše pohodlnejšie a často aj výhodnejšie," pridáva svoj názor hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Miriam Fuňová. "Za veľmi dôležitý aspekt predaja poistných produktov v banke považujem vzťah klienta a bankového poradcu, ktorý je možno osobnejší a dôvernejší, než je to v prípade poisťovacieho agenta." Napokon klienti sporiteľne využívajú približne rovnako produkty kapitálového životného po-istenia i úverového poistenia. "Na ilustráciu, celkový záujem o naše produkty vzrástol medziročne približne o 135 %. Produkty kapitálového životného poistenia oslovili takmer o 90 % viac klientov ako v predchádzajúcom roku," dodáva Miriam Fuňová.
Prvým bankopoistným produktom Tatra banky bolo cestovné poistenie k platobným kartám ešte v roku 1995. Podielový investičný program, Garantovaný program a poistenie nehnuteľnosti sú v produktovom portfóliu banky od roku 2003 a v roku 2004 sa ponuka rozšírila o poistenie úveru. "Keďže niektoré bankové produkty vyžadujú aj poistenie, napríklad poistenie založenej nehnuteľnosti pri hypotekárnom úvere a bezúčelovom úvere zabezpečenom nehnuteľnosťou, vďaka spolupráci s poisťovňou môžeme klientovi poskytnúť všetky služby priamo v banke a v takom rozsahu, ako to vyžaduje bankový produkt," vysvetľuje Roman Začka. "Výhodou je, že klient vybaví všetko pod jednou strechou bez toho, aby musel navštíviť poisťovňu. Okrem toho poistné sadzby niektorých poistných krytí sú nižšie, ako by ich klient dostal v poisťovni. Ďalšou výhodou je, že produkty životného poistenia spĺňajú podmienky na daňové zvýhodnenie. Napokon trvale zaznamenávame veľký záujem o tieto produkty."
Istrobanka na svojich obchodných miestach sprostredkováva predaj najmä cestovného poistenia a kapitálového životného poistenia pre prípad smrti alebo dožitia, ktoré patrí medzi klasické formy zabezpečenia poistenej osoby a jej blízkych. Takisto zvýhodňuje klientov so životným poistením v prípade hypotekárnych úverov. V prípade uzatvorenia kapitálového životného poistenia možno získať zľavu z výslednej úrokovej sadzby o 0,5 % ročne, v prípade rizikového poistenia zľavu 0,25 %.
Od roku 2002 poskytuje aj ČSOB vo svojich pobočkách bankopoistné služby. "Začali sme cestovným poistením ako voliteľným programom k platobným kartám vo verzii pre majiteľa karty, resp. celú rodinu," potvrdila mám hovorkyňa banky Marta Krejcarová.
Napokon súčasťou ČSOB Finančnej skupiny je od roku 2003 aj ČSOB Poisťovňa. "Tým, že patrí do skupiny, máme možnosť ponúkať klientom výhodnejšie podmienky poistných produktov. Preto dnes spolupracujeme pri bankopoistných produktoch výlučne s našou poisťovňou." Za hlavnú výhodu bankopoistenia označila úsporu času a komplexnejšie poradenstvo. "Vieme klientovi lepšie poradiť, ako skombinovať bankové a poistné produkty tak, aby získal lepšie podmienky a aj finan-čnú úsporu. Samotná finančná úspora je daná spoluprácou v rámci finančnej skupiny ČSOB, kde poskytujeme množstvo krížových zliav."
Ako nám potvrdila M. Krejcarová záujem o služby rastie - je to jednak informovanosťou klientov, ale aj rozsahom služieb. "Na ilustráciu: pred rokom sme začínali s predajom úverového poistenia. Dnes vyše 75 % hypoték čerpajú klienti s úverovým poistením, resp. dokonca vyše 90 % spotrebných úverov je čerpaných s úverovým poistením. To znamená, že klienti si uvedomujú nutnosť poistenia ako doplnku bankových produktov."
Trendu bankopoistenia prispôsobila svoju obchodnú politiku aj Poštová banka. Za hlavnú výhodu podľa slov jej hovorcu Jána Ondu možno označiť skutočnosť, že klienti sa chránia pred nepredvídateľnými udalosťami, ako je napríklad strata zamestnania, ochorenie, smrť a podobne. "Tieto produkty im zaručujú, že v prípade takých udalostí nestratia schopnosť uhrádzať svoje záväzky a vyhnú sa tak budúcim možným problémom, ktoré môžu vyústiť až do súdneho konania končiaceho exekúciou."
Aj Alena Walterová z VÚB zdôrazňuje potrebu chrániť sa pred nepredvídateľnými udalosťami. Dodáva však, že hlavným dôvodom pre predaj bankopoistných produktov je poskytnutie úplného finančného poradenstva, to znamená informovať o všetkých možnostiach, ako použiť peniaze, aby pracovali pre klienta. "Napríklad vďaka životnému poisteniu môže potom získať výhodnejšie podmienky, za ktorých mu banka poskytne úver." Tých, čo využívajú poistenie v banke rozdelila do dvoch skupín. "Prvá skupina predstavuje tých, čo si uvedomujú výhody poistenia, najmä v prípadoch, keď si berú úver. Poistenie schopnosti splácať a poistenie strechy nad hlavou im dáva nevyhnutný pocit zabezpečenia. Ďalšou veľkou skupinou sú klienti, ktorí sa rozhodnú pre životné poistenie. Zvyčajne majú voľné prostriedky a hľadajú dodatočný efekt, pretože ten im v danej situácii neponúkajú klasické bankové produkty." Za prvý polrok zaregistrovala VÚB 50 000 poistených klientov. Rast záujmu o bankopoistenie nám potvrdili aj v Dexia banke i HVB Bank.
(sbr)