FOTO - PETER HRNČIŘÍK |
Matematika okolo povinného zmluvného poistenia v týchto dňoch vrcholí. Motoristom zostávajú posledné dni, aby sa rozhodli, s ktorou poisťovňou chcú pri tomto druhu poistenia počítať. Ak zostali verní tej doterajšej, nemajú problém, v prípade, že sa rozhodli zmeniť, musia sa poponáhľať. Na zmenu je totiž stanovený termín, po ktorom ju nebude možné vykonať.
Zmien sa v toto roku udialo viac než dosť. Poistenie v každej poisťovni, ktorá poskytuje povinné zmluvné poistenie, je úplne iné. I keď výsledné ceny poistiek sa môžu približne podobať. Poisťovne si stanovili najrôznejšie kritériá, od ktorých odvodzujú výšku poistky. Do úvahy sa už neberie len objem motora, či jeho výkon, ale postupne svoju rolu zohrávajú aj faktory ako vek, pohlavie, regionálne členenie a podobne. Takáto segmentácia rizika by mala viesť k tomu, že výška po-istenia bude spravodlivejšia, pretože bude odrážať charakter určitých rizikových skupín a ich podiel na škodách spôsobených prevádzkou motorových vozi-diel. Cenu v konečnom dôsledku môžu ovplyvniť aj bonusy za bezškodový priebeh, zvýhodňovaní môžu byť i vodiči, ktorí majú v danej poisťovni uzatvorené havarijné poistenie a podobne. Novinkou oproti minulým rokom je, že poisťovne pristúpili aj k zvýšeniu poistného krytia.
Mnohým môže pomôcť aj alternatíva uzatvorenia poistnej zmluvy napríklad cez internet. Motoristi tak nie sú odkázaní na obchodné miesta poisťovní. Netreba však zabúdať ani na banky. Aj tie sú v mnohých prípadoch miestom, kde sa dá uzatvoriť povinné zmluvné poistenie. Banky totiž majú s viacerými poisťovňami uzatvorené zmluvy na poskytovanie najrôznejších poistných produktov, prípadne ponúkajú poistenie vlastných poisťovní. Vo väčšine prípadov ide o tzv. bankopoistné produkty. To znamená, že poistenie dopĺňa niektorý bankový produkt. Najčastejšími prípadmi sú cestovné poistenie predávané spolu s platobnými kartami. S nárastom záujmu o spotrebné úvery sa objavilo aj poistenie schopnosti splácať úver, či pri hypotekárnych úveroch sa zvykne veľakrát využívať životné po-istenie, či pri zakladaní nehnuteľnosti jej poistenie. Treba pripomenúť, že ide o špeciálne upravené produkty k bankovej službe, často aj zaujímavejšie svojou cenou.
Cenovo príťažlivou ponukou oslovujú banky aj ďalších svojich klientov. Deti, mládež i starší ľudia, sú pre finančné inštitúcie predsa len špecifickou skupinou. Je pre ne charakteristické typické správanie, typické operácie, ktoré využívajú takmer so železnou pravidelnosťou. Banky pre deti ponúkajú takmer výlučne vkladové produkty - vkladné knižky, pre mladých bývajú už k dispozícii účty spolu s platobnými kartami a elektronickým bankovníctvom. Seniori zvyknú využívať predovšetkým bankové účty, kam zvyčajne prichádzajú ich dávky dôchodkového zabezpečenia. Všetky spomínané produkty majú spoločné špeciálne ceny - sú oveľa nižšie než je to v prípade klasických bankových produktov. Ak by banky nelákali cenou, pre tieto kategórie by boli bankové služby nezaujímavé.
Na opačnom konci bankových služieb je ďalšia špeciálna klientela - tzv. privátni klienti. Ide o skupinu, ktorá do bánk prináša veľké investície a chce ich patrične zhodnotiť. Úlohou privátnych bankárov je, aby našli najrôznejšie riešenia aj na najrôznejších trhoch za cenu maximálneho zisku. Privátni bankári často odporúčajú svojim klientom investovanie do podielových fondov. Táto možnosť zhodnocovania svojich prostriedkov však nie je určená len pre nich. Postupom času sa táto forma stáva alternatívou k doteraz známym vkladovým účtom aj pre bežného investora. Investovať možno vyššie čiastky, alebo si napríklad zvoliť pravidelný program sporenia. Treba však poznať všetky súvislosti, s ktorými je investovanie do podielových fondov spojené. (sbr)