Podľa Druckera stojí úspech firmy na jej zamestnancoch. FOTO - ČTK |
LOS ANGELES - V Spojených štátoch zomrel cez víkend zakladateľ moderného manažmentu a finančný vizionár Peter F. Drucker. Je autorom desiatok kníh o riadení podniku a zástancom teórie, že pre úspech každej firmy sú kľúčoví jej zamestnanci. Jeho úmrtie oznámila univerzita Claremont Graduate, kde Drucker dlhé roky pôsobil. Zomrel vo veku 95 rokov.
Drucker si získal uznanie vďaka svojim vizionárskym schopnosťam a umeniu predpovedať zásadné zmeny v spoločnosti dlho predtým, ako sa odohrali. Pritom vždy tvrdil, že každý podnik, pokiaľ chce byť úspešný, sa musí najprv zamerať na marketing a inovácie, a až potom riešiť problémy s financiami a ďalšími činnosťami v podniku.
Druckerovými motivačnými technikami sa inšpirovalo množstvo manažérov významných firiem v Spojených štátoch, ako napríklad vo firmách Intel alebo Sears, Roebuck & Co. Bývalý riaditeľ Intelu Andy Grove na Druckerovi ocenil schopnosť jednoduchým jazykom vysvetľovať zložité veci. "Ovplyvňoval ma celé roky," povedal o ňom Grove.
Druckej sa narodil vo Viedni, kde získal i vzdelanie. V čase, keď pracoval ako novinár vo Frankfurte, získal doktorát z medzinárodného práva a v Nemecku potom zostal až do roku 1933. Keď mu nacistický režim zakázal jednu z esejí, odišiel do Londýna, kde pracoval ako ekonóm v banke. Od roku 1937 žil v Spojených štátoch.
V 40. rokoch minulého storočia si Druckera najala automobilka General Motors, aby sa zameral na vnútorné vzťahy vo firme. Výsledkom bola prvá kniha nazvaná Koncept podniku, ktorá vyšla v roku 1946.
Drucker potom predpovedal niekoľko významných momentov na newyorskej burze a vopred povedal, že burza v októbri 1987 prejde hlbokým krachom. "Keď nastane situácia, že obchodníci zarábajú viac peňazí ako investori, tak viete, že to nebude dlho trvať. Mydlová bublina v priemere vydrží 26 sekúnd, pri špekulatívnom šialenstve je to zhruba 18 mesiacov," povedal Drucker.
(čtk, reuters)