Čo by malo zabrániť zneužitiu prechodu na euro zo strany obchodníkov?
"Samotný mechanizmus, ako sa bude zmena uskutočňovať. Počas druhej polovice roka 2008 bude na cenovkách veľkou číslicou cena v korunách a menšou v eurách. Po 1. januári 2009 sa to obráti a takéto dvojaké cenovky zostanú celý rok. Dvojaké ceny pritom vopred stanoveným kurzom prepočíta počítač. Rukou písané cenovky už dnes sotva nájdete. Takže priestor na uvádzanie korunovej ceny, ktorá by nezodpovedala tej v eurách, dnes nie je. Neviem si predstaviť ani to, že by prechod na euro obchodník zneužil."
Prečo nie?
"Trh mu to nedovolí. Konkurencia je dnes už taká silná, že takému predajcovi by jednoducho odišli zákazníci. Pozrite sa len na ceny potravín. Tie vďaka konkurencii už vyše roka klesajú."
V mestách jednoznačne vidno cenový boj o zákazníka, ale čo napríklad taká Partizánska Ľupča s jednými potravinami?
"Aj v tej Ľupči majú ľudia autá, a keď im miestny obchodník zvýši ceny, vrátia mu to tým, že zájdu do mesta. Treba si uvedomiť, že na Slovensku máme celkovú predajnú plochu obchodov na úrovni únie, ale kúpnu silu štvrtinovú. O každú korunu od zákazníka sa tu preto zvádza ostrejší boj."
Tam, kde už euro zaviedli, sa ľudia sťažovali na zdražovanie. Spozorovali ho aj slovenskí turisti, ktorí do nich cestujú.
"Áno, aj ja som si to všimol, napríklad na cenách stravovania v Rakúsku. Obed, káva alebo prenájom slnečníka však nereprezentujú celý spotrebný kôš v danej krajine. Keď si vezmete celú množinu tovarov a služieb, zistíte, že euro celkovú cenovú úroveň nezvýšilo. Netreba sa ničoho báť." (ij)