FOTO - SITA |
Ide pravdepodobne o reakciu na medializované informácie, že v dvoch konzorciách uchádzajúcich sa o letiská v Bratislave a Košiciach má zastúpenie rakúska finančná skupina Raiffeisen. Podávanie dvojitých ponúk pritom odporuje podmienkam tendra. V konzorciu TwoOne vstúpila Raiffeisen Zentralbank do privatizačného tendra priamo s viedenským letiskom Flughafen Wien a slovenskou firmou Penta, v konzorciu Vinci Concessions figuruje popri francúzskej firme Vinci Airports aj spoločnosť A-way, v ktorej má Raiffeisen nepriamy vplyv.
"Konzorcium bez udania bližších dôvodov písomne oznámilo, že sa na privatizačnom procese už ďalej nezúčastní," povedal hovorca privatizačného poradcu rakúskej Meinl Bank Markus Schindler.
Rakúska banka Raiffeisen Zentralbank ešte včera poobede v stanovisku tvrdila, že nevidí vo svojom konaní rozpor so súťažnými podmienkami. Jej materský holding aj ona sama prostredníctvom niekoľkých firiem ovládajú vo firme A-way menšinový podiel. V spoločnosti A-way majú podiel aj iné finančné inštitúcie a prostredníctvom nej investujú do realít a infraštruktúry.
Informáciu o prepojení konzorcií, ktorú tento týždeň priniesli TV Markíza a denník Pravda, hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška nevedel potvrdiť ani vyvrátiť. "Proces privatizácie v súčasnej fáze nie je záležitosťou rezortu. V týchto dňoch vymenujeme privatizačnú komisiu, ktorá sa tým bude môcť zaoberať," povedal Šarluška. V deväťčlennej komisii budú sedieť zástupcovia rezortov dopravy, hospodárstva a financií, Fondu národného majetku a poslanci Národnej rady SR.
Protimonopolný úrad nedávno vyslovil predbežný nesúhlas s tým, aby letisko v Bratislave kúpilo konzorcium TwoOne (Flughafen Wien, Penta a Raiffeisen Zentralbank). Úrad vidí v takomto spojení viedenského a bratislavského letiska hrozbu obmedzenia hospodárskej súťaže, keďže letiská sú od seba vzdialené len 60 kilometrov.
Kupcovia letísk v Bratislave a Košiciach by mali byť známi do konca roka. Letiská chcelo pôvodne kúpiť päť záujemcov, štyria z nich sú konzorciami niekoľkých firiem. Uchádzači o 66-percentné balíky v bratislavskom a košickom letisku môžu svoje záväzné ponuky predkladať do 21. novembra tohto roka. Hlavnými kritériami pri posudzovaní ponúk budú cena a investičné záväzky. (tv, sita)
Pôvodní záujemcovia o letiská
* Abertis Infraestructuras (Španielsko), TBI (Veľká Británia), J&T Finance Group (Slovensko),
* konzorcium TwoOne - Flughafen Wien (Rakúsko), Raiffeisen Zentralbank (Rakúsko), Penta Group (Slovensko),
* konzorcium Independent Slovak Airport Partnerts - Köln-Bonn Airport (Nemecko), GalaxyS (infraštrukturálny fond), SNC-Lavalin International (Kanada), Airport Consulting Vienna (Rakúsko),
* Tepe Akfen Ventures (Turecko)
* Vinci Concessions - Vinci Airports (Francúzsko), A-way (Rakúsko)A