ívny biznis ešte len čaká," myslí si výkonný riaditeľ firmy eTel Slovensko Juraj Taptič. Spoločnosti sa pritom podarilo za ostatné dva mesiace získať tisícku nových zákazníkov, z ktorých približne každý druhý predstavuje súkromnú domácnosť. Približne rovnaký počet zmlúv sa podarilo za tento čas získať aj Amtelu.
Viac sa darí Slovanetu, ktorého hlasové služby už využíva tritisíc používateľov. Slovanet, podobne ako Nextra, získava zákazníkov hlasových služieb najmä medzi svojimi používateľmi internetu. Na rozdiel od Slovanetu však Nextra umožnila telefonovať všetkým svojim zákazníkom, ktorí využívajú ISDN alebo vytáčané dial-up pripojenie k internetu. Päticu alternatívnych operátorov uzatvára Dial Telecom, ktorého hlasové služby využíva viac ako 4700 zákazníkov. Odhady operátora boli pritom päťtisíc účastníkov na konci roka.
Konkurenti Slovak Telecomu lákajú zákazníkov výhodnejšími tarifami a volacími programami, pri ktorých nevyžadujú mesačný paušál či minimálne hovorné. Viditeľnejšiu úsporu však dosiahnu používatelia až pri väčšom objeme pretelefonovaných minút. Okrem nižších cien niektorých typov hovorov je pre niektorých zákazníkov dôvodom na odchod od telekomu k alternatívnym operátorom aj ich negatívny postoj k majoritnému operátorovi.
Nováčikovia na trhu domácich pevných liniek si sľubujú vyšší rast počtu zákazníkov aj od zrušenia používania volacieho kódu pri každom telefonáte. V súčasnosti síce existujú zariadenia, ktoré kód zadávajú automaticky, no ich kúpa sa vypláca len zákazníkom, ktorí veľa telefonujú. "Skúsenosti z vyspelejších trhov ukazujú, že až zavedenie voľby poskytovateľa prednastavením prinieslo výrazný rozvoj predaja alternatívnych služieb," tvrdí J. Taptič. Rozhodnutie Telekomunikačného úradu v tomto smere, ktoré príde do praxe v prvý deň budúceho roka, by tak mohlo naštartovaný biznis alternatívnych operátorov ešte viac rozbehnúť.
Porovnanie cien pri pevných linkách
Amtel* | Dial | eTel | Nextra | Slovanet | Slovak | |||||||
Telecom | ||||||||||||
Home Basic | Dial 1055 | 1001 Doma | Nextra hlas 333 | Ušetrite | Pohoda | |||||||
Volací kód | 1059 | 1055 | 1001 | 1016 | 1010 | - | ||||||
Mesačný poplatok/Minimálne hovorné | 119 | 238 | 333 | 299 | ||||||||
Prevádzka | Silná | Slabá | Silná | Slabá | Silná | Slabá | Silná | Slabá | Silná | Slabá | Silná | Slabá |
Miestne hovory | 2,14 | 1,31 | 2,20 | 1,18 | 2,26 | 1,31 | 2,14 | 1,67 | 2,14 | 1,19 | 2,26 | 1,19 |
Medzimestské hovory | 3,45 | 1,31 | 2,86 | 1,18 | 2,74 | 1,67 | 2,38 | 2,02 | 2,14 | 1,19 | 4,64 | 1,19 |
Hovory do mobilných sietí** | 8,21 | 5,95 | 7,02 | 5,68 | 7,62 | 5,95 | 7,02 | 5,83 | 7,02 | 5,95 | 8,21 | 5,83 |
Hovory do zahraničia zóna 1 | 3,45 | 3,45 | 3,19 | 3,19 | 3,45 | 3,45 | 2,86 | 2,86 | 2,86 | 2,86 | 4,64 | 4,64 |
Hovory do zahraničia zóna 2 | 3,45 | 3,45 | 3,47 | 3,47 | 3,45 | 3,45 | 2,86 | 2,86 | 3,09 | 3,09 | 4,64 | 4,64 |
Hovory do zahr. mobilných sietí | 13,45 | 13,45 | 12,02 | 12,02 | 11,78 | 11,78 | 10,59 | 10,59 | 11,31 | 11,31 | 14,16 | 14,16 |
* Ceny sú akciové a platia len do 31. 12. 2005
** Pri volaní u Amtelu s neodosielaním telefónneho čísla je cena v silnej prevádzke 7,02 Sk a 5,83 Sk v slabej.
Silná prevádzka je u Amtelu v čase od 9:00 do 17:00, u Dial Telecom v čase od 8:00 do 23:00 a u ostatných v čase od 7:00 do 19:00
Zóna 1: Česká republika, Maďarsko, Nemecko, Poľsko, Rakúsko
Zóna 2: väčšina európskych krajín, Rusko, Spojené štáty americké
Ceny sú uvedené s DPH. Zdroj: Cenníky operátorov