FOTO |
Benzín a nafta sú na Slovensku v týchto dňoch drahšie ako na komoditnom trhu v Rotterdame, na ktorý sa predajcovia pri úpravách svojich maloobchodných cenníkov odvolávajú. Od začiatku leta priemerná cena benzínu na slovenských pumpách vzrástla o 5,5 percenta, zatiaľ čo cena v Rotterdame klesla o 0,9 percenta. Ešte výraznejší rozdiel je vo vývoji cien nafty - na Slovensku nafta od začiatku júla zdražela o 8,6 percenta, v Rotterdame zlacnela o 1,8 percenta.
Vývoj maloobchodných cien domácich predajcov nikdy presne nekopíruje cenový vývoj na komoditných trhoch. Zhruba dve tretiny z ceny palív na pumpách totiž tvoria spotrebná daň a daň z pridanej hodnoty. Tie tlmia príliš veľké posuny cenovej úrovne hore aj dole. Vplyv majú aj kurz dolára a cena ropy, tieto dva faktory sú však v posledných týždňoch stabilné.
Slovnaft, ktorý zásobuje aj ďalších slovenských predajcov, rovnako ako iné rafinérie vo svete, neupravuje svoje cenníky denne podľa situácie v Rotterdame, ale s niekoľkodňovým oneskorením. Vždy pritom zohľadňuje priemernú cenovú úroveň komodít počas niekoľkých dní. Pokles svetových cien benzínu a nafty sa teda na slovenských pumpách tlmene prejavuje zhruba s týždňovým oneskorením.
Po štyroch mesiacoch prudkých výkyvov svetových cien benzínu a nafty, väčšinou smerom nahor, minulý týždeň na komoditnom trhu v Rotterdame ceny poklesli pod úroveň zo začiatku leta. Táto zmena trendu sa na Slovensku začne naplno prejavovať pravdepodobne tento týždeň, no prvé dobré správy prichádzajú už od minulého utorka. Slovnaft 1. novembra zlacnel benzín na niektorých pumpách až o 50 halierov. O dva dni neskôr zlacňoval znova - benzín o 30 halierov a naftu o 70 halierov.
Ceny benzínu a nafty na svetových komoditných trhoch klesajú najmä preto, že v Mexickom zálive, kde je sústredená štvrtina amerických rafinérií, skončilo sa obdobie hurikánov. Tie boli tento rok zvlášť nebezpečné a na trhu s energiami spôsobovali medzi obchodníkmi paniku z nedostatku palív, ak rafinérie zasiahne po Katrine aj iný hurikán.
Navyše, tohtoročné predpovede zimy v Severnej Amerike vyzerajú zatiaľ tak, že teplárne nebudú potrebovať priveľa vykurovacej nafty. Tá je medzi ropnými produktmi zaradená v skupine "destiláty", rovnako ako motorová nafta, a týmto spôsobom zima ovplyvňuje vývoj cien na pumpách. Kombinácia týchto faktorov spolu s očakávaniami stabilnej ceny ropy dávajú motoristom reálnu nádej, že ceny na pumpách klesnú na úroveň spred leta, keď stál benzín 37 korún a liter nafty sa predával o šesťdesiat halierov drahšie.
TOMÁŠ VELECKÝ