Slovart, Bratislava 2005, preklad Ivana Kupková
Antický mýtus o Minotaurusovi preložený do jazyka internetového chatu? Tomu sa hovorí ukážkový príklad postmoderny. Má ju na svedomí jedna z kľúčových postáv súčasnej ruskej literatúry Viktor Pelevin. Svojich hrdinov, účastníkov spomínaného chatu, uzavrel do izolovaných miestností a nechal diskutovať pod prezývkami, automaticky pridelenými kýmsi neviditeľným, kto zároveň cenzuruje ich výpovede. Postavy sa postupne zoznamujú a podávajú nielen príbeh pôvodného mýtu, ktorého súčasťou sa nedobrovoľne stali, ale odhaľujú aj mnohé o sebe.
Oto Malý: Peklo v raji
SAUL, Bratislava 2005
Dej tejto knihy sa odohráva na juhu Floridy medzi slovenskými krajanmi a prisťahovalcami zo všetkých kútov sveta. Je to príbeh osamelého tuláka a jeho psa. Hlavný hrdina Olivo, ktorý vo Venezuele prišiel o všetky peniaze, sa rozhodol začať nový život v Amerike. Po vystriedaní niekoľkých prác nakoniec prichádza do reštaurácie U Hemingwaya, kde stretáva ľudí, ktorí osobne poznali tohto amerického velikána svetovej literatúry 20. storočia.
Veronika Jančárová: Chumáčik
Vydavateľstvo Michala Vaška, Prešov 2005
"Chumáčik ležal v tráve aj napriek tomu, že sieť už z neho opadla. Od okamihu, keď ho pavúčica uväznila, prešiel dlhý čas. Lepkavé vlákna siete vyschli, jed z nich dávno vyprchal, no Chumáčikovi sa nikam nechcelo ísť. Sledoval pavúčicu, ktorá bola obávaným netvorom, a teraz, pre kašeľ, ostala celkom bezmocná." Stretnutie vlčieho šteniatka Chumáčika s pavúčicou a rad jeho ďalších zaujímavých príhod, to všetko navyše v príťažlivej grafickej úprave.
Umberto Eco: Tajemný plamen královny Loany
Argo, Praha 2005, preklad Alice Flemrová
Azda najznámejší taliansky profesor a spisovateľ sa po sérii teoretických spisov opäť pustil do románu. V Tajomnom plameni kráľovnej Loany sa vrátil do čias svojho detstva a puberty, do obdobia medzi dvoma svetovými vojnami. Hlavnou postavou je šesťdesiatročný antikvariátnik, ktorý sa prebudí z kómy a pamätá si iba citáty z literárnych diel. Vlastnú pamäť sa snaží nájsť na povale rodinného sídla, v škatuliach so starými rodokapsami, komiksami, platňami a školskými zošitmi. Eco tu opäť rozohráva svoju obľúbenú hru s intertextovými citáciami a populárnou literatúrou, v druhom pláne je kniha príbehom ľudskej odvahy, strachu, slabosti, dobovej ideológii a cenzúre. (her, ba)