Odcházajúce e-maily v niektorých bankách a poisťovniach preveruje softvér. ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK |
Na otázku, či v Uniqe existuje systém kontrolujúci obsah e-mailových správ tak, aby zamestnanci nemohli rozosielať dôverné informácie, spoločnosť poskytla stanovisko: "Takýto systém neexistuje nikde a technicky nie je realizovateľný inak, ako úplným zamedzením e-mailovania mimo firmy alebo fyzickou kontrolou (čítaním) všetkých e-mailov pred ich odoslaním, čo je v dnešnej dobe nemysliteľné."
V skutočnosti však práve takýto systém, ktorý poisťovni chýba, v iných inštitúciách bežne funguje. "Povedal by som, že filtrovanie e-mailov robí už väčšina bánk a poisťovní na Slovensku," povedal pre SME zamestnanec jednej zo slovenských bánk, ktorý softvér kontrolujúci obsah e-mailov odchádzajúcich z firmy spravuje. "Náš systém dokáže sledovať obsah správ, automaticky rozbaľuje prílohy a skúma, akého sú typu a aký je obsah. Považujeme ho za samozrejmosť už od minulého storočia," upozorňuje administrátor.
Systém triedi poštu podľa toho, či sa zdá byť neškodná alebo môže predstavovať riziko. Dokáže odhaliť napríklad to, že v prílohe správy sa nachádza logo firmy a mohlo by teda ísť o interný materiál. Systém sleduje aj rôzne kľúčové slová, ktoré môžu signalizovať únik informácií. Databáza v podobe, ako o ňu prišla Uniqa, by podľa administrátora z banky vzbudila pozornosť už svojou nezvyčajnou veľkosťou a systém by jej odoslanie nepovolil, ale umiestnil by ju do karantény. Tam by jej obsah skontroloval poverený zamestnanec. V banke na takúto kontrolu často postačuje jeden človek zamestnaný na plný úväzok, alebo je za ňu zodpovedné oddelenie vnútorného auditu.