Minister hospodárstva včera vymenoval Jozefa Uhríka za koordinátora rozvoja automobilového priemyslu na Slovensku. Uhrík zároveň šéfuje Združeniu automobilového priemyslu a stál pri zrode obrej investície Volkswagenu na Slovensku. FOTO - TASR |
BRATISLAVA - Hrozí, že o pár rokov budú na Slovensku chýbať zamestnanci kvalifikovaní na prácu v automobilkách a v ich dodávateľských firmách. Šéf Združenia automobilového priemyslu Jozef Uhrík predpokladá, že v nasledujúcich rokoch vznikne u výrobcov áut a autosúčiastok najmenej 55-tisíc nových pracovných miest. "Už dnes zamestnávajú takmer 60-tisíc ľudí. Zdvojnásobenie tohto počtu je len konzervatívnym odhadom pri predpoklade, že časť dodávok pre PSA a KIA prevezmú už existujúce firmy," povedal Uhrík.
Uhrík, ktorého včera minister hospodárstva vymenoval do funkcie hlavného koordinátora pre rozvoj automobilového priemyslu, tvrdí, že bude presadzovať, aby slovenské stredné a vysoké technické školy orientovali niektoré svoje odbory na automobilovú výrobu. "Pôjde nám o to, aby sa Slovensko posunulo z výroby áut aj do výskumu a vývoja," povedal Uhrík.
Výskumné a vývojové centrá troch automobiliek a desiatok ich dodávateľských firiem by podľa Uhríka mohli v najbližších rokoch zamestnať vyše štyritisíc ľudí s univerzitným vzdelaním. Uhrík: "To nepôjde bez toho, aby sa zmenila vzdelávacia a vedecko-výskumná infraštruktúra na štyroch technických uviverzitách a na Ekonomickej univerzite."
So strednými školami sa na špecializácii na automobilový priemysel doteraz dohadovali priamo automobilky, obmedzovali sa však len na okolie svojich závodov. Firmy podnikajúce v automobilovom priemysle spolupracujú so Slovenskou technickou univerzitou v Bratislave a Technickou univerzitou v Košiciach zatiaľ len v malom. "Budeme musieť dať univerzitám laboratóriá a materiálne zabezpečenie, ak chceme, aby z nich odchádzali odborníci, ktorí nájdu uplatnenie v automobilovom priemysle," avizuje Uhrík.
Slovensko je od automobilového priemyslu závislé. Automobilky a ich výrobcovia tvoria štvrtinu celoslovenskej priemyselnej výroby a zhruba 30 percent exportu krajiny. Dôležitosť automobiliek a ich dodávateľských firiem pre Slovensko sa v nasledujúcich dvoch až troch rokoch znásobí, keď výrobu rozbehnú PSA, KIA a firmy sídliace v industriálnych zónach v okolí automobiliek.
"V prepočte na obyvateľa budeme najväčším výrobcom áut na svete," tvrdí minister hospodárstva Malchárek. Jeho vyjadrenia podporujú aj oficiálne celosvetové štatistiky. Vplyvné ekonomické médiá označujú Slovensko za "európsky Detroit".