Prvá čerpacia stanica na ukrajinskej strane už nie je taká okupovaná Slovákmi ako kedysi. FOTO PRE SME - MILAN POTOCKÝ |
Väčšina z nich od "benzínových výletov" takmer upustila, prípadne si ho dnes vozia len pre vlastnú potrebu. "Už sa to neoplatí, hlavne tam chodíme po cigarety, benzín tankujeme len popri tom," tvrdia. Menej benzínových turistov eviduje aj Colné riaditeľstvo.
Situácia sa zmenila potom, čo ceny benzínu a nafty stúpli nielen u nás, ale aj na Ukrajine. Kým pred dvoma rokmi tu liter benzínu vyšiel na 11 korún a na Slovensku sa nelegálne predával po 25, dnes jeho cena u našich východných susedov kolísa na hranici 26 korún za liter. Ceny pohonných látok tu začali rásť najmä od mája tohto roku, keď došlo k liberalizácii vízového režimu.
"Ako-tak sa to oplatilo ešte tesne predtým. Benzín sme kupovali po 19 korún," vysvetľuje Jozef, ktorý na Ukrajinu pravidelne jazdil asi dva roky a dovezený benzín predával známym. Slovenská legislatíva totiž umožňuje našim občanom previezť legálne cez hranicu plnú nádrž a desaťlitrový kanister benzínu.
Podľa hovorkyne Colnej správy Silvie Balázsikovej aj napriek poklesu benzínovej turistiky stále evidujú prípady, keď colníci odhalia podomácky prerobené nádrže a v autách poschovávané kanistre s benzínom. Či ich je menej ako kedysi, colníci presne nevedia, oficiálne štatistiky totiž neexistujú.
Colníci na slovensko-ukrajinskej hranici vybavia denne na vstupe priemerne 2200 ľudí a takmer tisíc áut. (mpo)