Robí naša vláda dobré reformy?

Do volieb už nie je ani rok, a preto je len prirodzené, že najbližších pár mesiacov sa bude do roztrhania diskutovať o úspešnosti či neúspešnosti vládnych reforiem. Ponúkam stručný prehľad kľúčových hospodárskych reformných krokov a náčrt, v čom môžu ...

Do volieb už nie je ani rok, a preto je len prirodzené, že najbližších pár mesiacov sa bude do roztrhania diskutovať o úspešnosti či neúspešnosti vládnych reforiem. Ponúkam stručný prehľad kľúčových hospodárskych reformných krokov a náčrt, v čom môžu byť ich slabé miesta a predovšetkým upozornenie na určité mýty, ktoré tieto kroky sprevádzajú.

Podpora podnikania

Skutočne sa zlepšila. Najmä však pre veľkých hráčov, ktorých vláda zvýhodňuje na úkor tých malých. Napríklad v daňovej oblasti, kde sa reinvestovaný zisk zdaňuje dvakrát, na úrovni podniku a ako príjem domácností (pri realizácii). Malý podnikateľ, ktorý nemá prístup k bankovým úverom, je tak oproti veľkým firmám daňovo znevýhodnený. Veľké spoločnosti majú navyše ďalšie výhody: päťročné plné daňové prázdniny pri zahraničných investíciách v objemoch väčších ako 4,5 milióna eur a ďalšie úľavy počas nasledujúcich piatich rokov, pomoc pri budovaní infraštruktúry a podobne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Skutočne efektívnu podporu podnikateľom poskytuje vláda, ktorá im dáva efektívny servis. Čo najmenej zbytočnej byrokracie, podpora výskumu a vývoja, výkonná obchodná diplomacia a podobne. Ale čakať radikálne zlepšenie od jednej vlády, je iluzórne, toto sa nedá urobiť niekoľkými ťahmi. Nechajme preto podrobnú analýzu na inokedy a sústreďme sa na jednorazové veľké kroky. A tým veľmi veľkým je...daňová reforma.

Rovná daň

Sme jediná krajina z OECD, ktorá má zavedenú rovnú daň z príjmu. Okrem nás ju má ešte ďalších sedem krajín strednej a východnej Európy (pobaltské štáty, Rusko, Ukrajina, Srbsko a Rumunsko) a v susedstve ešte Gruzínsko.

Politicky šikovne podané sústo, veď ide o spravodlivé zdaňovanie, teda "rovnaké" zdaňovanie pre všetkých... Je to skutočne tak? Rovná daň v skutočnosti nie je rovná, principiálne zvýhodňuje tých, ktorí majú viac peňazí.

SkryťVypnúť reklamu

Po prvé, kým námezdne pracujúci svoje dane z výplatnej pásky vždy zaplatí, príjem, ktorý je vo sfére kapitálu, sa zdaneniu vyhne ľahko. Rôznymi spôsobmi kapitál sa dá preliať do daňovo výhodnejších oblastí, vláda mu dáva ako produktívnemu statku rôzne úľavy (pozri vyššie) a podobne. (Treba však povedať, že najnižšie príjmové vrstvy sú od dane oslobodené. Najťažšie dopadla slovenská rovná daň na príjmovo slabšie výkonných námezdne pracujúcich.)

Po druhé, treba si položiť otázku, čo vlastne zdaňujeme. Dane sú poplatok, ktorý uvaľuje vláda na nástroje existencie jedinca. Príjem niekoho na úrovni minimálnej mzdy má však preňho z hľadiska zabezpečenia existencie nepomerne vyššiu hodnotu ako ďalší milión veľkopodnikateľa k jeho stomiliónovému majetku. V klasickej ekonómii sa o tomto hovorí ako o marginálnej utilite príjmu a ide o bežne uznávaný základ na zdôvodnenie progresívneho zdaňovania.

SkryťVypnúť reklamu

Navyše, progresívne zdaňovanie spolu s protimonopolnými zákonmi sa berie ako potrebný nástroj boja proti sústreďovaniu kapitálu do príliš dominantných celkov - jednoducho, ako nástroj, ktorým štát pomáha zachovávať trh.

Z hľadiska ďalšieho vývoja je čisto rovná daň v slovenskom prevedení zrejme neudržateľná. Na druhej strane ju nemožno principiálne odsúdiť ako vyslovene zlý krok. Jednak je možné, že v tejto etape vývoja má pre hospodárstvo veľa pozitív. A na druhej strane môže byť dobrým nástupným mostíkom pre skutočne radikálnu daňovú reformu na základe garantovaného minimálneho príjmu. To už však trochu predbiehame.

Treba ešte poznamenať dve veci. Po prvé, daňová reforma bola poňatá ako fiškálne neutrálna, teda vláda plánovala zmeniť daňovú štruktúru, ale nie objem prostriedkov vybraných na daniach. Tí, ktorí boli postihnutí, sú príjmovo slabšie vrstvy, kým bohatším sa celkové zdanenie znížilo. Po druhé, sociálne odvody ostávajú stále vysoké, takže o nejakom znižovaní mzdových nákladov tu ťažko hovoriť, aj keď sa o to vládni predstavitelia občas snažia.

SkryťVypnúť reklamu

Dôchodková reforma

Nejde o nijako originálny výtvor. V podstate prebehla v intenciách dokumentu Svetovej banky z roku 1994, ktorým sa krajinám s buď málo rozvinutým dôchodkovým systémom, alebo krajinám s vysokými privatizačnými príjmami (potrebnými na preklenutia prechodného obdobia) odporúčalo zavedenie tzv. viacpilierového systému, teda popri reforme priebežného piliera i zavedenie tzv. kapitalizačného piliera. Náš systém bol v podstate kópiou poľského, ktorý funguje od roku 1999 (ten je však máličko viac reštriktívny, umožňuje menšie investície do zahraničia a podobne). Má zrejme podobné nedostatky, určite medzi ne patrí slabý rámec inštitucionálneho dozoru nad činnosťou fondov.

Hlavná vec, ktorú si v súvislosti s dôchodkovou reformou treba uvedomiť, je, že v nej vôbec nejde iba o dôchodky, hoci sa to tak u nás prezentovalo. Existencia dôchodkových fondov napríklad postupne, ako prostriedky nabiehajú, radikálne mení podnikateľské prostredie (s hrozbou dominancie trhu niekoľkými penzijnými investormi). Menia sa potreby monetárnej politiky (silný akciový trh, ku ktorého vytvoreniu dôchodková reforma môže viesť, vedie k vytváraniu odlišných inflačných tlakov oproti systému, kde dominujú banky). Ale hlavne, mení sa úloha vlády, kladú sa vyššie nároky na jej regulačné mechanizmy.

SkryťVypnúť reklamu

Reformu sprevádzalo opakovanie celého radu mýtov. Napríklad, že kapitalizácia principiálne rieši problém nepriaznivého demografického vývoja. To nie je pravda, nárast pomeru dôchodcov k produktívnemu obyvateľstvu má negatívny vplyv na celú ekonomiku vrátane aktív dôchodkových fondov.

V zásade však reforma nemusí byť zlý krok. Korekcie a aktívna politika vlády budú určite potrebné. Koniec koncov, radikálny čilský systém si napríklad v prvých 15 rokoch svojej existencie vyžiadal okolo 400 zmien premietnutých do 33 zákonov. Penzijné fondy budú od vlády požadovať vydávanie dlhopisov s mimoriadne dlhou splatnosťou. Budú potrebné modifikácie ohľadne systému oceňovania a riadenia aktív fondov. Tiež, ak budúcej vláde bude záležať na znížení rizika pre jednotlivých dôchodcov, bude treba presunúť investičné riziko, ktoré je dnes plne na jednotlivcovi, viac na plecia spoločností. Lepším spôsobom však bude zachovať rozvrstvenie rizika v kapitalizačnom pilieri na súčasnej úrovni a o niečo znížiť rozsah tohto piliera.

SkryťVypnúť reklamu

Máme sa vďaka vládnym reformám lepšie?

Krutá otázka. Predovšetkým si treba zvyknúť, že jednoduché čísla nám veľa o našej životnej úrovni nepovedia. Zvýšila sa priemerná mzda? To môže znamenať, že jednému percentu áno, kým 99 nie. To však je ešte ten ľahší prípad. Ani všeobecný rast miezd či príjmov nám nemusí povedať, či sa nám zvýšil materiálny blahobyt. Treba sa totiž pozrieť ešte na životné náklady. Ak sa mi zvýšil plat, ale zároveň platím viac za jedlo, cestovné, "mám sa lepšie"?

Postihnúť celý komplex nákladov na nástroje práce a reprodukcie pracovnej sily nie je jednoduché. (A dá sa ísť pomerne ďaleko. Ako študent by som napríklad na Slovensku bol odsúdený na nákup drahých kníh - ak by som sa chcel niečo dozvedieť. V Británii či v Belgicku si zájdem do dobre vybavenej univerzitnej knižnice a nestojí ma to nič alebo takmer nič. Neštudentovi tento príklad nemusí nič hovoriť. No v skutočnosti sa podobný nájde na veľa profesií a životných situácií.)

SkryťVypnúť reklamu

Niežeby som bol proti uvádzaniu základných štatistických údajov. Len sa treba postupne učiť pozerať sa na veci trochu odbornejšie, používať rôzne nástroje. Bude chvíľu trvať, kým sa to naučí nejaká časť bežných občanov - a ešte pred nimi novinári, po nich politici a rôzni "odborníci" ktorí na požiadanie dávajú médiám "kvalifikované" informácie o hospodárstve krajiny.

Máme sa lepšie? Nepoviem. Cieľom tohto článku bolo upozorniť na súvislosti, na otázky, ktoré je dobré si klásť, nie dávať jednoduché vyjadrenia.

Niekedy začiatkom 90. rokov mal Jeffrey Sachs, americký ekonóm a poradca mnohých radikálnych reformných programov, prednášku, ktorej prepis som si mal raz možnosť prečítať. Sachs optimisticky hovoril, ako majitelia malých stánkov, ktorí predávajú lacný textil vo východoeurópskych tržniciach, budú mať postupne svoje obchody, veľkoobchody, fabriky... No určite. Taký príklad drobného obchodníka, ktorý sa vypracuje na veľkokapitalistu, možno sedí na jedného zo sto. Chodorkovskij sa nestal boháčom preto, že organizoval nejaké komsomolské diskotéky, ale preto, že sa vďaka tomu dostal do styku s ľuďmi, ktorí ovládali vplyvné hospodárske štruktúry. Moderné hospodárstvo nestojí na drobných podnikateľoch, ktorí začínajú v bode nula a zväčšujú svojou šikovnosťou svoj majetok - takto to nefungovalo nikdy a ekonomika prelomov tisícročí svojou zložitosťou takémuto niečomu vôbec nepraje. Jednoducho, hospodárske reformy sa začiatkom 90. rokov robili na pozadí trápne nerealistických predpokladov. Politika položená na zlých predpokladoch môže ešte viesť k, zjednodušene povedané, "dobrým" výsledkom. Ale je to dosť rizikové tvorenie reforiem.

SkryťVypnúť reklamu

Nie je dôležité si za každú cenu "vytvárať názor" v zmysle vláda robí "zlé" kroky alebo kroky "dobré". Ale osobne pokladám za dôležité, aby sa aspoň na okrajoch mediálnej sféry diskutovalo o reformách trochu detailnejšie, ako sa to momentálne deje.

draxler.blog.sme.sk

Autor: Juraj Draxler(Autor žije v Bruseli, kde pôsobí ako jeden z koordinátorov celoeurópskej siete hospodárskeho výskumu ENEPRI - s ťa

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 801
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 423
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 890
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 781
  5. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 3 564
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 324
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 209
  8. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 1 770
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu