Slovenskí spotrebitelia obchodníkom neveria, ale nebránia sa

BRATISLAVA - Slovenskí spotrebitelia si myslia, že ich obchodníci klamú a predávajú im aj škodlivé a nebezpečné veci. Sami však priznávajú, že sa nevedia brániť a pri obrane svojich práv sú pasívni. Vyplýva to z prieskumu, ktorý na reprezentatívnej ...

BRATISLAVA - Slovenskí spotrebitelia si myslia, že ich obchodníci klamú a predávajú im aj škodlivé a nebezpečné veci. Sami však priznávajú, že sa nevedia brániť a pri obrane svojich práv sú pasívni. Vyplýva to z prieskumu, ktorý na reprezentatívnej vzorke 1200 respondentov pre Združenie občianskej sebaobrany urobila agentúra MVK.

Podľa výsledkov prieskumu tretina ľudí nevedela správne odpovedať ani na základné otázky - kde si uplatniť reklamáciu, alebo aká dlhá je záručná lehota. Šéf agentúry MVK Pavel Haulík upozorňuje, že to sú len základné otázky, ak však ľudia nepoznajú odpoveď ani na ne, nevie si predstaviť ako môžu riešiť závažnejšie problémy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Až 60 percent respondentov si myslí, že im obchodníci a výrobcovia poskytujú nepravdivé informácie, 50,8 percenta si myslí, že im predávajú výrobky škodlivé pre životné prostredie a 46,6 percenta že ponúkajú dokonca výrobky, ktoré nie sú bezpečné.

Spotrebitelia sa cítia málo informovaní, až 52,3 percenta hovorí, že nepozná spotrebiteľské práva a 31,2 percenta ich pozná "tak napoly". Zároveň neveria, že sa spotrebiteľských práv vôbec možno domôcť, až 49,4 percenta si myslí, že ak vznikne pre nekvalitný výrobok škoda, nedomôžu sa odškodnenia. Spotrebitelia kritizujú aj zlé slovenské zákony, ktoré sa navyše podľa nich porušujú.

Jana Miklovičová zo Združenia občianskej sebaobrany hovorí, že realita nemusí byť taká zlá, lebo ak niekto v dotazníku hovorí, že sa nevie a nechce brániť, ak sa v skutočnosti bude cíti dotknutý a nahnevaný, môže začať konať. Slovenským fenoménom, ktorý platí aj u spotrebiteľov, však podľa Miklovičovej je, že sme "ľahostajní k veciam verejným a aj k poškodzovaniu svojich práv". Podľa nej aj v prípade, že sa spotrebiteľ cíti byť obchodníkmi klamaný, môže produkty prestať kupovať či sa sťažovať a informovať štátnu inšpekciu.

SkryťVypnúť reklamu

Jozef Orgonáš zo Zväzu obchodu hovorí, že "nijaký obchodník ani výrobca nemá cieľ klamať spotrebiteľov". Ak sa vyskytne problém, je to podľa neho iba vtedy, keď zlyhá ľudský faktor. Prípadom zlyhania ľudského faktora sú podľa Orgonáša aj posledné medializované prípady, keď obchodné reťazce ponúkali mäso dlho po dátume spotreby, iba ho zabalili do nového obalu či grilovali.

Orgonáš si nevie vysvetliť, prečo ľudia obchodníkom nedôverujú a nechápe, prečo tvrdia, že sú neinformovaní. Obchodníci majú podľa neho opačné skúsenosti - ľudia sú pozornejší, najmä pri potravinách sledujú častejšie údaje o výrobku, najmä dátum spotreby.

(haj)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 722
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 522
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 535
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 521
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 471
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 039
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 198
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu