PR v podaní Vladimíra Mečiara, ktorý pred voľbami v roku 1998 otváral diaľnice a na diaľnici D 1 Nemšová - Ladce mu asistovala aj nemecká topmodelka Claudia Schifferová. FOTO - ARCHÍV TASR
BRATISLAVA - Výsledok kontroly Úradu vlády na sekcii Ladislava Setnického, ktorý si objednal vlastnú propagáciu v médiách, by mal byť známy na budúci týždeň. Setnický si z verejných peňazí objednal propagáciu cez v PR agentúru. Setnický môže prísť o miesto, ale sám odstúpiť nechce.
Setnický uzavrel zmluvu o propagácii s PR agentúrou bývalej novinárky Sone Bulovej. Tá sa skontaktovala s viacerými médiami, či by Setnického nechceli citovať. V tomto roku ho naozaj citovali viaceré médiá, napríklad STV 2, Pravda, Hospodárske noviny, Profit, Domino fórum, ale aj denník SME (vysvetlenie pozri na 14. strane). V niektorých médiách mu vyšiel aj jeho vlastný článok.
Niektoré PR agentúry ponúkajú novinárom peniaze za to, že zverejnia informácie o ich klientoch alebo o niektorých výrobkoch.
Hovorkyňa televízie Markíza Ivana Semjanová povedala, že redaktor nesmie zobrať od PR agentúry peniaze, ale jeden taký prípad už riešili. "Agentúry zvyčajne ponúkajú peniaze redaktorom. Zatiaľ sa nám overuje niekoľkostupňový systém kontroly: vedúci jednotlivých vydaní cyklu, šéfdramaturg, riaditeľ centra, Oddelenie PR, Centrum marketingu."
Markíza však má podľa Semjanovej priestor, ktorý môže PR agentúram ponúknuť. Najmä v rannom vysielaní, poobedňajšej talkšou a v reláciách, ktoré sú zamerané na spoločenské a hudobné témy.
Šéfredaktor denníka SME Martin M. Šimečka povedal, že sa s prípadom, keď redaktor zobral peniaze za uverejnenie článku, stretol. "Bolo to pred niekoľkými rokmi a s tým človekom sme okamžite ukončili pracovný pomer, rovnako by sme sa správali aj dnes."
Informácie o Ladislavovi Setnickom zverejnila ako prvá televízia TA 3. Petra Písečná z televízie hovorí, že za deň dostanú niekoľko ponúk od PR agentúr. Rozhodujú sa podľa "vhodnosti, aktuálnosti a ďalších pre nás dôležitých faktorov". Prípad novinára, ktorý by za PR pre niekoho zobral od agentúry peniaze, zatiaľ v televízii neriešili.
Ján Kučmáš, ktorý pracuje v najväčšej českej agentúre, povedal, že úlohou profesionálnych PR agentov nie je po krčmách presviedčať novinárov, aby o niečom napísali, ale ponúknuť im tému, ktorá ich zaujme. Podľa neho je na Setnického prípade neetické to, že PR malo byť zaplatené zo štátnych peňazí.
Podľa rebríčka týždenníka Trend je najväčšou slovenskou PR agentúrou Omnipublic, ktorá pracuje aj pre ministerstvo zdravotníctva. Dostali za to 120 miliónov a bývalý majiteľ agentúry je vysokým úradníkom na ministerstve.
Prepojenia medzi PR a ministerstvami existujú aj v ďalších prípadoch - pre ministerstvo pôdohospodárstva, ktoré ovláda nominant SMK, pracovala agentúra I-Step, ktorá sa podieľala na volebnej kampani SMK. Pre ministerstvo práce zase za 40 miliónov pracovala agentúra VYV, ktorá spolupracovala aj na kampani DS. Úrad vlády si najíma agentúru Markant, ktorej bývalá spolumajiteľka je poradkyňou premiéra.
Čo je PR
Public relations
Anglické slovné spojenie Public relations (skratka PR) sa z angličtiny voľne prekladá ako vzťahy alebo styk s verejnosťou. PR agentúry majú okrem iného na starosti budovanie dobrého mena alebo imidžu firmy, značky, politickej strany alebo konkrétneho človeka na verejnosti. Cieľom PR je aj príprava na dementovanie negatívnych informácií, v prípade ak sa poškodí meno či imidž klienta.
Vyskytujú sa aj prípady, keď sa PR agentúry snažia, aj za cenu podplatenia novinárov, propagovať svojho klienta. Výskumy totiž dokázali, že na občanov pozitívnejšie a presvedčivejšie pôsobí, ak médiá samy o niečom alebo o niekom pozitívne informujú, alebo ho predstavujú ako odborníka, ako keď sa klienti agentúr chvália cez inzerciu. (r)
Autor: mož