PR agentúry vedia, že lepší je článok ako inzercia

BRATISLAVA - Výsledok kontroly Úradu vlády na sekcii Ladislava Setnického, ktorý si objednal vlastnú propagáciu v médiách, by mal byť známy na budúci týždeň. Setnický si z verejných peňazí objednal propagáciu cez v PR agentúru. Setnický môže prísť o ...

PR v podaní Vladimíra Mečiara, ktorý pred voľbami v roku 1998 otváral diaľnice a na diaľnici D 1 Nemšová - Ladce mu asistovala aj nemecká topmodelka Claudia Schifferová. FOTO - ARCHÍV TASR

BRATISLAVA - Výsledok kontroly Úradu vlády na sekcii Ladislava Setnického, ktorý si objednal vlastnú propagáciu v médiách, by mal byť známy na budúci týždeň. Setnický si z verejných peňazí objednal propagáciu cez v PR agentúru. Setnický môže prísť o miesto, ale sám odstúpiť nechce.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Setnický uzavrel zmluvu o propagácii s PR agentúrou bývalej novinárky Sone Bulovej. Tá sa skontaktovala s viacerými médiami, či by Setnického nechceli citovať. V tomto roku ho naozaj citovali viaceré médiá, napríklad STV 2, Pravda, Hospodárske noviny, Profit, Domino fórum, ale aj denník SME (vysvetlenie pozri na 14. strane). V niektorých médiách mu vyšiel aj jeho vlastný článok.

SkryťVypnúť reklamu

Niektoré PR agentúry ponúkajú novinárom peniaze za to, že zverejnia informácie o ich klientoch alebo o niektorých výrobkoch.

Hovorkyňa televízie Markíza Ivana Semjanová povedala, že redaktor nesmie zobrať od PR agentúry peniaze, ale jeden taký prípad už riešili. "Agentúry zvyčajne ponúkajú peniaze redaktorom. Zatiaľ sa nám overuje niekoľkostupňový systém kontroly: vedúci jednotlivých vydaní cyklu, šéfdramaturg, riaditeľ centra, Oddelenie PR, Centrum marketingu."

Markíza však má podľa Semjanovej priestor, ktorý môže PR agentúram ponúknuť. Najmä v rannom vysielaní, poobedňajšej talkšou a v reláciách, ktoré sú zamerané na spoločenské a hudobné témy.

Šéfredaktor denníka SME Martin M. Šimečka povedal, že sa s prípadom, keď redaktor zobral peniaze za uverejnenie článku, stretol. "Bolo to pred niekoľkými rokmi a s tým človekom sme okamžite ukončili pracovný pomer, rovnako by sme sa správali aj dnes."

SkryťVypnúť reklamu

Informácie o Ladislavovi Setnickom zverejnila ako prvá televízia TA 3. Petra Písečná z televízie hovorí, že za deň dostanú niekoľko ponúk od PR agentúr. Rozhodujú sa podľa "vhodnosti, aktuálnosti a ďalších pre nás dôležitých faktorov". Prípad novinára, ktorý by za PR pre niekoho zobral od agentúry peniaze, zatiaľ v televízii neriešili.

Ján Kučmáš, ktorý pracuje v najväčšej českej agentúre, povedal, že úlohou profesionálnych PR agentov nie je po krčmách presviedčať novinárov, aby o niečom napísali, ale ponúknuť im tému, ktorá ich zaujme. Podľa neho je na Setnického prípade neetické to, že PR malo byť zaplatené zo štátnych peňazí.

Podľa rebríčka týždenníka Trend je najväčšou slovenskou PR agentúrou Omnipublic, ktorá pracuje aj pre ministerstvo zdravotníctva. Dostali za to 120 miliónov a bývalý majiteľ agentúry je vysokým úradníkom na ministerstve.

SkryťVypnúť reklamu

Prepojenia medzi PR a ministerstvami existujú aj v ďalších prípadoch - pre ministerstvo pôdohospodárstva, ktoré ovláda nominant SMK, pracovala agentúra I-Step, ktorá sa podieľala na volebnej kampani SMK. Pre ministerstvo práce zase za 40 miliónov pracovala agentúra VYV, ktorá spolupracovala aj na kampani DS. Úrad vlády si najíma agentúru Markant, ktorej bývalá spolumajiteľka je poradkyňou premiéra.

Čo je PR

Public relations

Anglické slovné spojenie Public relations (skratka PR) sa z angličtiny voľne prekladá ako vzťahy alebo styk s verejnosťou. PR agentúry majú okrem iného na starosti budovanie dobrého mena alebo imidžu firmy, značky, politickej strany alebo konkrétneho človeka na verejnosti. Cieľom PR je aj príprava na dementovanie negatívnych informácií, v prípade ak sa poškodí meno či imidž klienta.

SkryťVypnúť reklamu

Vyskytujú sa aj prípady, keď sa PR agentúry snažia, aj za cenu podplatenia novinárov, propagovať svojho klienta. Výskumy totiž dokázali, že na občanov pozitívnejšie a presvedčivejšie pôsobí, ak médiá samy o niečom alebo o niekom pozitívne informujú, alebo ho predstavujú ako odborníka, ako keď sa klienti agentúr chvália cez inzerciu. (r)

Autor: mož

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 648
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 416
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 730
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 280
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 416
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 723
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 936
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 269
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu