História zimnej pneumatiky - začiatky boli ťažké

Koleso je takou elementárnou súčasťou nášho života a automobilového priemyslu, že nad jeho prítomnosťou sa takmer nezamýšľame. Pritom stačí navštíviť Múzeum kolies Etop v Púchove a každému bude jasné, že koleso má mimoriadne bohatú históriu vrátane ...

Koleso je takou elementárnou súčasťou nášho života a automobilového priemyslu, že nad jeho prítomnosťou sa takmer nezamýšľame. Pritom stačí navštíviť Múzeum kolies Etop v Púchove a každému bude jasné, že koleso má mimoriadne bohatú históriu vrátane všetkého čo s ním súvisí, teda aj pneumatiky. V zbierkach múzea, ktoré každoročne navštívi niekoľko tisíc detí a zástupcov významných pneumatikárskych firiem sme pochopiteľne našli kúsok histórie zimnej pneumatiky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Špecializovaná zimná pneumatika sa stala témou päťdesiatych a šesťdesiatych rokov minulého storočia v Škandinávii. V podstate prvá zimná pneumatika bola tiež celoročná, pretože vznikla v prostredí, kde bol celý rok sneh. Túto skutočnosť nám potvrdil vzácny exponát - prvá zimná pneumatika Nokian Hakkapelita z roku 1956. Nokia Hakkapeliita názorne ukazuje tvar výrazného dezénu, ktorý odlíšil zimnú pneumatiku od celoročnej. Zmes a konštrukcia plášťa sa zmenila až oveľa neskôr. Prvým šokom pre motoristov bola skutočnosť, že pneumatiku musia v priebehu roka meniť. V tom období to nebola vec jednoduchá, pretože prezúvanie trvalo dlho, nehovoriac o nákladoch. Firma Pirelli však prišla s nápadom ako pomôcť motoristovi a predstavila vymeniteľný dezén. Po opotrebovaní nebolo potrebné meniť celú pneumatiku, ale iba dezén poskladaný z viacerých kruhov. Na zimu potom stačilo zmeniť vzor. Pneumatika s vymeniteľným dezénom patrí k najvzácnejším exponátom múzea kolies, pretože nápad sa vo výrobe neuchytil a pneumatika zanikla. V múzeu kolies Etop je zmapovaný vývoj reťazí, teda prídavných zariadení, ktoré mali pomôcť tam, kde celoročná pneumatika končila. Dnešné zimné pneumatiky svojimi schopnosťami odsunuli používanie reťazí do extrémnych snehových podmienok. Súčasný trend vo vývoji smeruje ku gumeným reťaziam typu Snowcat s extrémne tvrdými hrotmi. Tieto sa ľahko nasadia na koleso, umožnia jazdu vyššou rýchlosťou, nenamáhajú podvozok otrasmi a na rozdiel od kovových reťazí, dobre poslúžia aj na ľade.

SkryťVypnúť reklamu

Výrazne iný dezén prvej zimnej pneumatiky Nokia Hakkapeliita (r. 1956) zlepšil priechodnosť hlbokým snehom a skrátil brzdnú dráhu. Jazdné vlastnosti na suchom asfalte boli katastrofálne, nehovoriac o hlučnosti a dynamických vlastnos-tiach. Dnes je všetko inak, zimné plášte sú tiché a neobmedzujú vodiča v nijakom smere, ani na suchom asfalte.

Vymeniteľný dezén sa neujal. Značka Pirelli však našla inú cestu a v súčasnosti patrí medzi popredných výrobcov zimných pneumatík.

Gumárne 1. mája v Púchove sa okrem výroby pneumatík zaoberali aj ich príslušenstvom a zlepšovacími návrhmi. Dôkazom sú gumené polo-reťaze z roku 1980 určené pre "škodovácke" pneumatiky s rozmerom 165/80 R13. Autormi zlepšovacieho návrhu bola trojica: Hajský, Lukáč, Moško.

SkryťVypnúť reklamu

Tieto reťaze nie sú určené pre kolesá a predsa majú svoje miesto v múzeu kolies. Návleky majú pomôcť chodcom na klzkých chodníkoch a v kopcovitom teréne. Ocenili by ich hlavne dôchodcovia, pre ktorých znamená pád na chodníku ťažké zranenie.

Najnovším prírastkom v expozícii múzea je koleso histórie, ktoré vzniká v rovnakej dielni ako slovenský Betlehem. Rezbárstvo Rajec má hotovú prvú tretinu kolesa. Keď bude koleso dokončené, jednoduchým otočením prevedie návštevníka Múzea kolies Etop históriou kolesa od Summerov až dodnes.

autor a foto - Rasťo Chvála

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 762
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 599
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 738
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 627
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 600
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 348
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 123
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 247
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu