h. Inak povedané, terénne auto v rukách odborníka stvára divy a neskúsený zelenáč ho dokáže "pochovať" aj tam, kde hravo prejde ľahké SUV. Špecifiká nám aspoň v krátkosti a v teoretickej rovine priblížil skúsený terénny jazdec, zakladateľ Pajero klubu a milovník dobrodružných výprav na komerčných off roadoch Tomáš Hollý starší.
l Čo by mal urobiť začiatoč-
ník pred tým, ako sa vydá s offroadom do terénu alebo na udržiavanú snehom pokrytú cestu?
V prvom rade musí vedieť základné informácie o aute a preštudovať si návod na obsluhu. Knihu, ktorú dostane spolu s autom, nedostáva iba tak. Tiež si treba uvedomiť základný roz-diel medzi športovo-úžitkovým vozidlom SUV s pohonom všetkých kolies a klasickým vozidlom offroad 4x4. SUV má poháňanú iba jednu nápravu a až v prípade prekĺznutia kolies jednej z náprav sa krútiaci moment prenesie na druhú nápravu. Správanie sa na šmykľavej ceste závisí aj od toho, či terénny automobil s permanentným pohonom všetkých kolies má alebo nemá medzinápravový diferenciál. Pre oba typy vo-zidiel však platí, že pomalšie je vlastne rýchlejšie.
l Máte na mysli prejazd zákruty?
Áno, pretože s terénnym autom sa nedá vchádzať do zákruty bezhlavo. Prudké ubratie plynu uprostred zákruty môže pri permanentnom pohone všetkých kolies (bez stredového diferenciálu) spraviť z auta neovládateľný stroj. Preto radšej brzdíme pred zákrutou, kedy ide auto v priamom smere. Pomaly a citlivo nasmerujeme hmotu auta do zákruty a v jej poslednej tretine môžeme bezpečne akcelerovať. Off road je citlivý na jemné narábanie s plynom a brzdou. Je naivné domnievať sa, že s ABS zabrzdíte na kratšej dráhe, skôr naopak. Všeobecne však ABS pomáha pri zvládaní krízovej situácie a určite je dobré objednať si auto s ABS prípadne ESP.
l Má off road v zime aspoň nejaké prednosti?
Samozrejme. S terénnym au-tom sa nemusíte báť neudržiavanej cesty, horského prechodu, snehovej kaše ani prechádzania z pruhu do pruhu vo vyjazdených koľajách. Pokiaľ využívate offroad v rámci zákonov fyziky, dokáže skutočne veľa. Jeho hmotnosť treba využiť vo svoj prospech pri prerážaní snehovej bariéry a pretláčaní snehovej kaše. Pozor však na negatívne účinky hmotnosti a zotrvačnej sily. Keď sa dostane dvojtonové auto do šmyku, spravidla je už neskoro zasahovať. Najväčšou prednosťou je však trakcia a rovnomerný záber všetkých kolies. Pri narábaní s plynom, brzdami a riadením sa netreba nechať
zviesť robustnou konštrukciou auta a ovládať ho jemne.
l Niektoré terénne autá jazdia po suchých cestách s odpojeným náhonom prednej nápravy. Kedy ho zapnúť natrvalo?
Pohon 4x4 zapínam hneď ako napadne prvý sneh. Koncom jesene nezaškodí aspoň cvične zaradiť pohon 4x4 a skontrolovať, či je v poriadku. Týka sa
to najmä tých vodičov, ktorí v lete jazdia iba po cestách a nepotrebujú 4x4. Vozidlá SUV a 4x4 s medzinápravovým
diferenciálom idú po snehu rozhodne lepšie s pohonom všetkých kolies. Špecifickým prípadom je zjazd zo strmého kopca, kedy je auto stabilnejšie s pohonom jednej nápravy. Modely bez medzinápravového diferenciálu sú citlivé na prudké obraty pod plynom.
l Kedy používate uzávierky diferenciálov?
Vo výnimočných prípadoch. Jazdiť po ceste s uzávierkou je zbytočné a nebezpečné. Moje auto (Mitsubishi Pajero) sa brodí snehom lepšie bez uzávierky, hlavne keď treba zatáčať. Pevná "štvorkolka" s uzávierkami a bez stredového diferenciálu si pri zatáčaní kladie odpor a skôr podhrabne. Uzávierka je nenahraditeľná v prudkom kopci a pri bočnom náklone. Keď zdolávame extrémne náklony okolo 40 stupňov, vrchná časť auta sa pomaly nadľahčuje a schopnosť kolesa preniesť silu na svah klesá až na minimum. Ak sa začne pretáčať, bez uzávierky sa nepohnem. Navyše, ak sa začína auto prevracať, pridaním plynu môžem zatočiť smerom dole a uniknúť z kritickej situácie. Bez uzávierky sa mi to nepodarí. Uzávierka diferenciálu nachádza uplatnenie aj pri krížení náprav, keď sú niektoré kolesá vo vzduchu, prípadne pri prejazde hlbokými koľajami.
l Čo teda odporúčate majiteľom terénnych vozidiel pred zimou?
V prvom rade trénovať a vys-kúšať si auto na bezpečnej a voľnej ploche hneď ako napadne prvý sneh. Už pri krútení sa na veľkom parkovisku sa ukáže charakter auta, schopnosť pneumatík a skutočnosť, že "teré-niak" sa v šmyku ťažko ovláda. Až zlepšením svojich schopností za volantom dokážeme vyťa-
žiť z nadštandardných vlastností terénneho auta. Najlepšie bude obrátiť sa na odborníka, prípadne kamaráta s bohatými skúsenosťami ako sa v strmom kopci učiť na vlastných chybách. Členovia nášho klubu pravidelne trénujú v bývalom tankodrome. Výsledok? Jazdíme bez nehody.
l Ako asi vyzerá abeceda jazdy v ťažkom teréne?
To sa ťažko popisuje. V prvom rade si treba radšej prejsť pešo extrémne ťažký úsek, premyslieť si postup a až potom sadnúť za volant. Z auta nemusíte vidieť všetky nástrahy ukryté pod snehom. Pneumatiky odporúčam mierne podhustiť a primeranou rýchlosťou sa vydať vpred. Rýchlosť jazdy v hlbokom snehu treba prispôsobiť podmienkam. Niekedy je lepšie ísť pomaly, inokedy zase rýchlejšie. Optimálny záber kolies dosiahnete skôr na druhom prevodovom stupni.
V podstate aj automatické prevodovky sú navrhnuté tak, aby sa auto v zime rozbiehalo na dvojke. Základným predpokladom zvládnutia snehovej prekážky je kontrolované narábanie s plynom bez prehrabovania kolies na jednom mieste. Na krátkom úseku výdatne pomáha trakčná kontrola, súčasť stabilizačného systému. Pribrzďovanie prešmykujúcich sa kolies funguje iba istý čas a potom potrebuje prestávku.
Autor a foto -
Rastislav Chvála