Off road v zime - iba v rámci zákonov fyziky

Rozhovor so zakladateľom Pajero klubu Tomášom Hollým st.Technické vlastnosti te-rénneho automobilu znamenajú iba polovicu ak nie tretinu výsledného efektu. Ostatné je na vodičovi, ktorý dokáže danosti auta zúžitkovať alebo naopak obrátiť vo svoj neprospec

h. Inak povedané, terénne auto v rukách odborníka stvára divy a neskúsený zelenáč ho dokáže "pochovať" aj tam, kde hravo prejde ľahké SUV. Špecifiká nám aspoň v krátkosti a v teoretickej rovine priblížil skúsený terénny jazdec, zakladateľ Pajero klubu a milovník dobrodružných výprav na komerčných off roadoch Tomáš Hollý starší.

l Čo by mal urobiť začiatoč-

ník pred tým, ako sa vydá s offroadom do terénu alebo na udržiavanú snehom pokrytú cestu?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V prvom rade musí vedieť základné informácie o aute a preštudovať si návod na obsluhu. Knihu, ktorú dostane spolu s autom, nedostáva iba tak. Tiež si treba uvedomiť základný roz-diel medzi športovo-úžitkovým vozidlom SUV s pohonom všetkých kolies a klasickým vozidlom offroad 4x4. SUV má poháňanú iba jednu nápravu a až v prípade prekĺznutia kolies jednej z náprav sa krútiaci moment prenesie na druhú nápravu. Správanie sa na šmykľavej ceste závisí aj od toho, či terénny automobil s permanentným pohonom všetkých kolies má alebo nemá medzinápravový diferenciál. Pre oba typy vo-zidiel však platí, že pomalšie je vlastne rýchlejšie.

SkryťVypnúť reklamu

l Máte na mysli prejazd zákruty?

Áno, pretože s terénnym autom sa nedá vchádzať do zákruty bezhlavo. Prudké ubratie plynu uprostred zákruty môže pri permanentnom pohone všetkých kolies (bez stredového diferenciálu) spraviť z auta neovládateľný stroj. Preto radšej brzdíme pred zákrutou, kedy ide auto v priamom smere. Pomaly a citlivo nasmerujeme hmotu auta do zákruty a v jej poslednej tretine môžeme bezpečne akcelerovať. Off road je citlivý na jemné narábanie s plynom a brzdou. Je naivné domnievať sa, že s ABS zabrzdíte na kratšej dráhe, skôr naopak. Všeobecne však ABS pomáha pri zvládaní krízovej situácie a určite je dobré objednať si auto s ABS prípadne ESP.

l Má off road v zime aspoň nejaké prednosti?

Samozrejme. S terénnym au-tom sa nemusíte báť neudržiavanej cesty, horského prechodu, snehovej kaše ani prechádzania z pruhu do pruhu vo vyjazdených koľajách. Pokiaľ využívate offroad v rámci zákonov fyziky, dokáže skutočne veľa. Jeho hmotnosť treba využiť vo svoj prospech pri prerážaní snehovej bariéry a pretláčaní snehovej kaše. Pozor však na negatívne účinky hmotnosti a zotrvačnej sily. Keď sa dostane dvojtonové auto do šmyku, spravidla je už neskoro zasahovať. Najväčšou prednosťou je však trakcia a rovnomerný záber všetkých kolies. Pri narábaní s plynom, brzdami a riadením sa netreba nechať

SkryťVypnúť reklamu

zviesť robustnou konštrukciou auta a ovládať ho jemne.

l Niektoré terénne autá jazdia po suchých cestách s odpojeným náhonom prednej nápravy. Kedy ho zapnúť natrvalo?

Pohon 4x4 zapínam hneď ako napadne prvý sneh. Koncom jesene nezaškodí aspoň cvične zaradiť pohon 4x4 a skontrolovať, či je v poriadku. Týka sa

to najmä tých vodičov, ktorí v lete jazdia iba po cestách a nepotrebujú 4x4. Vozidlá SUV a 4x4 s medzinápravovým

diferenciálom idú po snehu rozhodne lepšie s pohonom všetkých kolies. Špecifickým prípadom je zjazd zo strmého kopca, kedy je auto stabilnejšie s pohonom jednej nápravy. Modely bez medzinápravového diferenciálu sú citlivé na prudké obraty pod plynom.

l Kedy používate uzávierky diferenciálov?

Vo výnimočných prípadoch. Jazdiť po ceste s uzávierkou je zbytočné a nebezpečné. Moje auto (Mitsubishi Pajero) sa brodí snehom lepšie bez uzávierky, hlavne keď treba zatáčať. Pevná "štvorkolka" s uzávierkami a bez stredového diferenciálu si pri zatáčaní kladie odpor a skôr podhrabne. Uzávierka je nenahraditeľná v prudkom kopci a pri bočnom náklone. Keď zdolávame extrémne náklony okolo 40 stupňov, vrchná časť auta sa pomaly nadľahčuje a schopnosť kolesa preniesť silu na svah klesá až na minimum. Ak sa začne pretáčať, bez uzávierky sa nepohnem. Navyše, ak sa začína auto prevracať, pridaním plynu môžem zatočiť smerom dole a uniknúť z kritickej situácie. Bez uzávierky sa mi to nepodarí. Uzávierka diferenciálu nachádza uplatnenie aj pri krížení náprav, keď sú niektoré kolesá vo vzduchu, prípadne pri prejazde hlbokými koľajami.

SkryťVypnúť reklamu

l Čo teda odporúčate majiteľom terénnych vozidiel pred zimou?

V prvom rade trénovať a vys-kúšať si auto na bezpečnej a voľnej ploche hneď ako napadne prvý sneh. Už pri krútení sa na veľkom parkovisku sa ukáže charakter auta, schopnosť pneumatík a skutočnosť, že "teré-niak" sa v šmyku ťažko ovláda. Až zlepšením svojich schopností za volantom dokážeme vyťa-

žiť z nadštandardných vlastností terénneho auta. Najlepšie bude obrátiť sa na odborníka, prípadne kamaráta s bohatými skúsenosťami ako sa v strmom kopci učiť na vlastných chybách. Členovia nášho klubu pravidelne trénujú v bývalom tankodrome. Výsledok? Jazdíme bez nehody.

l Ako asi vyzerá abeceda jazdy v ťažkom teréne?

To sa ťažko popisuje. V prvom rade si treba radšej prejsť pešo extrémne ťažký úsek, premyslieť si postup a až potom sadnúť za volant. Z auta nemusíte vidieť všetky nástrahy ukryté pod snehom. Pneumatiky odporúčam mierne podhustiť a primeranou rýchlosťou sa vydať vpred. Rýchlosť jazdy v hlbokom snehu treba prispôsobiť podmienkam. Niekedy je lepšie ísť pomaly, inokedy zase rýchlejšie. Optimálny záber kolies dosiahnete skôr na druhom prevodovom stupni.

SkryťVypnúť reklamu

V podstate aj automatické prevodovky sú navrhnuté tak, aby sa auto v zime rozbiehalo na dvojke. Základným predpokladom zvládnutia snehovej prekážky je kontrolované narábanie s plynom bez prehrabovania kolies na jednom mieste. Na krátkom úseku výdatne pomáha trakčná kontrola, súčasť stabilizačného systému. Pribrzďovanie prešmykujúcich sa kolies funguje iba istý čas a potom potrebuje prestávku.

Autor a foto -

Rastislav Chvála

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 736
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 543
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 736
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 545
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 541
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 425
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 065
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 213
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu