e pripraviť auto na bezpečnú jazdu.
Postup
Prvou podmienkou čistého okna po nočnom mraze a snehu je časová rezerva odchodu do práce. Čakajú nás totiž primrznuté cesty s možnou námrazou a tiež, niekoľkominútové poskakovanie okolo auta. Ráno sa nás vždy opýta, čo sme robili večer, pretože prezieravý vodič si pred očakávanými mrazmi a snežením nadvihne ramienka stieračov, prípadne zakryje okno. Preventívne nezaškodí natrieť tesniace gumy dverí silikónovým olejom a vstreknúť rozmrazovací prípravok na chúlostivé miesta (zámok dverí, otváranie ve-
ka batožinového priestoru). Metličku na omietnutie snehu je lepšie mať doma spolu s rozmrazovačom zámkov dverí. Po príchode k autu zmetieme sneh z okolia vodičových dverí. Inak by sa nám po otvorení nasypal rovno na sedadlo a niet nič lep-šieho ako sedieť na roztopenom snehu.
Ešte pred naštartovaním zistíme, či nie sú stierače primrznuté, aby sme ich mohli uvoľniť. Po zapnutí primrznutých stieračov môže v lepšom prípade dôjsť k vypáleniu poistky. Rovnako dôležité je očistené zadné okno a strecha, prípadne predná kapota bez snehu.
Rozmrazovacie prípravky
Glykosolové prípravky na rozmrazovanie skiel a zámkov sú výborným doplnkom zimnej výbavy automobilu, avšak nie jedinou zbraňou na námrazu a sneh. Jemnú vrstvu námrazy dokážu účinne roztopiť v priebehu pár sekúnd, ale pri hrubšej vrstve musí asistovať škrabka, prípadne metlička. Striekať po-merne drahé médium na sneh je úplne zbytočné, pretože hrubú vrstvu neroztopí. Najskôr treba auto zbaviť hrubej vrstvy snehu a na zamrznuté časti nastriekať glykosol. Ten si ľahko poradí s primrznutými stieračmi a tesniacimi gumami okien (odporúčame pri elektrickom spúšťaní okien). (rch)
V rannej dopravnej špičke stretávame vodičov, ktorí očisteniu auta nevenujú pozornosť, pritom
ohrozujú nielen seba, ale aj ostatných. Na očistenie auta stačí pár minút. Rozdiel je citeľný, hlavne
v bezpečnosti nás všetkých. FOTO - ján krošlák
Interiér a karoséria
Interiér nevyžaduje vyššiu pozornosť než v bežnom osobnom vozidle.
Napokon každé auto potrebuje kvalitnú kozmetiku, ktorá chráni vnútro a lak karosérie. Dvakrát ročne by mala prejsť karoséria dokonalou očistou, navoskovaním a balzamovaním. Lak je potom odolnejší, lepšie odráža kamienky a odoláva konárom.
Všetko záleží na prístupe majiteľa i prostredí, v ktorom sa vozidlo pohybuje. Para-doxne negatívnejší vplyv na karosériu má prevádzka po bežných posypaných cestách ako jazda v teréne. (rch)
Zimná výbavaK úplne bežnej výbave osobného auta (škrabka, metlička, rozmrazovací sprej, servisné rukavice a čiapka) nezaškodí pribaliť lopatku, reťaze a minimálne 20 m dlhé lano. Špecialisti na jazdu v teréne so sebou nosia popruhy, nafukovacie vaky pod auto, tekuté reťaze a ďalšie doplnky. Nevedno, ktorá činnosť okolo moderného auta vyžaduje takú zručnosť ako zakladanie reťazí. Bez tréningu v teple garáže a bez rukavíc je nosenie reťazí takmer zbytočné. Hľadať spôsob zakladania v strese, so skrehnutými rukami a zle poskladanou reťazou si neza-slúži ani nepriateľ. Ako si reťaz poskladám a ošetrím, tak ju budem aj zakladať. Výber novej zimnej pneumatiky, resp. jej roz-
meru odporúčame prispôsobiť reťaziam. Vyhneme sa tak nemilému prekvapeniu v praxi, keď reťaz neobopne novú a väčšiu pneumatiku. Reťaze zakladáme už vtedy, keď predpokladáme vjazd do komplikovaného terénu a hlbokého snehu. (rch)Keď sneží je neskoro prezúvať
n V slovenských podmienkach je najvhodnejším obdobím na prezutie auta prelom októbra a novembra, v čase, keď teplota vzduchu klesá pod sedem stupňov. Je neskoro čakať až keď napadne prvý sneh.
n Ísť po snehu do kopca sa dá prakticky iba so zimnými pneumatikami. Na poľadovici už nepomôžu ani tie. Lepšie je zastaviť. Na ľade idú iba pneumatiky s hrotmi, ale tie u nás nie sú povolené.
n Zmes, ktorá sa používa pri výrobe letných pneumatík v chladnom počasí tuhne a stráca priľnavosť k vozovke. Obidva druhy pneumatík (letné, zimné) sa okrem toho líšia aj vzorom. Zimná pneumatika je členitejšia, aby sa jej hrany do snehu lepšie "zahryzli".
n Obuť zimné pneumatiky len na kolesá poháňané nápravou je iba o niečo lepšie, ako keby zostali letné na všetkých kolesách. Pretože na snehu pôjde každá náprava inou rýchlosťou, môže sa pri takejto "dvojkombinácii" stať, že auto dostane v zákrute ľahšie šmyk.
n Neodporúča sa jazdiť na zimných pneumatikách aj v lete, nakoľko v nich auto pri väčších rýchlos-tiach horšie sedí na ceste. Jazdou v lete sa zimné pneumatiky silne opotrebovávajú.
n Pozor na nákup ojazdených pneumatík, pretože sú často v zlom stave. Ak je hĺbka drážky zimného dezénu menšia ako 4 mm, pneumatika stráca svoje zimné schopnosti.
n Pneumatiky treba skladovať v tmavých a chladných miestnostiach bez prievanu. Nadmerné teplo, slnko a prievan im škodí a je príčinou predčasného starnutia, ktoré sa prejavuje formou drobných trhlín na povrchu. Kvalitný pneuservis uschováva pneumatiky za symbolický poplatok.
beata plachá