ch dokonca aj na suchej vozovke podstatne zaostáva za zimnou pneumatikou. Porovnaním letnej pneumatiky MP 42 Elite 2 a zimnej pneumatiky MP 59 Nordicca na rovnakom vozidle a za rovnakých podmienok zistíme podstatný rozdiel v brzdnej dráhe vozidla. Pri rýchlosti 20 km/hod. je rozdiel 3,86 m! To znamená, že brzdná dráha sa skráti o 45 %. A podotýkame, že to je pri rýchlosti, ktorou vodiči jazdia vo veľmi výnimočných situáciách! Pri vyšších rýchlos-tiach sa tento rozdiel znásobuje. Treba si uvedomiť, že vozovka pokrytá ľadom je 2 x viac klzkejšia ako zasnežená vozovka, 4 x viac ako mokrá a približne 8 x viac ako suchá...
Prečo sa vlastnosti letnej pneumatiky pri nízkych teplotách menia?
Predovšetkým je to výrazný rozdiel v technológii výroby zimných pneumatík, v ktorých sa namiesto gumárenských sadzí používa mäkšia zmes s výrazným obsahom siliky. Silika je vyrobená na báze oxidu kremičitého, ktorá tvrdne až pri veľmi nízkych teplotách (-30 °C), čím zabezpečuje lepšiu adhéziu na snehu a ľade. Tým sa dosahuje bezpečnejšia jazda. Okrem toho je rozdiel v konštrukcii zimnej pneumatiky a riešení jej dezénových prvkov. Používa sa dvojvrstvový behúň, ktorý umožňuje optimálny kontakt plášťa s povrchom vozovky. Bohato lamelované dezénové bloky zvyšujú počet záberových hrán, čím zabezpečia lepšiu trakciu aj na klzkých povrchoch. Zimná pneumatika sa vyznačuje hlbším dezénom, ktorý zabezpečuje omnoho lepšiu priľnavosť a trakciu na ceste. Podobne je to aj s počtom drážok, ktorých počet na zimnej pneumatike je všeobecne vyšší ako na letnej, čo tiež prispieva k vyššej priľnavosti na snehu.
Všetky zimné pneumatiky Matador boli podrobené zimnému záberovému testu uskutočnenému v náročných severských podmienkach Kanady podľa medzinárodnej normy ASTMF - 1805. Ich kvalita a bezpečnosť je neustále zlepšovaná a kopíruje najnovšie trendy v gumárenskej technológii. Príkladom toho je aj najnovšia pneumatika MP 59 Nordicca s novou generáciou 3 D - priestorovo tvarovaných lamiel a s full silikovou behúňovou zmesou HD SILICA, ktorá prináša veľmi nízky valivý odpor, zvýšenie adhézie a podstatné zvýšenie životnosti. Inovatívny je i dizajn bočnice, ktorý je riešený novým plastickým spôsobom a ponúka zákazníkovi prvky, ktoré ho informujú o priebehu životnosti ako i pozícií plášťa na vozidle. Pre zimnú sezónu 2005 je MP 59 Nordicca vyrábaná v prevede-niach T do 190 km/hod. a H do 210 km/hod. ako aj v zosilnenej verzii XL 94 DO 240 km/hod. Pneumatika Nordicca MP 59 nadväzuje na výborné meno zimných pneumatík MP 58 Silika, MP 56 Silika, či MP 55 Plus Silika, ktoré sú vyrábané v širokom sortimente. (pr)