v povinnom zmluvnom poistení medzi úspešný určite nezapíšu. Tradične silná komodita vykazuje pokles, v prvom polroku o šesť percent.
Pod cenu
Pod nepriaznivé výsledky sa podpísala minuloročná cenová vojna. Takmer najmenšia firma na trhu - ČSOB Poisťovňa vyprovokovala vojnu cenami výrazne nižšími, ako mali konkurenti. Tí po odchode časti klientov reagovali podobne. Klientom, ktorí prišli rušiť zmluvy a preniesť ich ku konkurencii, ponúkli rovnakú cenu ako mala ČSOB poisťovňa. Výsledkom bolo, že veľká časť klientov si prepoistila svoje auto za výrazne nižšiu cenu, ako mala predtým. Toto krátkodobé víťazstvo možno na prvý pohľad označiť ako priaznivý výsledok konkurencie. Z dlhodobého hľadiska však klienti stratili.
Akciové ceny totiž budú musieť zaplatiť. Rokom zúčtovania bude pravdepodobne práve budúci rok. Tí, ktorí si auto poistili za akciovú cenu, zaplatia podľa odhadov viac aj o polovicu. Tí, ktorí sa minulý rok nestihli prepoistiť, zaplatia viac možno o desať percent. Ide len o odhad, i v čase uzávierky prílohy, zhruba desať dní pred koncom mesiaca, totiž poisťovne svoje sadzby na budúci rok tajili. Poistky teda budú pravdepodobne aj naďalej miestom konkuren-čného boja. Väčšina poisťovní si nechávala zverejnenie na koniec mesiaca.
Boj o klienta
Tohtoročný pokles predpisu poistného priniesol i zmeny v poistnom rebríčku. Dve najmenšie poisťovne vykázali rast, ostatné v predpise klesli.
"ČSOB poisťovňa zaznamenala
prírastok predpísaného poistného. Zníženie predpísaného poistného celého trhu je dôsledkom uplatňovania zníženia sadzieb jednotlivými poisťovňami," hovorí riaditeľ marketingu ČSOB poisťovne Emil Mitro. Predpis poistného poisťovne stúpol minulý rok viac ako šesťnásobne. Poisťovňa získala v predpise takmer štyristo miliónov korún, čo ju vynieslo o dve miesta v rebríčku vyššie. Na najväčšie firmy na trhu však nedo-siahla.
Pokles zaznamenala v prvom polroku najväčšia firma na trhu, Allianz-Slovenská poisťovňa. Predpis jej poistného klesol o 21 percent. Druhá najväčšia poisťovňa, Kooperativa, vzrástla o jedno percento. "Z dôvodu stabilizácie a ochrany nášho kmeňa poistencov sme vo viacerých prípadoch pristupovali k našim klientom individuálne," vysvetľuje nárast riaditeľ poisťovne Vladimír Bakeš. Pridáva, že pôvodne mala poisťovňa pripravené mierne zvyšovanie cien. Cenovú vojnu podľa neho vyvolali malé poisťovne s malým počtom klientov, "ktorých ceny neodrážali všetky ekonomické aspekty tohto poistenia". "Výsledok tohto počínania sa musel určite prejaviť aj v hospodárení týchto poisťovní," hovorí.
Systém malusov zvýši poistné
"Na poklese predpisu poistného na rok 2005 sa podpísala hlavne cenová politika ČSOB poisťovne na konci roka 2004, ktorá prišla s akciovými cenami a ich výška bola pod dovtedajšou minimálnou cenou poistného na trhu. Táto akcia prinútila ďalších hráčov na trhu reagovať a tak v snahe udržať si trhový podiel znižovať svoje poistné," konštatuje Jacqueline Pešková z Generali.
Z menších poisťovní zaznamenala nárast aj Wüstenrot poisťovňa. Predpis jej poistného vzrástol vyše štvornásobne. Generálny riaditeľ spoločnosti Siegfried Fatzi vysvetľuje, že nárast spôsobila výhodná kategorizácia, keď poisťovňa rozlišuje vodičov podľa výkonu motoru ich automobilu, ako aj zameranie na automobily s väčším výkonom, ktoré ostatné poisťovne podľa neho dostatočne nepokrývali. Dodáva, že na budúci rok poisťovňa pripravuje rozšírenie kategorizácie o ďalšie kritérium, ako i rozšírenie zliav pri vzájomnom uzatvorení povinného zákonného a havarijného poistenia.
Okrem cenovej vojny je ďalším dôvodom nižšieho predpisu poistného systém bonusov. Poisťovne poskytujú klientom bonusy v prípade, ak v predchádzajúcom období nemali žiadnu poistnú udalosť. Percento bonusu sa každým rokom kumuluje, takže znižuje predpis pôvodne dohodnutého poistného. Poisťovne na druhej strane neuplatňujú systém malusov. Tie by mali voči klientom uplatňovať v prípade ich havárie. Zatiaľ čo obozretní klienti platia každý rok menej, tí menej opatrní by mali platiť každým rokom viac. "Do veľkej miery ovplyvnilo celkový výsledok neuplatňovanie malusov pri
škodových klientoch," hovorí Michal Nestarec z oddelenia povinného zmluvného poistenia poisťovne Uniqa. Predpis poistného podľa neho znížili i vernostné zľavy a kategorizácia podľa okresov.
"Už od roku 2005 dôsledne uplatňujeme malus a neprenášame zvýšené náklady zo škôd na všetkých motoristov," hovorí E. Mitro z ČSOB poisťovne. "Myslíme si, že toto je spravodlivejší systém poistenia, ako neuplatňovanie malusov, ktoré sa potom môže preniesť do vyšších cien pre všetkých," hovorí. Uplatňovanie malusov chystajú zástupcovia viacerých poisťovní.
Peter Apolen