rozhlasových a televíznych staníc. Koordinovaním a spracovávaním informácií od vodičov, polície a záchranných zložiek sa však zaoberá iba jediná organizácia. Stellacentrum CDI*75 (Centrum dopravných informácií) za 24 hodín spracuje v priemere okolo šesťtisíc telefonátov a v počas celého roka monitoruje cesty u nás doma aj v zahraničí. Neskorú jeseň a zimu na dispečingu čísla *75 nám priblížil riaditeľ Stellacentra CDI *75, Mgr. Viliam Brtáň.
Pomaly vstupujeme do obdobia, kedy sú častejšie hlásené skrížené kamióny a reťazové nehody, než policajné hliadky. Čo znamená pre pracovníkov dispečingu jeseň a hlavne zima?
Vďaka mnohým rokom fungovania Stellacentra *75 nás už neprekvapí to, že prichádza obdobie, ktoré bude znamenať maximálnu záťaž nielen pre našich dispečerov, ale najmä pre vodičov jazdiacich po slovenských cestách. Bude to obdobie našej oveľa aktívnejšej spolupráce s cestármi, políciou, hasičmi a odťahovacími službami. Žiaľ to, že by sa situácia v tomto roku mohla nejako radikálne zlepšiť a všetci budú disciplinovane jazdiť, iba na priechodných a udr-žiavaných cestách, nikto nepredpokladá. Opäť sa však budeme snažiť vodičov informovať v predstihu o skrížených kamiónoch, ktoré šoférujú ich nezodpovední kolegovia, pre ktorých sú reťaze napriek dôraznému upozorňovaniu iba zbytočnou povinnou výbavou.
Do mapy našich ciest určite viete zakresliť najproblémovejšie úseky. Kde sa kumuluje najviac problémov ?
Úsek diaľnice D1 Bratislava - Trnava, Žarnovica - Nová Baňa, Považská Bystrica - Bytča - Žilina, Žilina - Martin, Poprad - Spišské Podhradie. V zimnom období k nim pribudnú horské priechody, a to najmä Šturec, Donovaly a Čertovica, Vernár.
Koľko telefonátov prichádza do operačného strediska v sychravý jesenný deň alebo počas snehovej kalamity v porovnaní s letným obdobím?
Na konci jesene a počas snehových kalamít je to na každú z liniek niekedy 6 - 8 volaní za minútu, v lete - to asi mnohých prekvapí - je to v dôsledku turistickej sezóny veľmi podobné. Relatívne najpokojnejšími obdobiami sú jar a skorá jeseň.
Komunikuje dispečing Centra dopravných informácií so Slovenskou správou ciest alebo so záchrannými zložkami?
Spolupráca s oboma organizáciami je naozaj intenzívna. Mimoriadne môžeme vyzdvihnúť komunikáciu s hasičmi, ktorí nás aktuálne informujú o priebehu odstraňovania následkov hlavne tých najťažších dopravných nehôd. So Slovenskou správou ciest si počas zimných kalamít vymieňame operatívne poznatky o zjazdnosti najdôležitejších komunikácií, a tak veľakrát vieme vodičom odporučiť najprijateľnejšie alternatívy obchádzkových trás. Vďaka informáciám našich informátorov zasa my operatívne informujeme dispečing SSC o vznikajúcich problémoch. Trocha nás však škrie, že niektorí z vodičov si neuvedomujú, že Stellacentrum cesty fyzicky neudržiava, a tak nás opäť čakajú niektoré "zimné" telefonáty, ktoré budú neoprávnene nepríjemné...
Aká je vlastne úloha Centra dopravných informácií v rámci cestnej dopravy na Slovensku?
Naším poslaním je dôsledne a nepretržite informovať o plynulosti cestnej premávky s dôrazom na jej bezpečnosť. Informovať cestujúcu verejnosť nonstop, pravdivo a objektívne. V tom nám, okrem našich registrovaných informátorov, výrazne pomáha drvivá časť slovenských médií, ktoré citujú informácie Stellacentra *75 a spolu s nimi ich poslucháči a čitatelia, za čo by sme im všetkým chceli skutočne úprimne poďakovať. Bez ich spoluúčasti by naša činnosť jednoducho nebola možná.
Ako vníma vašu prácu polícia? Na jednej strane jej pomáhate organizovať dopravu a na strane druhej ju oberáte o zisky na pokutách.
Túto otázku sme si už niekoľ-kokrát so zástupcami polície objasňovali. Spoločne sme dospeli ku konštatovaniu, že tak, ako by pre políciu nemalo byť v doprave prvoradé pokutovanie, tak ani pre nás nikdy nemôže byť prioritou pomoc nedisciplinovaným vodičom. Táto téma je veľmi citlivá, no zhodli sme sa na tom, že hlásenie radarov a vybraných cestných kontrol je tiež vhodnou formou prevencie. Na relatívne časté obviňovanie, že cestným pirátom pomáhame, vždy odpovedáme protiotázkou: "Je správne odsudzovať nás za to, že chronického piráta ciest "donútime" avizovaním kontroly aspoň niekoľkokrát za deň ísť podľa pravidiel cestnej premávky?"
Naším poslaním rozhodne nie je sťažovať prácu polície a aj preto informácie z policajných akcií, ktoré nemajú nič spoločné s bezpečnosťou cestnej premávky zámerne neuvádzame, aby sme prácu polície zbytočne nemarili.
l Isté percento z povinného zmluvného poistenia motorových vozidiel prichádza do štátnej kasy. Z týchto peňazí sú financované záchranné zložky a niektoré štátne organizácie vykonávajúce činnosti v doprave. Dostávajú príspevok od štátu aj organizácie zaoberajúce sa dopravným servisom a pomocou motoristom v núdzi?
Stellacentrum dopravných in-formácií k takým zatiaľ nepatrí.
Ako fungujú centrá dopravných informácií v zahraničí? Môžeme sa s nimi porovnávať?
S centrami dopravných informácií v EÚ spolupracujeme, máme s nimi uzavreté zmluvy a vymieňame si informácie v reálnom čase. Môžeme konštatovať, že Stellacentrum dopravných informácií za nimi technologicky nijako nezaostáva. Využíva všetky najmodernejšie technológie z oblastí telekomunikácií, softvér a prevádzkuje dokonca aj kamerový monitoring cestných komunikácií.
Väčšina informácií na internetovej stránke centra dopravných informácií je platená. Pre motoristov, ktorí potrebujú pomoc, prípadne cenné rady, je to nemilé prekvapenie.
Oblasť našich informácií je už natoľko široká, že vyhľadávanie na našej stránke by mohlo byť bez znalosti problematiky zbytočne zdĺhavé. Vychádzame z toho, že informáciu potrebuje vodič neraz priamo na ceste a prístup na internet v aute každý nemá. Preto je pri základnom okruhu informácií na webe výrazne uvedené telefónne číslo, na ktoré sa môže motorista dovolať 24 hodín denne, aby získal potrebnú informáciu v akomkoľvek rozsahu a kedykoľvek bezplatne. Radi každému pomôžeme pri sprostredkovaní pomoci, vypracovaní itinerára pred cestou do zahraničia, alebo pri poskytnutí informácií o aktuálnej dopravnej situácii na Slovensku a v EÚ." (rch)