Bývalý zamestnanec talianskej automobilky Fiat Sergio Albrizio sa súdi s bývalým zamestnávateľom, že jazda na služobných lanciách spôsobila jeho rakovinu. Za štrnásť rokov práce vystriedal veľa lancií. Súd v súčasnosti skúma, či jeho zdravotné ťažkosti nezavinila konš-trukčná chyba modelu Dedra. Vyšetrovaných je sedem bývalých členov vedenia Fiatu, medzi nimi aj bývalý šéf turínskej automobilky.
V roku 2002 stiahol Fiat, ktorý je vlastníkom automobilky Lancia, do autoservisov asi 40-tisíc vozidiel typu Dedra.
Sergio Albrizio totiž upozornil na konštrukčnú chybu, ktorá spôsobovala prenikanie výfukových plynov do interiéru vozidla. Vzduch obtekajúci hranatú karosériu sedanu Lancie, vytvoril za vozidlom víry, ktoré zadržovali v zadnej časti auta výfukové plyny.
Rakovinotvorný dym potom prenikal otvormi v zadnej časti do vnútra auta.
Na pokyn turínského súdu z mája 2002 potom Fiat stiahol všetky dedry vyrobené v rokoch 1989 až 1991 do servisov, kde závadu opravili.
Zdá se ale, že automobilka vedela o probléme už oveľa skôr. Taliansky automagazín Quat-troruote píše, že existuje interný list výrobcu z roku 1991 určený predajcom, ktorý sa týka defektu Lancie Dedry. Problém však pred zákazníkmi utajili.
V rokoch 1988 až 1992 chodili do redakcie časopisu sťažnosti čitateľov, ktorí upozorňovali na prenikanie výfukových plynov do interiéru dedier.
Bývalý oblastný zástupca Fiatu a Lancie Sergio Albrizio používal v rokoch 1982 až 1996 šestnásť služobných áut: šesť Lancií Delta, päť modelov Prisma a päť Dedra.
Teraz trpí rakovinou obličiek a ďalšími chorobami. Myslí si, že za jeho zdravotnými problémami stojí práve Dedra, preto aj podal na automobilku trestné oznámenie.
Vtedajšieho šéfa Fiatu Paola Cantarellu a ďalších šesť manažérov spoločnosti zo začiatku 90. rokov v súčasnosti vyšetrujú.
Prokurátor súdu v Bari Renato Nitti teraz skúma možné poškodenie zdravia u ďalších vodičov Lancií Dedra.
Podľa: idnes (bp)